
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علیرضا سلیمی، در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: در بسیاری از گزارشها اعلام شده 20 تا 30 درصد از سند تحول آموزش و پرورش تا امروز اجرایی شده، ولی واقعیت این است که همین مقدار هم در جامعه ملموس نیست و اثری از اجرای آن دیده نمیشود.
سلیمی در ادامه افزود: وقتی با دقت در کلان جامعه بررسی میکنیم، هیچ نشانهای از بخش اجرایی سند تحول نیست و باید از مسئولان پرسید چقدر وقت لازم است تا باقی مانده سند اجرایی شود و اصلا چرا طی شش سال فقط 30 درصد از کار انجام شده است؟
چطور مسئولان هنگام مطرح شدن سند 2030 آییننامهها را سریعا تدوین کردهاند اما درباره سند تحول آموزش و پرورش اینقدر تعلل صورت گرفته است؟ این موضوع برای نمایندگان پذیرفتنی نیست. |
این نماینده مجلس تاکید کرد: مگر نه اینکه دولت و مسئولان وزارت آموزش و پرورش هنگام مطرح شدن سند 2030، سریعا اقدام به تدوین آییننامههای اجرایی مربوط به آن کردند؛ چطور اجرای سندی که تحول نظام آموزشی کشورمان را تضمین کرده برای مدت طولانی نادیده گرفته شده است؟
وی اظهار کرد: رخوت و تعلل موجود در اجرای سند تحول آموزش و پرورش از سوی دولت برای نمایندگان قابل پذیرش نیست و قطعا برای رسیدگی به آن با جدیت اقدام خواهد شد به این دلیل که سرمایهگذاری و ایجاد تحول مثبت در نظام آموزشی ایران میتواند تضمینی برای آینده کشور باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار ما گفت: اصولا در بسیاری از موارد از جمله آموزش و پرورش نقص یا خلاء قانونی نداریم آنچه نگران کننده است تعلل در اجرای صحیح و دقیق قوانین موجود یا بطور کلی نادیدهگرفتن آنهاست که باعث بروز چالشهایی در دورههای مختلف بوده است.
وی درباره تاکید مجلس بر اجرای دقیق قوانین نیز افزود: سالهاست که دولتهای مختلف برای اجرای قانون آموزش رایگان بهانههای مختلف از جمله کمبود منابع یا مشکلات دیگر را مطرح کردهاند؛ اما نمایندگان با استناد قانون همواره در مقابل این نظر ایستادگی کردهاند و ضمانتی برای اجرای صحیح قانونی ایجاد کردهاند.
سلیمی به جام جم آنلاین گفت: به صراحت میتوان گفت، دولت نتوانسته قانون را در این زمینه آنطور که شایسته و لازم است اجرایی کند، به همین دلیل امروز مشکلات در بخشهای مختلف آموزش و پرورش مشهود است و در برخی موارد هم بحران ایجاد شده است. به عنوان مثال درباره افزایش حقوق معلمان اگرچه مجلس منابعی را درنظر گرفته، اما هیچ پیشنهادی از دولت برای اجرایی شدن آن ارایه نشده و تنها پیشنهادی هم که مطرح شد ( سهم یکدرصدی آموزش و پرورش از فروش شرکتهای دولتی) از سوی نمایندگان برای اولین بار مطرح شده بود.
اراده جدی در میان مسئولان دولتی برای اجرای قوانین مربوط به آموزش و پرورش دیده نمیشود. |
این نماینده مجلس معتقد است به دلیل اینکه آموزش و پرورش همانند سایر نهادها از مزایای اضافهکاری، ماموریت یا پرداختیهای فوقالعاده برخوردار نیست؛ بیعدالتی در توزیع ثروت در این بخش صورت گرفته است که اگر تصمیمگیری برای بهبود شرایط به عهده مجلس بود تاکنون شرایط بهتری برای معلمان ایجاد شده بود.
سلیمی به خبرنگار ما گفت: به عنوان مثال بیمه طلایی معلمان یکی از آنها است. این برنامه اگرچه در آغاز منطقی حرکت کرد؛ اما امروز عقیم باقیمانده و گروهی اجازه ندادهاند آنطور که شایسته بود برنامه اجرایی شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: نبود اراده جدی در بدنه دولت بخصوص لایههای میانی مدیران دولتی برای بهبود شرایط معلمان عاملی بوده که امروز معلمان در جایگاه واقعی خود قرار نگرفتهباشند و دغدغههای مختلفی روند فعالیت سازنده این گروه زحمتکش را تحت تاثیر قرار داده باشد.
برخی مدیران میانی دولت براین باورند آموزش و پرورش مصرفکننده بودجه است درحالی که مهمترین تولید در این وزارتخانه شکل میگیرد که آینده کشور را تضمین خواهد کرد |
به گفته وی مشکل اصلی اینجاست که گروهی براین باورند معلمان یا در راس آنها وزارت آموزش و پرورش مصرفکننده است. درحالی که همه میدانیم این دیدگاهی کاملا اشتباه است چون محصول نهایی آموزش و پرورش با ارزشترین تولید برای جامعه یعنی پرورش و تربیت منابع انسانی قدرتمند است که درواقع مدیران آینده میهن اسلامی ایران هستند.
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: این نگاه باید تغییر کند به این دلیل که هزینه در آموزش و پرورش درواقع سرمایهگذاری بلند مدتی است که کلان جامعه را روبه رشد و ارتقاء جایگاه هدایت خواهد کرد.
عماد عزتی/ جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد