به گزارش جام جم آنلاین از ایلنا، سیروس کیان ارثی که به تازگی در سمت مدیر عاملی شرکت ملی نفتکش ایران منصوب شده است در گفت وگویی به سوالات پیرامون مباحث نفتکش ها پاسخ داد.
وضعیت تردد نفتکشهای ایرانی در آبهای آزاد و خلیج فارس بعد از برجام چه تغییراتی داشته است؟
ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران درحال حاضر به بنادر کشورهای چین، کره جنوبی، تایوان، هند، ترکیه، سنگاپور ،امارات، روسیه و... تردد دارد. ضمن اینکه برنامهریزی برای تردد کشتیها به اروپا به اتمام رسیده به طوری که ناوگان آماده اعزام به بنادر اروپایی است.
درحال حاضر چه تعداد نفتکش ایرانی در تردد هستند؟ چه میزان نفت و فرآورده توسط نفتکشهای ایرانی جابجا می شود؟
شـــرکت ملی نفتکش ایــران به عنوان بزرگترین کشتیرانی نفتی جهان با ظرفیت 15.5 میلیون تن است و درحال حاضر کلیه محمولههای نفتخام شرکت ملی نفت که به صورت DES به فروش میرسد توسط ناوگان این شرکت به مقاصد صادراتی حمل میشود، محمولههای به فروش رسیده که به صورت FOB برداشت میشوند نیز توسط مازاد ظرفیت کشتیها برای مشتریان خارجی حمل میشود.
وضعیت بیمه نفتکشها بعد از برجام چه تغییراتی داشته و بیمه ها از کدام کشورها هستند؟
با اجرایی شدن برجام، پوشش بیمه P&I کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران دوباره برقرار شد به طوری که در حال حاضر تمامی ناوگان این شرکت تحت پوشش بیمههای معتبر بینالمللی موسوم به I.G.A قرار دارند که از کشورهای انگلیس، سوئد و نروژ اخذ شده است.
وضعیت امنیت نفتکشها چگونه است؟ طی سال جاری چه تعداد حمله از جانب دزدان دریایی داشتهایم؟
خوشبختانه با پشتیبانیهای نیروی دریایی ارتش و همچنین تدابیر اتخاذ شده، تاکنون هیچ گونه حادثه امنیتی برای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران اتفاق نیفتاده و خوشبختانه تمامی حملات دزدان دریایی به کشتیهای این شرکت به شکست انجامیده است در مجموع امنیت نـــاوگان نفتکش ایران در آبهای بینالمللی به پشتوانه حضور ناوگروههای نیروی دریایی ارتش از سطح بسیار مطلوبی برخوردار است.
بیشتر مشتریان ناوگان ایران از کدام قارهها هستند؟
در مورد مشتریان ناوگان نفتکش ایران اگر منظور اجاره کنندگان کشتی است باید به این نکته اشاره کنم که پس از برجام شرکتهای مختلفی برای اجاره کشتی با ما وارد مذاکره شدهاند که در بین آنها شرکتهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی نیز وجود دارد لازم به توضیح میدانم که شرکت ملی نفتکش ایران تا پیش از تحریمها از جمله شرکتهای بزرگ اجارهدهنده کشتی به شمار میرفت که این روند، در دوران تحریم و با توجه به لزوم پشتیبانی از صنعت و پاسخگویی به نیاز کشور متوقف شد اما پس از اجرایی شدن برجام و با توجه به تمایل شرکتهای خارجی، مذاکره در این بخش از سرگرفته شد به طوری که تعداد کشتیهای نفتکش ایرانی اجاره داده شده به شرکتهای خارجی تا پایان آبان ماه امسال به 20 فروند افزایش یافته است.
مشتریان جدید نفت ایران از کدام کشورها هستند؟
این شرکت صـــرفاً در زمینه حمل و نقل دریایی نفتخام و فراوردههای نفتی و LPG فعالیت میکند و لیست مشتریان در اختیار شرکت ملی نفت قرار دارد.
برنامهای برای افزایش ناوگان دارید یا خیر؟
درحال حاضر برنامهای برای افزایش ظرفیت ناوگان نداریم اما پروژه جوانسازی ناوگان در آینده طبق یک برنامه زمانی بلندمدت 5 ساله پیش بینی شده است.
با توجه به گشایش حاصل شده بعد از برجام آیا برنامهای برای صادرات LPG توسط ناوگان حمل و نقل دریایی دارید یا خیر؟
شرکت ملی نفتکش ایران با برخورداری از کشتیهای حمل LPG قبل و بعد از برجام در زمینه صادرات LPG اقداماتی را انجام داده اما فعالیت بیشتر در ایــن زمینه منوط بــه رونق بازار بینالمللی LPG و سرمایـــهگذاری و برنامهریزی وزارت نفت است. لازم به یادآوری است حوزه پررنگ در عرصه حمل و نقل دریایی گاز از جمله برنامهها و سیاستهای شرکت ملی نفتکش است که در این ارتباط توسعه ناوگان گازبر نیز طبق برنامههای مصوب پنج ساله شرکت در دستور کار قرار دارد.
نحوه دریافت وجوه و مطالبات از خارجیها پس از برجام به چه شکل انجام می شود؟آیا ارتباطات بانکی تسهیل شده یا خیر؟
در حال حاضر شرکت ملی نفتکش ایران مطالبات خود بابت اجاره کشتیها را از طریق چندین بانک در اروپا و خاور دور دریافت میکند. درمجموع ارتباطات بانکی تسهیل شده و انشاالله بزودی این مشکل نیز کاملا حل خواهد شد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت