رسانه‌ها و اثربخشی در انتخابات

اطلاع‌رسانی از جمله وظایف اصلی رسانه‌هاست. این اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلفی انجام می‌شود و معمولا مخاطبان از رسانه‌ها این توقع را دارند که اطلاع‌رسانی دقیقی را درخصوص اتفاقات و موضوعات داشته باشند و به مخاطبان‌شان آگاهی ببخشند. شکی نیست که در زمان‌هایی چون انتخابات، این اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی اهمیتی دوچندان می‌یابد و انتظارات بیشتری هم از رسانه‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۳۰۷۹۶
رسانه‌ها و اثربخشی در انتخابات

امروزه با پیشرفت فناوری‌های جدید و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی، می‌بینیم که این اطلاع‌رسانی دستخوش تغییراتی شده و با فاصله گرفتن از اطلاع‌رسانی‌های قدیمی و سنتی، وظایف و مسئولیت رسانه‌ها و دقتشان را در قبال پخش اخبار و وقایع سنگین‌تر کرده است. امروزه رسانه‌ها باید بکوشند از هر واقعه‌ای که به وقوع می‌پیوندد، با سرعت و دقت مطلب تهیه کرده و نگاه مخاطبان را به خودشان جلب کنند.

اکنون با توجه به این‌که در شرایط نزدیک به انتخابات هستیم، سیاست‌های انتشار اخبار اهمیتی مضاعف پیدا کرده‌ است و رسانه‌ها باید حواسشان باشد که چه خبری را با چه رویکردی منتشر می‌کنند و صحت آن چقدر قابل اتکاست. بنابراین می‌توان این‌طور گفت که وظیفه خبررسانی و اطلاع‌دهی اخبار در رسانه‌ها بویژه در ایام نزدیک به انتخابات می‌تواند اهمیت بیشتری پیدا کند و رسانه‌ها در کنار کارکردهای آموزشی و سرگرمی‌سازیشان، رویکرد جامعه‌پذیری و آموزش آن به شهروندان و نیز انتشار درست اطلاعات سیاسی و اجتماعی به افراد را برعهده می‌گیرند. شهروندان هم از این رسانه‌ها درس گرفته، نحوه انتخاب درست از نادرست را تشخیص می‌دهند و با قدرتی بیشتر نقششان را در حوزه انتخابات ایفا می‌کنند.

بهترین راه تشخیص اخبار درست از نادرست برای مردم، افزایش سواد رسانه‌ای است. ازجمله موضوعاتی که امروزه مطرح شده و توجه بسیاری از کارشناسان ارتباطی را به خود جلب کرده، بحث آموزش سواد رسانه‌ای و افزایش آن برای مخاطبان است. مخاطبان باید یاد بگیرند که نباید در مقابل رسانه‌ها منفعل باشند؛ بلکه می‌توانند کاملا فعال عمل کنند و از میان رسانه‌های گوناگون دست به گزینش بزنند.

از دیگر اتفاقات رسانه‌ای که در این دوره از انتخابات شاهدش بودیم و تاثیری تردیدناپذیر در انتخابات داشت، بحث مناظره‌ها بود که از رسانه ملی روی آنتن رفت و باعث افزایش اطلاعات و شناخت مردم نسبت به نامزدها شد. نحوه اجرا، نوع سوالات و حتی حضور مجری از مواردی است که می‌تواند در کیفیت برگزاری مناظره‌ها تاثیرگذار باشد. امسال دومین تجربه برگزاری مناظره‌ها به این شکل را در کشور شاهد بودیم و به نظرم هنوز می‌توانیم گام‌هایی را در جهت هرچه بهتر شدن کیفیت این مناظره‌ها برداریم که این خود موضوعی جداگانه است و جای بحث و کارشناسی دارد.

دکتر علی‌اصغر کیا

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها