به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری ایرویز نیوز، در حالی که توافق هسته ای بین ایران و قدرت های غربی قرار است به ایرلاین های ایرانی اجازه دهد تا برای اولین بار از دهه 1970، هواپیماهای مدرن غربی بخرند، صنعت هوایی جهان شاهد چنان رونقی در زمینه ثبت سفارش خواهد بود که از زمان فروپاشی شوروی سابق به خود ندیده است.
ایران به دلیل تحریم های اقتصادی ای که بعد از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی سال 1979 متحمل شده، ناگزیر بوده از هواپیماهای دست دوم و دست سومی استفاده کند که هم اکنون حداقل 20 تا 30 سال عمر دارند. اما به رغم این محدودیت ها، ایران دارای یک بازار سفرهای هوایی توسعه یافته است.
در حال حاضر 13 ایرلاین مسافری در ایران فعالند و 51 فرودگاه به پروازهای مسافربری خدمات ارائه می دهند. برآورد فعلی ترافیک فرودگاهی در ایران اندکی بیش از 50 میلیون مسافر در سال 2014 است، که بیش از 40 درصد آن در تهران متمرکز شده است. دیگر مراکز مهم پروازی شامل مشهد، جزیره کیش و شیراز هستند.
به چند دلیل ایران در سال های آینده به هواپیماهایی بیش از هواپیماهای فعلی نیاز خواهد داشت. اولا، گشایش در اقتصاد ایران و ورود تجار خارجی موجب رشد تعداد سفرهای هوایی به خصوص در مسیرهای بین المللی خواهد شد و این مستلزم به کارگیری هواپیماهای بیشتر است.
همچنین به دلیل برنامه ریزی ایران برای جذب گردشگران خارجی بیشتر، این کشور نیاز به یک ناوگان حمل و نقل هوایی بزرگتر خواهد داشت.
دسترسی به پول و نقدینگی یکی از مشکلات بازار ایران خواهد بود، زیرا مدتی طول می کشد تا شرکت های ایرانی روابط خود با بانک های خارجی و سایر منابع سرمایه را ترمیم کنند.
با توجه به اینکه پیش بینی می شود ایران تقاضای 450 هواپیمای جدید را خواهد داد، ورود این کشور به بازار جهانی احتمالا موجب افزایش 50 تا 70 درصدی معاملات صنعت هوایی خواهد شد که شامل خرید و اجاره هواپیما می شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد