مصباحی مقدم در گفت و گو با جام‌جم آنلاین؛

کرامت ملاک دینداری انسان‌هاست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انسانی که بزرگ باشد از نظر اخلاقی از بیگانگان تقلید نمی‌کند همچنین از آنان الگو نمی‌پذیرد؛ بلکه استقلال رای، منش و شخصیت خواهد داشت چراکه کرامت ملاک دینداری انسانهاست.
کد خبر: ۱۱۵۴۱۹۰
کرامت ملاک دینداری انسان‌هاست

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین ضمن تبریک دهه کرامت، با اشاره به آیه ای از قرآن کریم «و لَقَد کرمنا بنی آدم فی البرّ و والبحرِ…» گفت: خداوند در قرآن می فرماید ما به بشر کرامت داده ایم. این آیه کرامت ذاتی انسان را بیان می‌کند و تفاوت انسان را با سایر مخلوقات خداوند، در کرامت قرار می‌دهد.

مصباحی مقدم تصریح کرد: انسان خلیفه الهی و مسجود ملائکه است و خداوند او را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری داده است، سایر مخلوقات الهی باید در خدمت انسان باشند؛ کرامت‌های اکتسابی نیز داریم و خداوند در قرآن تقوا را منشاء کرامت اکتسابی بیان می‌کند و علم را نیز منشاء برتری و کرامت قرار داده است، همچنین جهاد در راه خدا را به معنای جنگ، تلاش و کوشش، برای تحقق فرمان‌های الهی و منشاء کرامت انسانی و اکتسابی قرار داده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس نهم بیان کرد: ایمان منشاء دیگر کرامت انسان‌هاست؛ این کرامت‌ها در انسان سبب می‌شود تا انسان‌هایی که دارای آن هستند، در درگاه خداوند همچنین در دیدگاه خلق خداوند از دیگران برتر باشند؛

وی تاکید کرد: اخلاق امام رضا (ع) برگرفته از قرآن و تکریم انسان‌ها بود. ولادت امام هشتم‌ (ع) و حضرت معصومه (س) کریمه اهل بیت زمان خوبی است تا به کرامت انسان بپردازیم. این کرامت سبب می‌شود تا انسان‌ها خود را به کارهای پست مبتلا و گرفتار نکنند و از اینکه دچار فساد، فحشا و انحراف شوند خود را نگهدارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: مومن عزیز است و در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است « عزت مومن برتر از عزت کعبه است ». بنابراین باید با عزت با او رفتار شود همچنین نباید بپذیرد که در مقابل دیگران خوار شود و تن به ذلت دهد.

مصباحی مقدم تاکید کرد: اگر کسی برای ذلیل کردن مومنی اقدام کند، به جنگ با خداوند تبارک و تعالی قیام کرده است؛ خداوند فرموده است « کسی که ولی از اولیای من ( که مراد مومن است ) را تحقیر کند اقدام به ایجاد سنگر برای جنگ با من کرده است»، نسبت به مومن باید حرمت نگه داشت و از ارزش‌های آنان صیانت کرد.

وی درباره علل نامیدن این دهه بعنوان دهه کرامت، بیان داشت : فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت ثامن‌الائمه (ع) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که مظهر کرامت، ائمه خدا هستند چراکه مورد کرامت خداوند تبارک و تعالی و نیز مورد تکریم انسان‌ها بودند. همچنین ائمه اطهار (ع) انسان‌های با اخلاق و مومن را فضیلت می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعریفی از کرامت اظهار کرد: کرامت به معنای بزرگی، بزرگ‌منشی و بزرگ‌ داشتن همچنین بزرگواری است و انسانی که بزرگ باشد، از نظر اخلاقی از بیگانگان تقلید نمی‌کند همچنین از آنان الگو نمی‌پذیرد؛ بلکه استقلال رای، منش و شخصیت خواهد داشت چراکه کرامت ملاک دینداری انسانهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها