به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع تصادفات جاده ای و عوامل موثر در آن در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.
سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه سهم جاده ها در تصادفات بسیار بالاست، عنوان کرد: در بعضی نقاط عامل راه مقصر صددرصد تصادفات است و در طی سه سال اخیر در این زمینه ۵ هزار و ۳۰۰ نفر کشته شدند.
وی با بیان اینکه عامل انسانی نیز در تصادفات تاثیرگذار است، گفت: برای کنترل عامل انسانی ساز و کارهایی وجود دارد.
رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه باید برای کاهش عوامل جاده ای و انسانی در تصادفات برنامه ریزی کنیم، یادآور شد: رفتارهای پرخطر در این زمینه باید کنترل شود. ما با یک ساز و کار جدی رفتار رانندگان را در ابتدای مسیر، در طول پایانه ها و انتهای مسیر بررسی و پایش می کنیم.
سردار حمیدی تصریح کرد: در سال ۱۳۸۶ تعداد رانندگان کشته شده در ناوگان اتوبوسی ۵۴۳ نفر بود که این عدد در پایان سال ۹۴ به کمتر از ۳۰۰ نفر رسید.
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری جواد هدایتی مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک وزارت راه با بیان اینکه ۳ عامل خودرو، راه و عامل انسانی؛ ارکان اساسی حوادث هستند، عنوان داشت: در ایران سهم عوامل انسانی در تصادفات ۸۵ درصد و سهم جاده ها و راهها ۱۵ درصد است.
وی گفت : بر اساس نوع تصادفات سهم عامل انسانی و راه متفاوت است، اگر عامل انسانی خطا میکند این محصول سیستمی است که آموزش ندیده است.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک وزارت راه با بیان ابعاد نقش راه، خودرو و خطاهای انسانی در تصادفات یادآور شد: اگر خودرو سرعتی بیش از سرعت متعارف داشته باشد و کارکرد متعارف خود را نداشته باشد؛ این موضوع در تصادفات نقش خواهد داشت.
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری سید هادی هاشمی کارشناس عالی حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه در کشور ما حمل و نقل و ترافیک جدی گرفته نمیشود، عنوان کرد: نرخ تراکم راه ها در کشور ما ۵.۲ دهم است.
وی افزود: اگر راه های ما ایمن باشد میزان تصادفات کاهش خواهد یافت و کاهش کیفیت ایمنی راهها میزان تصادفات را افزایش می دهد.
این کارشناس عالی حمل و نقل و ترافیک یادآور شد : اگر راه های ماه امن باشند؛ سهم عامل انسانی در تصادفات کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود و این در کشورهای اروپایی یک معیار است.
غلامرضا خادمی زاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان مسافربر در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آموزش واقعی نداریم و آموزش ها به صورت صوری هستند، گفت: رانندگان حرفه ای به دلیل اینکه آینده و بیمه ای ندارند، کم شده اند یعنی رانندگان حرفه ای کم شده اند.
وی با بیان اینکه مدیران فنی دکوری هستند یعنی اینکه در شرکت های مسافربری هیچگونه نظارتی در پیگیری مسائل فنی اتوبوس ها صورت نمی گیرد افزود: صورت حساب ها از قبل مهر می شوند.
سردار حسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ایمنی خودرو باید به گونه ارتقا پیدا کند که اگر اتفاقی برای راننده افتاد کشته نشود گفت: بارها دیده شده که از قبل صورت حساب ها را مهر می زنند ، مدیران فنی کارمند یک شرکت هستند و نمیتوانند خیلی محکم وارد گود شوند لذا این ضعف همواره وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تصادف متاسفانه وجود دارد اما باید تعداد کشته شدگان به صفر برسد ادامه داد: در خصوص حادثه ای تا به یقین نرسیم نمیتوان اظهارنظر کرد.
سردار حمیدی افزود: در خیلی از مواقع لاستیک های نو می ترکند و لذا این مسئله می توانند در بروز به حادثه موثر باشد.
رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه در شهرها بستن کمربند ایمنی نهادینه شده است اظهار داشت: 3 هزار و چهارصد نقطه حادثه خیز در جادههای کشور شناسایی شده است.
هدایتی مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک وزارت راه نیز با اشاره به اینکه در بحث ناوگان ایمنی میزان کاهش تلفات دوبرابر بوده است، افزود: مدیران فنی دکوری نیستند لذا بر روی آنها کارهایی در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در طول برنامه پنجم توسعه میزان کاهش تلفات در طول ۵ سال هشت و نیم درصد بود ادامه داد: نقاط حادثه خیز شناسایی و آشکارسازی شده است و نقاط حادثه خیز را مورد مطالعه دقیق قرار داده ایم لذا، مهندسین مشاور نتیجه مطالعات خود را مطرح خواهند کرد اما نیاز به سرمایه گذاری سنگین به لحاظ بودجه و منابع داریم.
سید هادی هاشمی کارشناس حمل و نقل و ترافیک با اشاره به اینکه باید تصادفات را آنالیز کرد تا بتوانیم نقشه راه داشته باشیم گفت : ضرورتی ندارد که بخواهیم جبهه ناسیونالیستی بگیریم بلکه در این میان بحث جان آدمها مطرح است.
وی با اشاره به اینکه کنترل چشمی در پایانه صورت نمی گیرد افزود: برای پلیس این امکان وجود ندارد که همه اتوبوس ها را کنترل ایستگاهی کند.
این کارشناس حمل و نقل و ترافیک با اشاره به اینکه سیستم سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان) به کمک پلیس آمده تا ایمنی احیا شود گفت:در حادثه امروز راننده دقت کافی در رانندگی نداشته، زیرا جاده کمترین ترافیک را داشته است.
وی با اشاره به اینکه در تصادفات سهم تجمعی را در نظر می گیریم گفت: در اجرای ایمنی قصور تجمعی وجود دارد.
هاشمی با اشاره به کمیسیون ایمنی راهها ادامه داد: لایحه به مجلس داده شد تا این کمیسیون به شورای عالی ایمنی تبدیل شود لذا، لازم است شورای عالی ایمنی راه های کشور به وجود آید تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست یابیم.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد