یادداشت

دیوار بی‌اعتمادی

یکی از مشکلاتی که از گذشته‌های دور تا به امروز وجود دارد، دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و شهرداری‌هاست. متأسفانه این بی‌اعتمادی سابقه بسیار طولانی دارد. با کمی بررسی به این نتیجه می‌رسیم که نحوه مدیریت شهری توسط گذشتگان، شکافی عمیق بین مردم و شهرداری ایجاد کرده است. یکی از راه‌های رفع این معضل، شفاف‌سازی امورات شوراها و شهرداری است. مردم اعضای شوراها را به‌طور مستقیم و شهرداران را به‌صورت غیرمستقیم انتخاب می‌کنند بنابراین، این نهادها بیش از هر دستگاهی باید به تعامل و همکاری با مردم معتقد باشند.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۹۷
دیوار بی‌اعتمادی

شهرداریها باید با شفافسازی عملکرد و اقدامات خود برای جلب اعتماد مردم تلاش کنند که یکی از این راهها، شفافسازی نحوه هزینه کرد درآمدها در شهرداریهاست. از گذشته تاکنون نمونههای عملکرد آلوده به فساد برخی مأموران شهرداری به اعتماد مردم لطمه زده و همچنان برخی از این فسادها که البته سیستماتیک شدهاند تکرار میشوند، چیزهایی شبیه فروش تراکم. این قانون میگوید اگر مردم از مقررات تخطی کنند و به شهرداری جریمهای بپردازند، میتوانند به کار خود ادامه دهند.

همین موضوع یعنی قانونگریزی برخی هنجارشکنان که به بیعدالتی درجامعه دامن میزند. به همین دلیل برخوردهای قانونی با ماموران خاطی قطعأ سبب بالا رفتن اعتمادعمومی و ترمیم اعتماد میان مردم و مسئولان میشود. بهطور کلی زمانی که درهای شهرداری به روی مردم باز باشد، پل ارتباطی میان مردم و شهرداریها برقرار میشود که ناخوداگاه عاملی میشود بر کوتاه شدن دیوار بیاعتمادی بین مردم و مدیریت شهری.

در این مسیر البته هماهنگی شوراهای شهر و شهرداریها برای برداشتن گامهای عملی موثر نیز تعیینکننده است، گامهایی مثل بهکارگیری افراد کارآمد در مدیریت شهری با رعایت اصل شایسته سالاری و بـــرکناری مــــدیران نــــاکارآمد، شفافسازی بودجه در مدیریت شهری و سعی در جلب رضایت شهروندان .

دکتر پرویز اجلالی

جامعهشناس و پژوهشگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها