گروه شما چگونه به سمت تولید و صادرات نمد رفت؟
ما کار خود را با تحقیق و مطالعه روی هنر نمدمالی و بررسی راههای به روز کردن این هنر و مصنوعاتش از سال 80 شروع کردیم و پس از سه سال یعنی در سال 83 موفق به تولید انواعی از کالاهای جدید نمد (کفپوشهای جدید) شدیم. در همان سال از طریق تعدادی از افراد گروه که در خارج از کشور بودند و بخش بازاریابی و فروش را به عهده داشتند، صادرات خود را به خارج از کشور آغاز کردیم. اکنون این شرکت 30 نفر اشتغالزایی مستقیم و 50 نفر غیرمستقیم دارد. تجربه ما نشان داد هنرهای قدیمی ایرانی قابلیت جهانی شدن و ارزآوری بالایی دارد.لازمه این کار نیز توجه به مقتضیات روز است.
یعنی تولیدات شما فقط به خارج از کشور صادر میشود و در داخل فروشی ندارید؟
همین طور است. تولیدات ما اکنون فقط در بازارهای آمریکا عرضه میشود، گرچه در حال مطالعه روی بازارهای جدید و راهیابی به بازارهای اروپا نیز هستیم.
چرا فقط خارج از کشور؟
روشن است که در خارج از کشور میتوان به بازارهای بزرگ تری نسبت به داخل دست یافت؛ گرچه ورود به این بازارها هم چندان ساده نیست. به طور مثال درمورد همین نمد وقتی ما پا به دنیای آن گذاشتیم، صنعت و هنر نمدمالی تقریبا در چهارمحال و بختیاری از بین رفته بود و به صورت محدود و سنتی و با کیفیت نامطلوب تولید میشد، اما تشخیص ما این بود که این هنر در صورت احیا و به روزرسانی، ظرفیت حضور و رقابت در بازارهای جهانی را دارد. با این ذهنیت ما درصدد ورود به این عرصه و اصلاح روش تولید (چه به لحاظ کیفیت و چه طراحی) برآمدیم و توانستیم کالاهایی با طراحیهای جدید و مطابق سلیقه روز بازار هدف تولید و به بازار عرضه کنیم.
چگونه توانستید با سلیقه روز مردم دنیا آشنا شوید؟
طراحی تولیدات ما اصلا در داخل صورت نمیگیرد و در همان آمریکا و پس از بررسی و مطالعه روی جامعه و خواست مردم آمریکا انجام میشود .
تولیدات شما شامل چیست؟
ما از همان ابتدا تمام مطالعه، انرژی و سرمایه خود را روی تولید یک کالا گذاشتیم که آن هم کفپوش یا فرش و زیرانداز نمدی است که آن را در اندازههای بزرگ و با طراحیهای جدید و به روز تولید میکنیم.
رقبای ایران درتولید نمدکدام کشورها هستند؟
کشورهایی مثل نپال، هند، قزاقستان، ترکیه و شرق اروپا (اوکراین) ازآن جملهاند. درآلمان تولید نمد سنتی و در بخشی از آمریکا و کانادا هم تولید صنعتی نمد دارند .
درآمد شما در سال از محل صادرات نمد چقدر است؟
فروش ما در سال حدود 180 هزار دلار با ارزش گمرکی و 250 هزار دلار با ارزش واقعی است.مشکل کنونی مانیز هزینههای بالای تولید ـ از دستمزد تولیدکنندگان گرفته تا بیمه تامین اجتماعی و مشکلات مالیاتی ـ بویژه قیمت غیرواقعی دلار است که البته آن هم به تنگناهای اقتصادی کشور برمیگردد.
فاطمه مرادزاده
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛