این نگاه از همان فیلم نخستش ـ اشیا از آنچه در آینه میبینید، به شما نزدیکترند ـ وجود داشت و نگاه همدلی برانگیز با شخصیت لیلا سرآغازی بر این روند بود. در شیار 143 هم ما با مادر رنجوری طرف هستیم که سالها چشم انتظار بازگشت فرزندش از جبهه میماند. متن تاثیرگذار آبیار با بازی درست مریلا زارعی، احساس تماشاگران بسیاری را درگیر میکند.
در نفس هم این نگاه زنانه، در همراهی با یک دختربچه و دنیای معصومانهاش خود را نشان میدهد. اینکه چطور بیرحمی دنیای بزرگترها و اثرات منفی جنگ، اجازه تبدیل شدن دختر به یک زن را نمیدهد. شبی که ماه کامل شد با اینکه فیلمی خشن و مردانه به نظر میرسد، اما توجه و تمرکز اصلی روی شخصیت فائزه، با بازی الناز شاکردوست است؛ زنی که عاشقانه وارد یک زندگی مشترک میشود، اما همه عشق و دلدادگیاش در مواجهه با جهانی سیاه و بیرحم، رنگ میبازد. نگاه زنانه در شبی که ماه کامل شد، صرفا محدود به شخصیت اصلی فیلم با بازی فائزه نیست و دو زن مهم دیگر نیز در قصه آبیار وجود دارند؛ اولی مادر فائزه با بازی شبنم مقدمی که دلواپسی و نگرانیاش، بدجور تعبیر میشود و به حقیقتی فاجعهبار میانجامد و دیگری هم غمناز با بازی فرشته صدرعرفایی که مادرانگی آن سوی قصه را به عهده دارد؛ یک مادر تسلیم که کاری از دستش برنمی آید جز غمخواری و دلسوزی .
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد