یکی از ماموریتهای رادیو اقتصاد هویتدادن به کالای ایرانی است و بر این اساس برنامههای متنوعی تولید و پخش میکند.
به همین بهانه با مدیر شبکه در این باره و فعالیت این شبکه به عنوان یک شبکه تخصصی در حوزه اقتصاد مقاومتی به گفتوگو نشستیم.
با توجه به این که امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تعریف شده است، رادیو اقتصاد به عنوان یک شبکه تخصصی چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟
ما موظفیم همه موضوعات اقتصادی را در رادیو اقتصاد پوشش دهیم. از زمانی که بنده به عنوان مدیر رادیو اقتصاد منصوب شدم، تلاش کردیم در قالب برنامههای متعدد از تولید و مصرف کالای ایرانی حمایت کنیم و اصلاح الگوی مصرف را به مردم آموزش دهیم. در برنامهریزی برای سال 94 رویکرد شبکه اقتصاد کاملاً مطابق با موضوع بوده و بر مبنای شعار «رادیو اقتصاد آیینه تمام نمای اقتصاد مقاومتی» عمل کردیم که در این باره میتوانم به برنامههای ایستگاه 98، چالش، گنج و رنج، جزر و مد و ... اشاره کنم.
از ابتدای امسال هم این مسیر را با ویژگیهای جدید ادامه دادیم و برنامههای مختلفی با موضوع اقتصاد برای مخاطبان عام و خاص تولید و پخش میکنیم. در واقع سعی کرده ایم از طریق برنامهها به فعالان اقتصادی راهکار بدهیم. ضمن این که طبق تاکید دکتر علیعسکری، رئیس سازمان صدا و سیما قرار شده به کالای ایرانی هویت خاص بدهیم، به همین دلیل برنامهای با عنوان کالای ایرانی طرح و تعریف کرده ایم. خوشبختانه این برنامه با اقبال مخاطبان هم رو به رو شده و فعالان اقتصادی هم با آن ارتباط خوبی برقرار کردند.
هدف شما از تهیه و پخش برنامه کالای ایرانی چیست؟
کارخانجات خارجی که توانایی مالی خوبی دارند از تبلیغات گستردهای برای کارشان استفاده میکنند. همین باعث میشود کارگاههای کوچک که به لحاظ مالی مشکل دارند، نتوانند کالای خودشان را بازاریابی کنند و همین تولید اندک آنها را دچار مشکل میکند و به تعطیلی کارگاهها منجر میشود. هدف از تولید برنامه کالای ایرانی، تبلیغ رایگان محصولات تولید کارگاههای کوچک و تخفیف قابل ملاحظه برای کارگاههای متوسط است. در این برنامه قوت ها، ضعفها و راهکارهای ارتقای کیفیت محصولات و نیز توجه به صرفه اقتصادی داشتن آنها نیز مد نظر خواهد بود.
یکی از مباحث مورد طرح در حوزه اقتصاد، کارآفرینانی هستند که در زمینه مشاغل خانگی فعالیت میکنند یا با هزینه اندک کارگاههای کوچک را راه اندازی کردهاند. شما برای معرفی کارآفرینان چه کاری انجام میدهید تا گسترش یابد؟
ما در قالب برنامههای مختلف همچون ایستگاه 98 به معشیت خانواده و مشاغل خانگی میپردازیم. در برنامه رویش هم به صورت عام به بررسی مفهوم کارآفرین میپردازیم. در واقع در قالب برنامههای مختلف پاسخگوی سوالات مخاطبان عام و فعالان اقتصادی هستیم. هدف ما توسعه مبحث کارآفرینی است، به همین دلیل کارشناسان در برنامهها به مردم آموزش میدهند که چگونه کارآفرینی کنند.
آیا سوژههای مردمی هم در برنامهها مورد استفاده قرار میگیرد؟
بله، برنامه ایستگاه 98 و نود و هشتیها کاملاً با سوژههای مردمی ساخته میشود. تلاش ما در رادیو اقتصاد این است که برنامههای شبکه تعاملی و با مشارکت مردم باشد. خوشبختانه تا به امروز هم نتایج خوبی دریافت کردیم. نظرسنجیهای صدا و سیما نشان میدهد رضایت مردم از رادیو اقتصاد 100 درصد است.
اقدامات شما برای شش ماهه دوم سال چگونه است؟
با بررسی جدول پخش برنامه ها، پیشنهادها و انتقادهای مردم تغییرات اندک خواهیم داشت، زیرا خواست مردم حفظ فضای فعلی است. البته احتمال دارد برنامه کالای ایرانی را گسترش بدهیم و به جای یک ساعت، دو ساعت پخش کنیم.
پرداخت به موضوع مصرف کالای ایرانی تا چه میزان در رسانه ملی ضرورت دارد؟
استقبال صنایع کوچک از برنامه کالای ایرانی خیلی خوب بوده، به همین دلیل قصد داریم برنامه را گسترش دهیم، یعنی دو برنامه یکساعته داشته باشیم. ضمن این که استانها هم از این برنامه استقبال کردند و علاقه مند به همکاری هستند. از سوی دیگر سازمان صدا و سیما همیشه در حمایت از تولیدات ملی تاثیرگذار بوده و اخیراً بنا به تاکید رئیس محترم سازمان صدا و سیما مبنی بر ورود جدی و مصداقی به تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی، رادیو اقتصاد به عنوان واحد رسانهای پیشرو در بین واحدهای سازمان اقدام به راه اندازی برنامه کالای ایرانی کرده است.
پس با این تعریف نگاه شما فقط به تهران معطوف نیست و مراکز را هم درگیر ساخت برنامه کالای ایرانی میکنید؟
بله، موضوع کالای ایرانی موجب توسعه ارتباط ما با اتاقهای صنایع استانها شده است. جلسات مشترک با استانها خواهیم گذاشت تا بتوانیم اقدامات خوبی انجام بدهیم. علاوه بر آن با جهاد کشاورزی هم ارتباط داریم و صدا و سیمای مراکز برنامههای خاصی در حوزه کشاورزی تولید میکنند که ما آن را پخش میکنیم. در این باره میتوانم به برنامه «روستای ما» اشاره کنم. ارتباط با استانها اساس توسعه فعالیت اقتصادی است، زیرا اقتصاد فقط به تهران خلاصه نمیشود. بنابراین با مراکز همکاری بیشتری خواهیم داشت.مخاطبان برنامه کالای ایرانی مردم و فعالان اقتصادی هستند و اولویت ما ترویج و تبلیغ کالای ایرانی مورد نیاز آنهاست. در واقع ما کالاهای ایرانی را به مردم معرفی میکنیم تا سراغ کالاهای مشابه خارجی نروند.
فاطمه عودباشی - رادیو و تلویزیون
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد