به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، این مطالعه که با سرمایه گذاری بانک «UBS» انجام شده نشان می دهد در دهه بعدی و به لطف بهره گیری از طیف گسترده ای از فناوری های نوظهور شاهد به کارگیری هواپیماهای بدون خلبان خواهیم بود که ناوبری آن به طور کنترل از راه دور صورت می گیرد.
بخشی از این مطالعه نشان می دهد همزمان با توسعه فناوری هواپیماهای بدون خلبان تا 27 میلیارد پوند از هزینه ها کاسته شده و همزمان مسافران نیز به دلیل کاهش هزینه ها و کمتر شدن قیمت بلیط رضایت بیشتری پیدا می کنند.
بر پایه این گزارش، مسافرانی که در آمریکا طی دهه آتی سوار بر هواپیماهای بدون خلبان می شوند شاهد کاهش 11 درصدی در هزینه ها خواهند بود.
شاخص ترین کاهش ها مربوط به هزینه های ناشی از آموزش و به کارگیری خلبان در هواپیماهای سال های بعد خواهد بود.
این گزارش تخمین می زند از بابت توسعه این فناوری در هر سال چیزی درحدود 24 میلیارد پوند در هزینه های معمول صرفه جویی شود که در نوع خود رقم بسیار بزرگی است.
با این حال این برآورد تنها به فاکتور هزینه ها نپرداخته و به موضوع مهم و حیاتی ایمنی هم اشاره کرده است به طوریکه دیگر خبری از خطای انسانی در کار نبوده و حمل و نقل مسافران با ایمنی بیشتری صورت می پذیرد.
اما از طرفی دیگر تصور می شود مسافرانی که سوار بر هواپیماهای بدون خلبان می شوند تاحدی دچار استرس و نگرانی می شوند زیرا می دانند که خبری از خلبان به عنوان یک نیروی انسانی نخواهد بود و قابل تأمل اینکه بیش از نیمی از سؤال شوندگان در گزارش UBS یعنی حدود 54 درصد گفته اند سوار چنین هواپیماهایی نخواهند شد حتی اگر قرار باشد هزینه کمتری بپردازند.
این گزارش نشان می دهند بین 18 تا 34 درصد از سؤال شوندگان و همچنین آنهایی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر اشتیاق دارند که سوار بر هواپیمایی شوند که در آن خبری از خلبان نیست.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد