به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، علی لاریجانی در گفتوگوی ساعت ۲۰ شبکه یک، ضمن تبریک روز مجلس اظهار کرد: مدرس اسلامشناس بود و شناخت اسلام برای یک سیاستمدار بسیار حائز اهمیت است. ایشان برای اداره ایران برنامه بلندمدت داشت.
وی ادامه داد: مرحوم مدرس فقیهِ اسلامشناسِ اهل سیاست بود و البته چنین افرادی زیاد نیستند. از حضرت امام (ره) جملهای در وصف مرحوم مدرس نقل شد که علت تأثیرگذاری ایشان چه بود که امام (ره) فرموده بودند «آزاده بودن و وابسته نبودن مرحوم مدرس به مسائل دنیوی علت تأثیرگذاری ایشان در عصر خودش بود».
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: مرحوم مدرس در سیاست داخلی و خارجی و توسعه کشور برنامه داشت. مخالفان ایشان هم به این ویژگیهای ایشان اذعان داشتند. یک مستشار آمریکایی که برای طراحی نظام مالیه به ایران سفر کرده بود، در کتاب خاطراتش از مرحوم مدرس مطلبی را نقل کرده و مینویسد: روزی به حضور مرحوم مدرس رفتم تا گزارش کاری به ایشان بدهم و مرحوم مدرس به بنده گفت برای کارهای ریز به بنده مراجعه نکنید بلکه اگر کارهای بزرگی بود، برای مشورت پیش من بیایید.
لاریجانی ادامه داد: مرحوم مدرس در حوزه سیاست خارجی ایران معتقد به حفظ منافع ملی و وفاق عالم اسلام بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که مجلس دهم چه قوانین مهمی را در طول این دوسال و چند ماه به تصویب رسانده، گفت: کارهایی که مجلس انجام داد، چند سنخ است. برخی قانونگذاری و برخی حل مشکلات کشور است. برخی از مشکلات در کشور مزمن بوده و مربوط به یک یا دو سال نیست؛ مثلا بحران آب یا ریزگردها یا دریاچهها و تالابها. در خصوص مسأله بانکها از شش سال پیش مرکز پژوهشهای مجلس هشدار داد که این بخش دچار مشکل است. از این سنخ مشکلات کم نداریم. بخش زیادی از جلسات ما برای بحث بر روی این موضوعات بود.
وی اظهار کرد: اخیرا مسأله ارز مشکلی برای کشور شده بود و ما جلسات غیرعلنی داشتیم و با حضور دولتیها بحث میکردیم که چگونه میتوان این مشکل را حل کرد. بعضی از این مسائل باید با توافق قوا حل شود چون بار مالی دارد.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش دیگر وظایف مجلس نظارت است که این نظارت توسط دیوان محاسبات انجام میشود و بخش زیادی از پروندهها، حدود ۲۷۰۰ پرونده را بررسی کرده و در ۱۰۰۰ پرونده رأی صادر کرده است. برخی برمیگردد به نظارت کمیسیونها که به صورت تحقیق و تفحص یا سوال یا ماده ۲۳۴ که استنکاف از قانون است، انجام می شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص قانون، قوانین مهمی در مجلس تصویب شد که مستقیما به مشکلات مردم باز میگشت. مثلا قانون اشتغال پایدار روستاییان که در مجلس تصویب شد، با امکاناتی از صندوق توسعه ملی و بانکها برای این بود که مهاجرت را کاهش دهیم و فرزندان روستاییان شغل داشته باشند. این قانون بسیار مهم و درازمدت است و اگر ما نتیجه آن را خوب ببینیم، از نظر پشتوانه منابعی حتما از آن حمایت خواهیم کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین تأثیرگذار تصویب شده در مجلس دهم، اظهار کرد: قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفهای از دیگر قوانین مهمی است که مجلس آن را تصویب کرده است. یکی از مسائل مهم، آموزش فنی و حرفهای در کشور است. هرم نیروی انسانی را در ایران بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هرم نامتوازنی داریم؛ به طوری که تعداد متخصصین از مهندسین کمتر است. این قانون پشتیبان فکر گسترش فعالیتهای فنی و حرفهای در کشور است.
وی افزود: قانون مدیریت مصرف سوخت در کشور بسیار مهم است. البته ما مشکلاتی در این زمینه داریم. قانون احکام دائمی برنامه توسعه یک قانون بسیار مهم است. قانون منع به کارگیری بازنشستگان، قانون برنامه پنج ساله ششم، قانون صدور چک، قانون حقوق کودکان و نوجوانان برای صیانت از کودکان و نوجوانان، قانون کاهش محکومیتهای اعدام، قانون حمایت از حقوق معلولان برای حمایت از معلولان و قوانین بودجه، قانون ثبت اختراعات و طرحهای صنعتی، قانون حفاظت و احیای مدیریت تالابها، قانون حفاظت از خاک و قانون حفاظت از هوای پاک از قوانین مهمی هستند که در مجلس به تصویب رسیدهاند.
لاریجانی در ادامه تأکید کرد: قانون استاندارد، قانون صندوق مکانیزه فروشگاه، قانون ارزش افزوده، قانون بانک مرکزی و قانون بانکها تقریبا تمام شده هستند و در دستور جلسه علنی قرار دارند. قانون مهم دیگر قانون تجارت است که در سه دوره مجلس است که ما هم به صورت اصل ۸۵ در کمیسیون تصویب کرده بودیم ولی شورای نگهبان ایراد گرفت که اینگونه تصویب نشود. این مصوبه به صحن برگشته و در حال انجام کارهای آن هستیم. قانون سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی در کمیسیون رو به پایان است و لایحه مربوط به محیطبانان و جنگلبانان از لوایح مهمی است که به زودی به صحن میآیند.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا تصویب برخی از قوانین خیلی زمانبر می شود و بعد از تصویب نیز مجلس به عنوان ناظر بر حسن اجرای قوانین تا چه اندازه نظارت میکند، گفت: وقتی قوانین تصویب میشود، همه دستگاهها موطف به اجرای آن هستند. ما برای هر یک از موضوعات، یک معاونت نظارت ایجاد کردیم که پیگیر قانون مصوب است و به کمیسیون مربوطه گزارش میدهد. کمیسیون نیز موضوع را پیگیری میکند.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت تعلل در اجرای قانون خصوصیسازی و مقاومت در اجرای این قانون، بیان کرد: این موضوع را کمیسیون ویژه پیگیری کرده و گزارشی از جاهایی که تعلل رخ داده را به مجلس ارائه داده است و در مجلس قرائت شد و معلوم شد مشکل از کجاست. قانون سیاست های اصل ۴۴ مهم است و قبول دارم در دولتهای مختلف خوب اجرا نشد و اهدافی که برای آن ترسیم شده بود، به درستی اجرا نشد که امیدواریم با پیگیریهای کمیسیون ویژه، به مسیر درست بازگردد. مداخلات وجود دارد ولی ما باید قانون را اجرا کنیم. به عنوان مثال در خصوص ناوگان حمل و نقل ریلی کمیسیون عمران گزارشی آورد و در مجلس خوانده شد و در حال پیگیری هستیم. در خصوص مشکلات موسسات اعتباری کمیسیون اقتصادی گزارش داد و وقت زیادی برای آن صرف شد.
نماینده مردم قم در مجلس افزود: در مورد قانون تسهیل ازدواج قانون درست اجرا نشد و کمیسیون فرهنگی مطابق ماده ۲۳۴ گزارشی به مجلس داد و مجلس تصویب کرد و برای رسیدگی به قوه قضاییه رفت. هر کمیسیونی زمانی که میبیند قانون درست اجرا نمیشود، طبق ماده ۲۳۴ میتواند بررسی کند و به مجلس گزارش دهد، یا تحقیق و تفحص انجام دهد؛ مثلا در صندوق ذخیره فرهنگیان که مشکلاتی دیده شد، تحقیق و تفحص انجام شد و برای رسیدگی به قوه قصاییه رفت.
وجود آرای سیاسی مختلف، حسن یک مجلس است
لاریجانی در ادامه در ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس، بیان کرد: نمایندگان یک چهره بیرونی دارند و یک چهره درونی که به عملکرد آنها باز میگردد. شرایط ایران یک شرایط سخت است که باید آن را بپذیریم .نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند چرا که هر سه هفته یکبار به حوزه خود سرکشی میکنند و مشکلات را از نزدیک میبینند. مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل این مشکلات است. از آنجا که ما مجلس محلی نداریم، بار مجلس محلی و ملی هر دو به دوش نمایندگان است.
وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این نمایندگان باید برای مسائل ملی کشور نیز وقت بگذارند. این که اختلاف نظر نیز وجود دارد، یک واقعیت است و مجلس جای این مسائل است. این حسن یک مجلس است که آرای سیاسی مختلف در آن وجود داشته باشد. این که ما برای مسائل مهم به یک وفاق برسیم، یک مسأله اساسی است. در برخی از مسائل این وفاق سادهتر و در برخی سختتر است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در مجلس اینطور نیست که یک خواسته را رییس بگوید و دیگران پیگیری کنند. اینگونه نیست و همه نماینده هستند. یک استدلال باید اینقدر قدرت عقلانی در خود داشته باشد که نمایندگان را قانع کند. ممکن است استدلالهای نمایندگان از نظر رویکرد با لوایح متفاوت باشد که خیلی عجیب نیست.
در شرایط امروز عقل حکم میکند که سه قوه در کنار یکدیگر کار کنند
وی در پاسخ به این سوال که رفتار دوگانه بین دولت و مجلس ناشی از چیست، بیان کرد: من حس نمیکنم روحیه چوب لای چرخ دولت گذاشتن در بین نمایندگان باشد. ممکن است از عملکرد برخی از وزارتخانهها و دولت انتقادهایی داشته باشند ولی به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست.
لاریجانی افزود: این که نمایندگان در بعضی از جاها دولت را همراهی میکنند، درست است. زمانی که مسأله امنیت ملی مطرح است، در مجموع ما به یک وفاق میرسیم. به عنوان مثال، در اصل ۴۴ معلوم است که اگر کشور بخواهد توسعه یابد، باید اقتصاد کشور به وسیله مردم اداره شود. دولت و مجلس هر دو بر این نظرند. آنچه مهم است این است که در شرایط امروز که با یک رفتار ناهنجار آمریکا نسبت به منافع ملت مواجه هستیم، عقل حکم میکند همه قوا با یکدیگر کار کنند. زمانی که ما یک دشمنی داریم که به طور مستمر به منافع ملت تعرض میکند و قصد دارد که هزینه ملت را از نظر اقتصادی بالا ببرد، باید مسائل خرد را کنار گذاشت و بر روی مسأله اصلی نظیر معیشت مردم تمرکز کرد که مستقیما روی زندگی مردم تأثیر میگذارد.
لاریجانی در ادامه با اشاره به مدیریت مصرف سوخت در کشور بیان کرد: مدتهاست که ما روی مسأله سوخت با مرکز پژوهشها و دولت بحث داریم. دغدغه ذهنی هر سه قوه حل مشکل کشور است. از سوی دیگر مشکل مهم دیگر امروز خودروسازها و قطعهسازها هستند که با مشکل مواجه شدند. روز چهارشنبه کمیسیون ویژه مجلس جلسه گذاشت و بنده نیز حضور داشتم. آقایان وزرا و بانک مرکزی بودند تا بررسی کنیم چگونه میشود مشکل خودروسازی را حل کرد؛ چرا که امروز بخش زیادی از نیروی انسانی در این بخشها مشغول به کار هستند. بخشی از مسائلی که امروز در مجلس مطرح میشود، بحث قانونگذاری نیست بلکه حل مسائل است. خیلی از مسائل نیاز به جلسه و پیگیری دارد.
مرجع اصلی قانونگذاری مجلس است
لاریجانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وجود شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و تشکیل شورای نطارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از اختیارات مجلس کاسته و وجود موازیکاری احساس میشود، مطرح کرد: در قانون اساسی مرجع اصلی قانونگذاری مجلس است و جایی دیگر نمیتواند قانونگذاری کند. این شوراهایی که شما گفتید، اگر کار خود را کنند، مزاحمتی در کار مجلس ندارد. مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر سیاستهای فرهنگی را دنبال میکند و هماهنگیهای اجرایی در حوزه فرهنگ و آموزش را پیگیری می کند و نباید قانونگذاری انجام دهد. یکبار هم در دولت قبل یک قانونگذاری در خصوص مسأله خانواده کرده بود که من دیدم مصوبه را رهبری معظم برگرداندند و گفتند باید در مجلس تصویب شود.
وی در ادامه تصریح کرد: بنده در تأکیدات مقام رهبری به طور مکرر دیدم که شورای عالی امنیت ملی و سایر شوراها اجازه قانونگذاری ندارند. حتی در خصوص شورای عالی اقصادی که در شرایط فعلی وجودش یک اضطرار بود، مقام رهبری تأکید کردند در جاهایی که نیاز به قانون است، دو فوریتی یا سه فوریتی در مجلس بررسی شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی جایگاه دارد اما نه برای قانونگذاری، بلکه مرجعی است که اگر مجلس با شورای نگهبان اختلاف پیدا کرد، در آنجا نظر نهایی داده شود. بخش دیگر هم مربوط به سیاستهای کلی نظام است که وظیفه رهبری است که مجمع نقش مشورتی دارد و میتواند نظرات خود را به رهبری ارائه کند.
وی افزود: اما چیزی که اخیرا پیش آمد و در مجلس بازتاب داشت، در خصوص کار هیأت نظارت بود. هیأت نظارت میتواند اینگونه عمل کند و مشکلی با مجلس نیز نداشته باشد که اگر در اجرای سیاستهای کلی طرح یا لایحهای داشت نظر خود را به کمیسیون بدهد تا کمیسیون بررسی کند. از آنجا که چند مورد قبل از این که به کمیسیون برود، به شورای نگهبان رفت، بازتابهایی داشت اما یک تفاوت نظری هم هست که آیا شورای نگهبان خودش باید در خصوص سیاستهای کلی به نتیجه برسد یا مجمع، که این بحث دیگری است و به خودشان مربوط است. به طور کلی اگر هر کدام سر جای خود کار کنند، ربطی به قانونگذاری ندارد اما اگر دخالت کنند، اشکال دارد و باید جلوی آن گرفته شود.
بعید میدانم تا پایان سال قیمت بنزین افزایش یابد
لاریجانی در پاسخ به این سوال که نرخ بنزین بالاخره به کجا میانجامد، اظهار کرد: قیمت واقعی بنزین را اگر اعمال کنیم، به مردم فشار وارد میشود. تمام نقطه نظرات در چند طرح مطرح و در حال بحث و بررسی است. امروز چند نکته وجود دارد. اول، ما به خاطر این که قیمت سوخت در کشور ما با کشورهای اطراف تفاوت فاحشی دارد، با قاچاق بنزین و گازوئیل روبهرو شدهایم. حالا شاید بگویید قاچاق را باید جوری دیگر مدیریت کرد اما کشوری که این همه مرز دارد، ممانعت از قاچاق در آن ساده نیست.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا تبصره جامعتر و روشنتری در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان ارائه نشد تا تفسیر های متفاوتی ایجاد نشود و در مقام اجرا نیز قانون به درستی حرکت کند، اظهار کرد: در خصوص قانون منع بهکارگیری بازنشستگان شبههای وجود ندارد. تا حالا در چند موردی که مورد مناقشه بود، دستگاههای ناظر همگی یک نظر داشتند.
وی افزود: ممکن است مقاومتهایی در برابر آن ایجاد شده باشد؛ چرا که طبق فلسفه این قانون، افرادی که ۳۰ سال یا ۲۵ سال بر حسب ضوابط کاری خود کار کرده اند، باید بازنشسته شوند و جا برای دیگران باز شود. قبلاً استثناهایی برای مقامات در ردههای مختلف بود که در قانون جدید لغو شد. ممکن است عدهای به ماندن اصرار داشته باشند اما قانون در این زمینه مبهم نیست.
لاریجانی در ادامه اظهار کرد: در کل رویکرد جامعه نیز بر این است که اجازه دهیم هوا تازهای با حضور جوانان در بحث اجرایی و دیوانی کشور به وجود آید. به هر حال ممکن در ابتدا در اجرای قوانینی اینچنینی مقاومتهایی باشد که ما باید آن را از بین ببریم. من فکر میکنم اصل فلسفه قانون درست است و باید تلاش کرد همه آن را اجرا کنند. بنده به دیوان مذاکرات گفتم که بر اجرای این قانون نظارت داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: اگر سوال یا ابهامی در این قانون دارد، می توان از معاونت قوانین سوال خود را بپرسد که یک مرجع است. اما اگر ابهام یا سوال بر طرف نشد، می توانند از مجلس تفسیر بخواهند. بنده تاکنون با بخشی مواجه نشدم که از ما تفسیر بخواهند.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا مجازاتها و قوانینی که برای تخلفات گرانفروشی در نظر گرفته شده، بازدارنده نیست، بیان کرد: اصل موضوع که شرایط غیرمتعادلی در بازار به وجود آمده، صحیح است و مرکز پژوهشهای مجلس قیمتها را برای من میفرستد و نشان میدهد که هنوز حالت تعادل پیدا نکردهاند. بخشی بر میگردد به جهش ارزی که کشور با آن مواجه شد. مجموعه تصمیمات در شورای سران قوا اتخاذ شد که بخشی مربوط به نحوه ورود بانک مرکزی بود و بخشی هم به نحوه برخورد با دلالهای ارزی بود که به طور کلی بررسی شد و هنوز نیز جا دارد تا اصلاح شود.
وی اظهار کرد: عدم تعادل در قیمت کالاهای داخلی حتما باید کنترل شود و ما برای مدیریت این موضوع برای کالاهای اساسی مردم ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص دادیم. منتهی نتیجه آن در بازار آنقدر که مورد انتظار بود، دیده نشد. جلسه مفصلی با کارخانجات گذاشتیم و مشخص شد این افزایش قیمت صرفا مربوط به خود کالا نیست بلکه به جعبه پلاستیکی آن باز میگردد که ارز نیمایی به آن تعلق میگیرد و قیمت آن بالا می رود. در بعضی از جاها نیز بیانصافی وجود دارد.
لاریجانی تصریح کرد: سازمان تعزیرات اگر پیشنهادهایی برای اصلاح دارد، می تواند در شورای عالی اقتصادی بیاورد و در مجلس هم حتما پیگیری خواهیم کرد. منتهی باید توجه داشت که با حجم کار در فروشگاهها نظارت موردی جواب نمیدهد بلکه باید با مکانیزمهای صحیح موضوع را پیگیری کرد.
وی در ادامه در پاسخ به مسائل مطرح پیرامون قیمتگذاری خودرو و آزادسازی قیمت خودرو، بیان کرد: چند موضوع پیرامون این مسأله است. مسئله خودرو در کشور ما حالت انحصاری دارد و قطعهسازی نیز بخش مهمی در کشور است. از سوی دیگر، نقدینگی جامعه امروز به سمت اتومبیل رفته است. اتومبیل یک کالای سرمایهای نیست اما امروز شاهد دلالی در این بخش هستیم.
لاریجانی تصریح کرد: هجومی که افراد به سایتها برای خرید می آورند، بدان معنا نیست که به خودرو نیاز دارند بلکه یک نوع دلالی است. دلال خودرو را از خودروساز ارزان میخرد و در بازار به متقاضی با قیمت گران میفروشد. سوال این است که چرا باید این روند طی شود؟
وی افزود: این اشکال باید رفع شود که رفع آن با تغییر قیمت میسر است. مسأله قطعهسازان نیز اینگونه نیست که آنها قطعه نسازند بلکه آنها میگویند خودروساز باید پول ما را به موقع بپردازد تا ما بتوانیم قطعه خود را بسازیم. قیمت ساخت قطعهسازان نیز به دنبال بالا رفتن مواد اولیه، بالا رفته است.
لاریجانی بیان کرد: ما پیگیریهای لازم را انجام میدهیم تا هر چه سریعتر مشکل قطعهسازان و خودروسازان برطرف شود و طی روزهای آینده به نتیجه برسیم.
وی در ادامه با اشاره به نقش مجلس در دیپلماسی پارلمانی، بیان کرد: دیپلماسی پارلمانی در خیلی از کشورها وجود دارد اما برخی فعال هستند و برخی فعال نیستند. در کل، پارلمان ایران دیپلماسی پارلمانی را جدیتر گرفته است. کار، متفاوت از دیپلماسی رسمی است چرا که نمایندگان راحتتر صحبت می کنند و این امر راه را برای دیپلماسی رسمی باز میکند. در بعضی از مجامع نیز ایران عضو است.
لاریجانی تاکید کرد: در بخش بین مجالس اسلامی و بینالمجالس آسیایی نمایندگان فعال هستند. علاوه بر این، گروههای دوستی هستند که با همتاهای خود مذاکره میکنند. گاهی پیشنهادهایی از سوی آنان برای پیگیری در ایران میآید. کارکرد دیپلماسی پارلمانی میتواند مکمل باشد تا کارها راحتتر دنبال شود.
وی افزود: در برخی جاها ما به فرمتهایی رسیدهایم. مثلا ما با روسیه در سطح مجلس ایران و دومای روسیه به فرمتی دست یافتیم که رییس مجلس دو گروه داشته باشند و هر شش ماه در ایران و روسیه پروژهها را پیگیری کنیم. پیمانهای پولی هم از مواردی است که بین پارلمانها در حال پیگیری است.
لاریجانی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا با قوانین میتوان بازار مسکن را مدیریت کرد و آیا قانون مالیات بر خانههای خالی مفید خواهد بود، اظهار کرد: حل مسأله مسکن فقط با مالیات قابل حل نیست. مالیات میتواند بخشی از کار باشد اما به طور کلی ما باید نقدینگی را به چند کانال سوق دهیم که یکی طرحهای عمرانی نیمهتمام است. ما در حال بازکردن راه برای سپردن تکمیل پروژههای عمرانی به مردم هستیم.
وی افزود: بهترین جایی که امروز می تواند ثروت مردم را حفط کند، مسکن است و ارز محل غلطی است. مسکن جایی است که میتواند سرمایه مردم را حفظ کند. از سوی دیگر بافت فرسوده است که باید به آن توجه شود. ما فضا را برای سرمایهگذاری در مسکن فراهم خواهیم کرد تا شاهد بازسازی بافتهای فرسوده و انبوهسازی باشیم. مسکن میتواند فشار روی سایر بخشها را نیز کاهش دهد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد