
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین ، پراید 111 اکنون بارزترین نمونه در میان تمام اتومبیلهایی است که با افزایش قیمت بیرویه و غیرمنطقی مواجه شده است. سایر محصولات خودروسازان نیز همانند پراید با افزایش قیمت روبرو شدهاند اما اینیکی دیگر واقعاً غیرقابلپذیرش است که پراید باقیمتی 45 میلیون تومانی به مشتری عرضه شود.
اکنون 206 تیپ 5 باقیمت 84 میلیون و 700 هزار تومان، پژو 405 مدل SLX به قیمت 76 میلیون و 600 هزار تومان ، تیبا صندوقدار باقیمت 46 میلیون و 200 هزار تومان و دنا معمولی باقیمت 100میلیون و 700 هزار تومان عرضه میشوند. قیمت این خودروها نیز بسیار غیرمنطقی و نسبت به سال گذشته افزایشیافته است.
ارزیابیهای اولیه نشان میدهد قیمت اتومبیلها 60 الی 70 درصد گرانتر شده این در حالی است که تغییری در کیفیت این خودروها حاصل نشده است. درواقع افزایش قیمت هیچ دلیلی برای افزایش کیفیت نبود.بازار خودرو به کدام سمت میرود و پیشبینیها حاکی از چیست؟
مصطفی مرزبان کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با جام جم آنلاین اظهار داشت: موضوع افزایش قیمت خودرو با توجه به مسائلی نظیر تحریمها و نوسانات شدید ارزی کاملاً قابل پیشبینی بود اما آنچه اکنون در بازار خودروی کشور میبینیم دیگر قابلدرک نیست.
مرزبان عنوان کرد: قیمت کنونی خودرو با هیچ متر و معیاری استاندارد نیست. درواقع مسئولانی که این قیمتها را تعیین میکنند مجبور نیستند به کسی پاسخگو باشند و دلیلی برای این افزایش قیمت ذکر کنند. البته بخشی از گرانی را میدانیم دلیلش چیست اما بخش مهم آن برای ما مبهم است. به نظر میرسد در بازار خودرو سوءاستفاده گریهای متعددی در حال رخ دادن است که فقط مردم هستند از آن متضرر میشوند.
این کارشناس خودرو افزود: گاهی اوقات شرایطی وجود دارد که مجبور به تحمل آن هستید. مثلاً اگر امروز قیمت سیبک خودرو 90 هزار تومان باشد اما فردا به 150 هزار تومان برسد شما نمیتوانید بگویید چون گران است نمیخرم. از سویی آن شخص نمیتواند برخوردی هم با گرانفروش داشته باشد. موضوع اتومبیل هم همین است و به حجم زیادی از مصرفکنندگان نمیتوان گفت حالا که اتومبیل گران است و خودرویی مثل پراید به 45 میلیون تومان رسیده نباید آن را بخرید. بسیاری از مصرفکنندگان به این اتومبیل نیاز دارند.
وی در ادامه گفت: رسالت دولت باید نظارت بیشتر بر موضوع حساسی مثل قیمتگذاری باشد. متأسفانه خودروسازان ما به بهانه نوسانات ارز سوءاستفاده میکنند. همانطور که گفتم بخشی از قیمت بالای اتومبیلها به دلیل مسئله تحریمها و نوسانات ارزی است اما بخش دیگر آن به سوءاستفادهها مربوط میشود. چرا باید در ایران شرایط بهگونهای شود که قیمتگذاری کاملاً دل بخواهی باشد.
مرزبان گفت: همه ما بهخوبی میدانیم که آنچه از گذشته در انبار نگهداری میشده اکنون به قیمت امروز به فروش میرسد. این مسائل باعث میشود ما نهتنها در بازار خودرو که در قطعات خودرو هم با چالشهای متعددی روبرو شویم.
وی یادآور شد: در صنایع موتوری هم با مشکل روبرو شدهایم. در بسیاری از شهرها و روستاها موتور کاربرد بسیار زیادی دارد اما موتوری که قبلاً به قیمت دو میلیون تومان به فروش میرسید اکنون به قیمت هفت میلیون تومان خریدوفروش میشود. ما باید به همه جنبهها نگاه کنیم.
این کارشناس خودرو در پایان گفت: باید ببینیم در شرایط کنونی چه پیشبینی میتوان از آینده داشت. تحریمها بالاخره مهار میشود و نوسانات ارزی را میتوان کنترل کرد اما متأسفانه چیزی که قابلکنترل نیست میزان سوءاستفادهها و سوء مدیریتهاست.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد