جام جم آنلاین - آرشیو

هماهنگی دیپلماسی و میدان 

هماهنگی دیپلماسی و میدان 

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به سفر مقامات بلندپایه ایرانی به لبنان و دیگر کشورهای منطقه، این حضور را ناشی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی و پیوند عالی میان دیپلماسی و میدان دانست و تصریح کرد: در طول دو هفته اخیر، ما شاهد فعالیت گسترده دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و به‌نظر می‌رسد با توجه به برتری میدان و نیروهای محور مقاومت در جبهه و وارد کردن ضربات پی‌در‌پی به پیکر رژیم‌صهیونیستی که اوج آن انجام عملیات وعده صادق ۲ بود، ایران با این پشتوانه میدانی، تحرک فزاینده‌ای در عرصه دیپلماسی پیدا کرده است.

همدستی با جنایتکاران علیه تمامیت ارضی

همدستی با جنایتکاران علیه تمامیت ارضی

طی چند ماه گذشته کشور تحولات و رویدادهای مختلفی را از سر گذراند که نوع واکنش نسبت به این تحولات از سوی جریان‌ها و گروه‌ها اعم از اپوزیسیون یا غیراپوزیسیون نشان می‌دهد که کدام تفکر و رویکرد سیاسی و اعتقادی در مسیر درست تاریخ ایستاده است.

ابعاد اجتماعی حزب ا...

ترور سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... پس از ۳۲ سال تصدی مسئولیت مهم‌ترین تشکیلات حاضر در لبنان، خسران جدی برای مردم این منطقه و محور مقاومت محسوب می‌شود اما با این حال، شواهد و قرائن نشان می‌دهند، این اتفاق نمی‌تواند حرکت حزب‌ا... را دچار وقفه یا تغییر رویکرد کند.

 جمهوری اسلامی ایران قدرتی فرا منطقه‌ای

 جمهوری اسلامی ایران قدرتی فرا منطقه‌ای

جمهوری اسلامی ایران امروز به قدرتی تاثیر‌گذار و پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی بدل شده است که برای رسیدن به این شرایط از مسیر دشواری عبور کرده است. برای بررسی اینکه جمهوری اسلامی ایران چگونه به این جایگاه در جهان دست پیدا کرد مرور چند نکته ضروری است.

مسیر درست و غلط تاریخ

مسیر درست و غلط تاریخ

مرور تجارب گذشته نشان می‌دهد کسانی که در مقابل ظلم و زور سکوت نکردند و به دفاع از مظلومان و ستمدیدگان پرداختند، در واقع در مسیر درست تاریخ قرار داشته‌اند.

ابعاد مهم «وعده صادق ۲»

ابعاد مهم «وعده صادق ۲»

عملیات موشکی موفقیت‌آمیز «وعده صادق۲» اقتدار ایران را به رخ جهانیان کشید. در حقوق معاهدات بین‌المللی، براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، اقدام مسلحانه‌ فردی علیه کشورها تنها در قالب «دفاع مشروع» جایز شمرده می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین بسترهای اختلاف‌نظر درباره دفاع مشروع، شمول آن نسبت به دفاع بازدارنده در حملات قریب‌الوقوع است که با عنوان «دفاع پیشدستانه» یاد می‌شود.

 درخشان، مشروع و قانونی

 درخشان، مشروع و قانونی

  این روز‌ها برخی برخلاف قوانین بین المللی اعلامیه و بیانیه می‌دهند. در واقع آن‌هایی که این قوانین را نوشته‌اند وقتی می‌بینند قوانین به ضرر آنهاست، اقدام اخیر ایران را محکوم می‌کنند. اما باید تاکید کرد که اقدام کشورمان براساس قوانین بین‌المللی بوده است.

عملیات وعده صادق ۲ با این خطبه‌ها تکمیل شد

عملیات وعده صادق ۲ با این خطبه‌ها تکمیل شد

حضور رهبر معظم انقلاب در بین جمعیت میلیونی نماز گزاران خط بطلانی بر تحلیل‌های غلط رژیم صهیونیستی و آمریکایی کشید، زیرا آن‌ها به نحوی به دنبال این موضوع بودند که بتوانند ملت ایران را بعد از عملیات غرور آفرین و پیروزمندانه وعده صادق ۲ در دالان تشویش و نگرانی قرار دهند.

مقاومت؛ جریان توقف‌ناپذیر

مقاومت؛ جریان توقف‌ناپذیر

در جریان تاریخ، معمولا یک نقش معین و مشخصی برای افراد تعیین‌ شده و به‌عبارت دیگر همه نقش تاریخ بر عهده افراد نیست، بلکه این اعتقادات و جریانات هستند که نقش اصلی را ایفا می‌کنند. به همین دلیل است که ملاحظه می‌کنیم در بسیاری از وقایع مهم تاریخی با وجود این‌که شخصیت‌های طراز اول و تاثیرگذار در مقاطعی و به دلایلی از صحنه خارج می‌شوند، آن جریان‌ها همچنان به حرکات خودشان ادامه می‌دهند.

آغاز پیروزی بزرگ

آغاز پیروزی بزرگ

۱- صهیونیست‌ها در دو هفته اخیر تحرکاتی انجام داده‌اند که به تعبیر خودشان، جبهه شمال را مسدود کرده تا حزب‌ا... را فلج کنند و با استفاده ازاین فرصت خواستندبه تعبیر خودشان، سایه وحشت حزب‌ا... را از سر خود و نیروهای‌شان کم کنند اما رژیم‌صهیونیستی با توجه به فرسودگی نیروی زمینی‌اش درغزه، توان حمله زمینی به لبنان را ندارد، لذا اقدام به جنگ امنیتی ازطریق انفجار پیجرها و وسایل ارتباطی وترور دسته‌جمعی مردم لبنان کرد.

قرار نیست کودتا شود!

قرار نیست کودتا شود!

جمهوری اسلامی ایران از زمانی که درسال۱۳۵۸ پابه عرصه وجود گذاشت، با انواع و اقسام دشمنی‌های مختلف روبه‌رو بوده که یکی از این خصومت‌ها، بحث نفوذ است.دشمنان به‌ویژه طی یک دهه اخیر باراهبردجنگ ترکیبی، واردعرصه مبارزه با جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.این خصومت‌ورزی‌ها از همان ابتدای پیروزی انقلاب شروع شد.

رکن روانی مذاکرات برجامی

رکن روانی مذاکرات برجامی

اکثر مقامات جمهوری اسلامی ایران که جهت برگزاری هفتاد‌و‌نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرده‌اند، رسما نسبت به ضرورت آغاز دوباره مذاکرات برجام سخن به میان آورده و با اشتیاق فراوان، احیای برجام را مقدمه‌ای بر مذاکرات حول سایر موضوعات مورد مناقشه غرب با ایران عنوان کرده‌اند.

حقوق بشر؛ میثاق مشترک جهان اسلام در برابر نظام سلطه

حقوق بشر؛ میثاق مشترک جهان اسلام در برابر نظام سلطه

توصیه اخیررهبرمعظم انقلاب اسلامی مبنی برتولیدمحتوا به‌صورت جدی درحوزه رسانه‌ای ومطبوعاتی دریک بازه زمانی ۱۰ساله، اشاره به یک نقصان جدی است که در روابط میان کشورهای اسلامی در عرصه انتشار و ترویج اصول و میثاق مشترک ملت‌های مسلمان وجود دارد و برآمده از یک نگاه کارشناسی و آسیب‌شناسانه است.

نماینده صدای انقلابی مردم ایران

نماینده صدای انقلابی مردم ایران

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل منطقه و بین‌الملل، برای اولین بار صبح امروز به نیویورک سفر خواهد کرد. پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در آن، در نشست سران میثاق آینده هم سخنرانی و با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده دیدار خواهد کرد.

وداع با مجاهد فی‌سبیل‌ا...

وداع با مجاهد فی‌سبیل‌ا...

رضا سراج، کارشناس ارشد مسائل راهبردی، عضو هیات علمی دانشگاه و سخنگو و معاون ارتباطات دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی بعد از تحمل یک دوره بیماری، دعوت حق را لبیک گفت.

الزامات دولت وفاق ملی 

الزامات دولت وفاق ملی 

دولت وفاق ملی، مبتنی بر مسأله‌شناسی صحیح و کارآمدی موثر، تعاریف و تعابیر مختلفی دارد و طبعا برای شکل‌گیری آن باید به مقدماتی توجه کرد. بر‌اساس مبانی جامعه‌شناسی سیاسی و فرآیند قدرت اجتماعی که از جانب مردم صادر می‌شود و قدرت سیاسی که مبتنی بر آن دولت‌ها بر سر کار می‌آیند، کادرسازی برای دو هدف مهم است؛ موضوع اول همبستگی اجتماعی است که باید تقویت شود و بحث بعدی، نظام اجتماعی و عدم اختلال در اجرای قانون است.

ریشه‌های وفاق ملی در جمهوری اسلامی ایران

ریشه‌های وفاق ملی در جمهوری اسلامی ایران

تمام کسانی که دل‌شان به حال وفاق ملی می‌سوزد و به دنبال استحکام وفاق ملی‌هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که تمام سعی و تلاش خود را بکار بگیرند تا فرهنگ اسلامی در کشورمان همچنان مستحکم و ریشه‌دار باقی بماند و ادامه پیدا کند.

دیپلماسی برادری

دیپلماسی برادری

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، امروز چهارشنبه در اولین سفر خارجی خود پس از تشکیل دولت، وارد عراق می‌شود. انتخاب عراق به‌عنوان اولین مقصد سفرهای خارجی از سوی پزشکیان نشان از اهمیت ویژه این کشور در راهبرد منطقه‌ای و سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

پیام‌های اولین سفر رئیس جمهور

پیام‌های اولین سفر رئیس جمهور

یکی از پیام‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق این است که موضوع روابط دو کشور با توجه به مواضع مشترک آن‌ها نسبت به مسائل مورد توافق در منطقه و در نظام بین‌الملل بسیار با اهمیت است و این پیام را به بدخواهان می‌دهد که کشور‌های موثر در منطقه یعنی کشور‌هایی که از جهت جغرافیا، جمعیت، منابع مختلف معدنی از جمله انرژی توانمندی‌های قابل توجهی دارند، روابط نزدیکی با یکدیگر داشته و خواهند داشت.

پیوست عدالت و قاعده حکمرانی 

پیوست عدالت و قاعده حکمرانی 

پیوست عدالت اجتماعی، تلویحا در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، این‌گونه مورد مطالبه قرار گرفت: «ما اگر بخواهیم فاصله بین آنچه که از عدالت لازم داریم و باید باشد و آن وضعیت کنونی را ــ وضعیتی که فعلا مستقر است ــ کم کنیم، بایستی به روش‌ها و راهکارهای جدید و مؤثر دست پیدا کنیم.

1 صفحه

نیازمندی ها