
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابطعمومی رسانه ملی، حجتالاسلام سیدرمضان موسویمقدم، در این مراسم با اشاره به اهمیت پژوهش گفت: در فرآیند پژوهش و تحقیقات با مسائلی مواجه میشویم که پاسخ آنها را باید با علم اخلاق بدهیم و اهمیت و ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست.
قائممقام رئیس رسانه ملی با بیان اینکه اصل پژوهش یک کار کاملا روشن و قابل تصدیق است، اظهار کرد: بنیان دستگاههایی مانند صداوسیما، باید روی پژوهش گذاشته شود تا باقی بنیانها روی آن قرار گیرد.
حجتالاسلام موسویمقدم با طرح این پرسش که آیا میتوانیم در هر زمینهای پژوهش داشته باشیم و آیا مجاز هستیم بهگونهای عمل کنیم که خروجی آن چیزی باشد که ما نیاز داریم، خاطرنشان کرد: اصول کلی اخلاق بر همه امور از جمله موضوعات علمی و پژوهشی، مانند صداقت، درستی، پرهیز از نقادی و ارائه راهکارهای درست و منطبق با واقعیت حاکمیت دارد.
وی با تأکید بر اینکه در قرآن کریم هیچ محدودیت و خط قرمزی برای پژوهش وجود ندارد، تصریح کرد: بیش از 173 آیه قرآن کریم مربوط به پژوهش است و قرآن کریم در بسیاری از موارد بر این موضوع تأکید دارد که در هر امری میتوانید پژوهش، تدبر و تأمل کنید.
قائممقام رئیس رسانه ملی در پایان با بیان اینکه حقیقتی که از بستر اخلاقیات بیرون نیاید، شیرینی ندارد، خاطرنشان کرد: رسیدن به حقیقت، خروجی و نهایت هر پروژه علمی است که باید در بستر اخلاق انجام شود تا شیرینی آن به کام بماند.
تلاش برای تفکیک آموزش از پژوهش
در ادامه این مراسم، دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به تقارن هفته پژوهش و شهادت آیتالله دکتر مفتح گفت: شهید مفتح این جسارت را داشت که از فضای دین سخن بگوید و منادی پیوند عرصه حوزه و دانشگاه باشد که پیوند آنها غیرممکن به نظر میرسید.وی افزود: هنوز به ایدهآلها و کمالهای وحدت حوزه و دانشگاه نرسیدهایم و باید قدر پیشگامانی را که شهدای این راه بودند، بدانیم و راهشان را گرامی بداریم.رئیس دانشگاه صداوسیما به تصور رایج و غلط از دانشگاه در عصر حاضر اشاره و خاطرنشان کرد: امروز تصور غالب این است دانشگاه جایی است که صرفا در آن آموزش داده میشود و پژوهش مساله ثانوی است که باید این روند اصلاح شود.
اسفندیاری با تأکید بر اینکه در دانشگاهی که همزمان پژوهش رخ ندهد، آموزش دچار فرسایش و کهنگی و بیخاصیتی خواهد شد، تصریح کرد: نظام آموزشی باید روحیه تحقیق و پژوهش را از همان سالهای آغازین مقطع کارشناسی به دانشجو بیاموزد. اینکه حفظیات به دانشجو القا شود، کافی نیست و باید در دوره کارشناسی، دانشجو را مساله محور بار بیاوریم.
وی افزود: متأسفانه در مقاطع کارشناسی ارشد نیز میبینیم که حفظیات گسترش پیدا کرده و روحیه تحقیق و پرسشگری و رفتن به دنبال نیازها و مسائل در بین دانشجوبان ایجاد نمیشود.
رئیس دانشگاه صداوسیما با تأکید بر اینکه باید تجربیات دیگران را مطالعه کنیم، شرایط و زمان را بشناسیم و برای آن نسخه درمانی تولید کنیم، تصریح کرد: دانشجویی که ذهنش درگیر مسائل جامعه نباشد، روحیه تحقیق و پژوهش در او به وجود نمیآید. در کنار یک سازمان رسانهای، با انبوهی از پرسشها روبهرو هستیم که چشم بخشهای مختلف آن سازمان معطوف به پاسخهایی است که متأسفانه از این محیط علمی، خارج نمیشود.اسفندیاری بر حمایت از روحیه پژوهشگری معطوف به نیازهای واقعی تأکید کرد و گفت: بر اساس تأکید صریح رهبر انقلاب، دانشگاه باید پژوهش محور باشد و بر همین اساس در ساختار جدید دانشگاه صداوسیما، گامهایی برای احیای جایگاه پژوهشگری رسانه برداشتهایم.
اسفندیاری در ادامه به انتشار مجدد فصلنامههای تخصصی علمی- پژوهشی دانشگاه صداوسیما مانند «رادیو و تلویزیون»، «دین و رسانه»، «ارتباطات و رسانه» و... و اخذ مجوز آنها از سوی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: دانشگاه صداوسیما درصدد تبدیلشدن به مرکز علوم و فنون رسانهای در منطقه و جهان است و از همه دانشجویان میخواهیم تحقیقات و پایاننامههای خود را به این فصلنامهها هدایت کنند.
در ادامه این مراسم از کتابهای تازه انتشار یافته دانشگاه صداوسیما رونمایی و از استادان و دانشجویان نمونه پژوهشگر سال 96 قدردانی شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد