
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
انتشار این هفتهنامه از سپتامبر 1843 توسط بنیانگذار آن، جیمز ویلسون آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است. میزان تیراژ این مجله در سال 2015 میلادی برابر با یک و نیم میلیون نسخه در هر شماره برآورد شده و نیمی از آن فقط در ایالات متحده آمریکا به فروش میرسد.
اکونومیست برای نخستین بار در سال 1843 توسط جیم ویلسون که تاجر و سرمایهگذاری موفق و با پیشینه بود، پایهگذاری شد. هدف ویلسون از این کار به طور عمده، پیشبرد اهداف تجاری خود و بخصوص تلاش در زمینه القای قوانین دست و پا گیر واردات و صادرات ذرت در آن زمان بود. در اطلاعیه انتشار این مجله که برای نخستین بار در 5 آگوست 1843 به طور رسمی اعلام شد، 13 قانون و هدف به تشریح، جزو اهداف اولیه این نشریه ذکر شد که از جمله مهمترین این قوانین و اصول، پرداختن به موضوعات مهمی چون تجارت آزاد، امور تجاری، اقتصادی و کشاورزی، آموزش اصول ابتدایی اقتصاد سیاسی در زمینههای پوشش قوانین مربوط به دستمزدها، قیمتها، اجاره، ارز، درآمدها و مالیات در صفحات گوناگون این نشریه بود.
حالا برای مدتی طولانی است که اکونومیست بهعنوان یکی از شایستهترین نشریات به لحاظ برخورد ظریف و روابط عمومی غربی شناخته شده و میان عموم مورد احترام است. این نشریه همچنین برای سالها به عنوان یکی از مهمترین منابع اصلی اطلاعات مالی و اقتصادی و ترویج نظرات کارل مارکس در زمینه تئوریهای سوسیالیستی مطرح میشد. لوگوی معروف این نشریه در سال 1959 توسط راینولد استون طراحی شد. این لوگو طرحی ساده دارد و نام نشریه با رنگی سفید در زمینهای قرمز نوشته شده است.
هنگامی که اکونومیست (به معنای تحتاللفظی اقتصادی) بهعنوان نام اصلی نشریه انتخاب شد، این واژه در آن زمان به معنای واژه مترادف و امروزی لیبرالیسم اقتصادی بهکار میرفت.
اکونومیست بهطور کلی از اصول تجارت آزاد، جهانی شدن و مهاجرت رایگان حمایت میکند. این مجله همچنین موافق گرفتن مالیات از شهروندان جهت مقابله با گرمایش عمومی است. به گفته بیل آموت، یکی از سردبیران سابق این نشریه، فلسفه اکونومیست همواره رعایت اصول لیبرالیستی بوده و هیچگاه نشریهای محافظهکار محسوب نمیشود. کارل مارکس، متفکر و اقتصاددان معروف آلمانی هم اکونومیست را به منزله موجودیت و عضو حیاتی اروپا در اشرافیت مالی تعریف کرده بود.
حالا اکونومیست بهعنوان یکی از مطرحترین نشریات اقتصادی روز دنیا، بسیاری از خوانندگان مطلع و تحصیلکرده را در زمینههای مختلف هدف گرفته است و ادعا میکند شماری از بانفوذترین مدیران روز دنیا هم از خوانندگان اصلیاش هستند. این گروه با توانایی توزیع در سراسر کشور و رسیدن به رقم یک و نیم میلیون نسخه در هر شماره، بهعنوان نشریهای موفق و بینالمللی محسوب میشود. علاوه بر نسخه کاغذی مجله اکونومیست، شماری از مطالب آن روی وبسایت این نشریه قابل دریافت است.
زهرا غفاری
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد