به گزارش جام جم آنلاین، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در دیدار با جمعی از اعضای هیأت مدیره کانون ناشنوایان ایران و انجمن خانواده ناشنوایان ایران که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، اظهار داشت: طبق شعار فدراسیون جهانی معلولیت، «معلولیت» مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است و همه دستگاهها و نهادها مسئولند موانع و مشکلات معلولان را مرتفع سازند.
وی افزود: در برنامهنویسی و تدوین برنامههای توسعهای باید همه گروهها اعم از سالمندان، کودکان و معلولان دیده شوند به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه باید مشخص شود چه تعداد ناشنوا داریم و از این تعداد، چند نفر مشغول به کار هستند.
قدمی با بیان اینکه اطلاعات و مشخصات تمام معلولان باید در یک سازمان جمعآوری شود که بهتر است در سازمان مدیریت و برنامهریزی باشد، گفت: وزارت آموزش و پرورش برای همه دانشآموزان برنامه ویژه طراحی کرده است که توجه ویژهای را به دانشآموزان معلول و به ویژه ناشنوا دارد.
وی با بیان اینکه 73 هزار دانشآموز در مدارس استثنایی تحصیل میکنند، گفت: ما در کشورمان مدارس ویژه دانشآموزان استثنایی داریم ولی اعتقاد داریم که دانشآموزی در این مدارس باید تحصیل کند که امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به طرح تلفیقی و فراگیر و حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی اظهار داشت: دانشآموزان با نیازهای ویژه که در طرح تلفیقی درس میخوانند موفقتر هستند ضمن اینکه ما آموزش تلفیقی را به شرط آموزش به معلمان اجرا میکنیم.
وی در خصوص شایعاتی درباره تعطیلی مدارس باغچهبان گفت: مدارس باغچهبان را تعطیل نکردیم و بنا به تعطیلی هم نیست اما بهتر است دانشآموزان ناشنوا و حتی نابینا در مدارس عادی مشغول به تحصیل باشند و این امر به دانشآموزان بستگی دارد که بخواهند در مدارس عادی تحصیل کنند.
قدمی افزود: وزارت بهداشت و درمان به کمک جمعی از خیرین، مخارج کاشت حلزون کودکان ناشنوا را میپردازد و ما در آموزش و پرورش نیز سعی در حمایت این دانشآموزان و خانوادههای آنها داریم و برای کاشت حلزون کمی از مخارج را که حدود 2 تا 3 میلیون تومان است، پرداخت میکنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: برای کاشت حلزون بهتر است از کودکان زیر 6 سال شروع کنیم و خانواده آنها نیز باید به وزارت بهداشت و درمان مراجعه کنند تا با نظر پزشکان متخصص، کاشت حلزون صورت گیرد و ما در مدارس به هیچ عنوان انجام این عمل را اجبار نمیکنیم.
وی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: این رقم حدود 34 میلیارد تومان بوده است که برای همین منظور با سازمان مدیریت و برنامهریزی جلسه گذاشتیم و این سازمان 20 میلیارد تومان برای سرویس ایاب و ذهاب اختصاص داد.
قدمی از اختصاص 2 واحد زبان اشاره و خط بریل (الفبای درسی و کلید زبان) برای دانشجومعلمان دوره ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان خبر داد.
منبع: فارس
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت