یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین از دنیایخودرو ، البته این هدف حدود دو سال است که پیگیری می شود و بارها حدس و گمان هایی در خصوص آن زده شده است. صحبت های سال گذشته مدیرعامل بهمن موتور بر این مبنا بود که سال ۹۵ با مشارکت های جدید برای گروه بهمن همراه است و شرکای چینی و ژاپنی با قدرت بیشتری در بخش خودروهای سواری فعالیت می کنند. اما امسال گروه بهمن نتوانسته تاثیری آنچنانی بر بازار خودروهای سواری داشته باشد. فاو بسترن B70 و X80 هم هنوز به مرحله تولید نرسیده اند. در این بخش به برخی خودروهای سواری اشاره می کنیم که امروز بهمن موتور، با پلاک آزمایشی، فرایند آزمایش و تولید آن ها را خط تولید خود می سنجد.
فاو بسترن B50 نسل جدید
چند وقت پیش تصاویری از فاو بسترن B50 جدید در فضای مجازی منتشر شد و آنچنان سر و صدایی به پا نکرد. ولی جالب است بدانید که گویا بهمن موتور، این خودرو را مورد بررسی قرار داده و شاید بخواهد برای سال ۹۶، آن را جایگزین B50F فعلی کند. نسخه ای که برای تست و بررسی به ایران آمده است، از مدل فول توربو شارژ آن بوده که قبلا در روزنامه دنیای خودرو معرفی اولیه آن انجام شده است.
اتاق و طراحی B50 جدید نسبت به آن چیزی که ما در ایران به نام آسا می شناسیم متفاوت شده است. با نگاهی به فاو B50 جدید می توان فهمید که سبک طراحی این کمپانی تغییر کرده است و به مراتب پیشرفت چشم گیری داشته است. همچنین امکانات جدیدی چون استارت دکمه ای، شش کیسه هوا، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک و… به خودرو اضافه شده است. چیزی که در میان همه تغییرات B50 جذاب به نظر می رسد، موتور ۱٫۴ لیتری توربو ۱۳۶ اسب بخاری است که به گفته برخی منابع با همکاری فاو- فولکس واگن طراحی شده است. این موتور از نظر شتابگیری عملکرد بهتری را به راننده می دهد و همچنین مصرف سوخت و آلایندگی به مراتب پایین تری نسبت به ۱٫۶ و ۱٫۸ لیتری دارد. پیش بینی می شود در صورت عرضه نسخه فول آپشن و توربو B50 جدید در ایران، قیمت آن بیش از ۸۰ میلیون تومان تعیین شود.
فاو بسترن B30
بهمن به تازگی بسترن B30 را برای تست به ایران آورده است. این خودرو در حال حاضر با لوگو و نام پوشانده شده در جاده های کشور تردد می کند و پلاک آزمایش فنی روی آن نصب شده است. این ماشین با فاصله محوری ۲۶۳۰ تنها چند سانتیمتر از B50F کوچکتر است و میتوان گفت که فضای کابین خوبی دارد. B30 به موتور ۱٫۶ لیتری ۴سیلندر ۱۶ سوپاپ VCT مجهز است. قدرت خروجی این موتور ۱۰۷ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتونمتر گشتاور است که با یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک یا ۵ دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود که میتواند اتاق ۱۲۷۰ کیلوگرمی را حرکت دهد.
جالب است بدانید فضای صندوق B30 حدود ۳۰ لیتر از B50F بزرگتر بوده و ۴۸۰ لیتر گنجایش دارد. فرمان این خودرو از نوع برقی است و لاستیکهای ماشین روی رینگ ۱۶ اینچی نصب شدهاند.
مصرف سوخت این ماشین به طور ترکیبی حدود ۶٫۷ لیتر و موتور بر مبنای استاندارد یورو۵ طراحی شده است.
وجود امکانات ایمنی نظیر ۶ کیسه هوا، کنترل کشش و پایداری، سیستم شروع حرکت در سربالایی و… باعث شده است تا B30 در سطح خوبی از ایمنی قرار گیرد. در این ماشین امکاناتی وجود دارد که باعث میشود اکثر ایرانیان از آن خوششان بیاید. استارتر، سانروف، مانیتور، دوربین عقب، پخش DVD با ۶ باند، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه کرومیک هوشمند، تودوزی چرمی، دیلایت، سنسور باد لاستیک و… باعث شده است تا B30 در سطح خوبی از امکانات رفاهی قرار داشته باشد. قیمت این خودرو در سادهترین مدل دندهای ۶۹٫۸۰۰ یوآن چین است و در نسخه فول اتوماتیک به ۹۲٫۸۰۰ یوآن میرسد. با یک حساب و کتاب ساده میتوان پی برد که B30 ارزش تومانی بین ۳۸٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۵۱ میلیون تومان را دارد. با توجه به قیمتگذاری که گروه بهمن برای B50F انجام داد و اختلاف قیمت کمی را نسبت به بازار چین در نظر گرفت، میتوان امید داشت که نسخه فول B30 زیر ۶۰ میلیون تومان در ایران فروخته شود.
البته اگر گروه بهمن بتواند B30 را برای مونتاژ از فاو چین بگیرد. با حضور این ماشین بدیهی است که بازار جک J5 اتوماتیک و سایر رقبای این قیمت به خطر میافتد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد