عباسعلی رحمانی جامعه شناس در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: اینکه امروزه مردم کشور درگیر یک حرص و ولع در خرید هستند، با اینکه تبعات نادرستی به عموم مردم جامعه وارد میکنند اما از نظر جامعه شناسی یک رفتار طبیعی و عقلانی به شمار میرود؛ زیرا هنگامی که مردم ساختار جامعه و نظام اجتماعی و سیاسی را معیوب بدانند و اطمینان داشته باشند که در صورت بروز مشکل کسی کاری برای بهبود اوضاع انجام نمیدهد، مسلما خودشان دست به کار می شوند که متاسفانه این موضوع به عدم اعتماد مردم به مسئولین و دولت بر میگردد.
وی در ادامه افزود: البته ناگفته نماند، باید به پیامد های این موضوع نیز اشاره داشت چرا که احتکار کالا توسط مردم باعث تشدید گرانی ها و افزایش مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی می شود.
رحمانی گفت: بنابراین این موضوع نیاز به فرهنگ سازی هر چه بیشتر دارد. این تصور فرهنگی و بین ذهنی که در افراد جامعه است منجربه اینگونه رفتارهای اقتصادی می گردد.
به گفته این جامعه شناس، فرهنگ سازی باید از مسئولین بالادستی آغاز شود، چرا که مردم از روش و منش اداره کنندگان جامعه تبعیت می کنند. هنگامی مردم شاهد اختلاس های چندین میلیاردی و فسادهای کلان اقتصادی هستند هیچگاه فرهنگ سازی به درستی انجام خواهد گرفت. مسئولین باید خود را در قبال مسائل و مشکلات مردم متعهد بدانند.
وی افزود: متاسفانه مسئولین همیشه مردم را عامل تمام مشکلات میدانند لذا هنگامی که صحبت از فرهنگ سازی می شود بازهم از مردم جامعه توقع دارند، در صورتی که ابتدا فرهنگ سازی باید از سوی خودشان انجام گیرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: احتکار کالا توسط مردم صحیح نیست؛ چرا که با گذر زمان مشکلات همین قشر که کالا احتکار کردند به مراتب بیشتر از سایر افراد جامعه می شود. به عبارتی ساده تر، قشری که در خرید ولع دارند مسلما تقاضای بیشتر در جامعه ایجاد کرده و متاسفانه همین افراد نیز بیشترین آسیب را میبینند زیرا باید همان کالا ها را با دو برابر قیمت که خود مسبب آن بودند را خریداری کنند.
رحمانی نقش رسانه ها در فرهنگ سازی را مهم دانست و گفت: انسان برای انتقال پیام خود ، رسانهها را به کار گرفته و فرهنگ خود را نیز با آن گسترش داده است. فرهنگ رسانه ای فراگیر است و عمده فعالیت های روزانه بر پایه استفاده از رسانه ها شکل گرفته است. فرهنگ سازی را افرادی می توانند انجام دهند که تحت عنوان گروه های مرجع از آنان نام برده می شود و مردم به آنها اعتماد دارند. مسلما رسانه ها یکی از گروه های مرجع بوده که مردم بسیار با آن ها سر و کار دارند به همین سبب یکی از عواملی که می توانند ذهنیت و تصور مردم را در رابطه با هر موضوعی تغییر دهد بی شک رسانه ها هستند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد