فارغ از دلیل و علت این امر ، اگر کمی فلسفی فکر کنیم تاریخچه 22 ساله این شرکت پر از اشتباهات تعجب! برانگیز بوده در عین حال مدیران شرکت هم موقعیت آن را دست کم گرفته و با تعجب! به جایگاه آن می نگریستند و در همین حال تصمیمات تعجب! برانگیزی برای شرکت تحت امرشان می گرفتند! اما هر چه هست می دانیم که برخی تصمیم های مدیران می تواند آینده یک برند را دگرگون سازد.
به گزارش جام جم آنلاین ، ژانویه ۱۹۹۴بود که جری یانگ و دیوید فیلو دو مهندس برق فارغ التحصیل از دانشگاه استنفورد تصمیم گرفتند تا سایتی را برای جستجوی محتوای وب سایت ها با نام "راهنمای جری و دیوید برای شبکهٔ جهانی وب" ایجاد کنند. اما اندک زمانی پس از بهینه سازی و اسقبال بی نظیر از آن بود که نام آن به یاهو تغییر کرد.
در ایران اما خیلی از کاربران رایانه ، اینترنت را با نام یاهو و محصولاتش شناختند تا جایی که اولین گام آن ها برای ورود به دنیای اینترنت ساختن یک اکانت یاهو برای استفاده از خدمات یاهو میل ، یاهو مسنجر و یاهو 360 بود. آن زمان که خبری از فیسبوک ، اینستاگرام ، تلگرام ، واتس اپ ، لاین و وایبر نبود ، یاهومسنجر و یاهو 360 یکه تازی می کردند.
اما سوال اساسی اینجاست که چرا یاهو نتیجه بازی پیروز را واگذار کرد!؟ جواب روشن است. باید علت آن را تصمیم گیری های اشتباه مدیران این شرکت و عدم نوآوری و روزآمدی در میدان رقابت دانست.
کافی است برخی از این تصمیم های اشتباه را ببینید:
1998: یاهو خرید شرکت گوگل را به قیمت یک میلیون دلار نپذیرفت.
2002: یاهو متوجه اشتباه خود شد و درخواست کرد یاهو را یه مبلغ 3 میلیارد دلار بخرد اما گوگل پیشنهاد 5 میلیارد دلار داد و یاهو نپذیرفت.
2008: مایکروسافت قصد کرد تا یاهو را به قیمت 40 میلیارد دلار بخرد اما یاهو قبول نکرد.
2016: ورایزون یاهو را به قیمت تنها 4.6 میلیارد دلار خرید!
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد