به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، اواسط اسفند ماه سال گذشته رییس کل گمرک کشور در پی تخلفات صورت گرفته از طریق واردات ته لنجی و ورود بی رویه کالا نامه ای را به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال و خواستار تعیین تکلیف این رویه تجاری شد و در پی آن برای ساماندهی این موضوع از چهارم فروردین ماه واردات ته لنجی از برخی بنادر جنوب کشور متوقف شد . اگر چه اتخاذ چنین تصمیمی برای جلوگیری از واردات بی رویه و بدون ضابطه کالا اتخاذ شد، اما توقف آن بدون آنکه فکری برای اشتغال مردم این منطقه شود ،معیشت بسیاری از مردم را که از طریق واردات کالا امرار معاش می کنند در خطر انداخت .
از نتایج این نامهنگاری اینکه گمرک گناوه و برخی دیگر از گمرکات جنوب کشور از چهارم فروردینماه سال جاری، رویه تخلیه کالای ملوانی را تغییر دادند و در حال حاضر به گفته نماینده دشتی و تنگستان در مجلس نهم در صورتی که برای این موضوع راهکاری اندیشیده نشود لنج هایی که در این مدت در بندر و درآب منتظر اتخاذ تصمیم مسئولان هستند ممکن است به فکر ورود کالاهای خود از مجاری غیر رسمی و قاچاق باشند .
محمد مهدی پور فاطمی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در این باره گفت : واردات تهلنجی، نوعی واردات کالاست و آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات این مجوز را برای ملوانان صادر کرده است که سالانه شش بار کالا به میزان ۱۵۰۰ دلار با خود وارد کشور کنند، اما این رویه که از سالهای گذشته در ایران رواج داشته، از ابتدای امسال به درخواست ، رئیس گمرک کشور، با محدودیتهایی مواجه شده است.
وی با اشاره به اینکه متوقف شدن واردات ته لنجی باعث شده است تا یکسری از لنج ها با بارهایشان در دریا و اسکله ها نگه داشته شوند گفت : ما بیش از 3 هزار لنج در استان بوشهر داریم و این تعداد به غیر ازآمار لنج های موجود در خوزستان ، هرمزگان و سیستان وبلوچستان است . امرار معاش مردم این مناطق با کار بر روی این لنج ها صورت می گیرد و در هر لنجی نزدیک 7 نفر مشغول هستند که می توان گفت با احتساب افرادی که به صورت غیر مستقیم فعالند مثل باربرها و راننده های باربر، نیمی از مردم بوشهر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با دریا سرو کار دارند .
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس نهم گفت : مرز نشینان ما کار دیگری غیر ازکار برروی دریا ندارند و دراین مناطق نه کشاورزی هست و نه دامداری و نه کارخانه ای و تا کنون دولتها نتوانستند کاری برای اشتغال پایدار مردم این مناطق انجا م دهند . مردم این منطقه برای کارروی لنج از بانک وام گرفتند و لنج ها را خریدند و الان سررسید وامهایشان است و همه اینها دست به دست هم داده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است . غیر از این هم اگر راهکار مناسبی برای اشتغال مردم ایجاد نشود و فقط ممنوعیت بگذارند مردم این منطقه ممکن است اقدام به واردات قاچاق اقلام خود کنند. قاچاق هم از مناطقی وارد خواهد شد که دیگر نه تعرفه ای را پرداخت خواهند کرد و نه نظارتی بهداشتی می تواند روی کالاهای وارد شده صورت گیرد .
پور فاطمی در پاسخ به این سوال که این اجناس ازکجا وارد می شود و شامل چه کالاهایی است گفت :این اجناس بیشتر از دبی وارد می شود و باهر لنج نزدیک 20 وانت جنس می توان وارد کرد که بیشترشامل مواد غذایی مثل برنج و روغن البته پوشاک است .
وی افزود : با ممنوعیت صورت گرفته قیمت برنج 10 کیلویی که 25 هزار تومان بود هم اینک به 50 هزار تومان رسیده است که با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان برنج مورد نیاز تکایا باید با قیمت گرانی تهیه شود .
این نماینده مجلس نهم در باره راهکارهای ایجاد اشتغال برای مردم منطقه گفت :دولت می تواند با سرمایه گذاری روی سیستم های آب شیرین کن زمینه کشاورزی را بوجود بیاورد و یا زمینه سرمایه گذاری صنایع تبدیلی متناسب با محصول منطقه از جمله خرما را فراهم کند ،البته باید این را هم در نظر گیریم که نیمی از مردم این منطقه به صورت مستقیم و غیر مستقیم با لنج در ارتباط هستند و باید دید که با ایجاد کارخانه چه تعداد آدم را می توان در این بخش ها مشغول کار کرد ، متاسفانه دولت ها نتوانستند آن اشتغال پایدار را نه تنها در این منطقه بلکه حتی درخوزستان و سیستان و بلوچستان ایجاد کنند .
وی افزود:بوشهر اگر منطقه آزاد اعلام شود و زیر ساخت های لازم از سوی دولت ایجاد شود می تواند باعث رشداین منطقه شود.
سیما رادمنش - جام جم آنلاین
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
اجازه بدهید اجناس چینی وارد كنند تا اینكه مابقی تولید داخل نیز نابود شود
معاش لنج دارانی به خطر میافتد كه یكی از ماشینهای بچه هاش به اندازه یك عمر كار كردن چندین كارگره....
پس تولید داخلی چه میشود یه سری به این مغازه های بزرگ این بنادر بزنید و بعد تصمیم بگیرید
بخدا قسم بس است دیگه.......................................