سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
مطالعات پژوهشی حوزه مارکتینگ نشان میدهد طراحی و چاپ جعبه محصول به طور مستقیم روی میزان فروش اثرگذاری دارد، زیرا نه تنها یک المان تبلیغاتی قدرتمند است، که بخشی جدانشدنی از هویت کالا به شمار میآید.
پیش از این بسیاری اینگونه ترویج میکردند که هر محصولی با هر شرایطی میفروشد، اگر و تنها اگر با تبلیغاتی همه جانبه وارد بازار شود. حالا اما اثبات شده ابزارآلات و خدمات مارکتینگ به شرطی عمل میکنند، که خود محصول نیز عیار کیفی بالایی ارائه دهد.
در سطرهای پیش رو، دقیق و فنی، سراغ ارتباط بسته بندی محصول و رونق فروش میرویم. به خصوص در صورتی که صاحب کسب و کاری رو به رشد هستید، همراهی ما تا انتهای مطلب خالی از لطف نیست.
به زبان تمثیل، بسته بندی محصول (Packaging) در دو جبهه میجنگد. در سنگر اول وظیفه صیانت از سلامت کالا را به عهده دارد و پس از آن باید پرچم مارکتینگ را بالا ببرد. با این تفاسیر، بدون اغراق میتوان اینگونه گفت که حیات و ممات کسب و کارهای تولیدی به کیفیت طراحی جعبهها گره خورده. در بسیاری موارد، کارتن محصول آخرین تبلیغی است که مخاطب مشاهده میکند و بسته به کیفیت آن، درباره خرید یا نادیده گرفتن آن تصمیم می گیرد. از این مهم تر، آخرین تجربه مشتری پیش از لمس محصول، در مواجهه با کارتن بستهبندی شکل می گیرد و اگر دلپذیر نباشد، توان، ظرفیت و کشش کالا را می کُشد.
پس از بیان مسائل مقدماتی بالا، حالا زمان زیر ذره بین قرار دادن تاثیرگذاری بسته بندی و طراحی پوستر تبلیغاتی روی کارتن است. این مهم را اینجا، ذیل چند بند بررسی کرده ایم.
طراحی و چاپ جعبه باید به گونهای باشد که بتواند از محصول در تمامی مراحل انتقال، انبار، فروش و غیره، محافظت کند. زمانی که این ویژگی در بستهبندی مشاهده نشود و کالا ناقص به دست مشتری برسد، تمامی تلاشهای تولید کننده در جهت خلق محصولی درجه یک به باد رفته. در سمت مقابل، لذت بیرون کشیدن کالا از کارتنی که همسنگ دژ استحکام دارد، چیزی نیست که به راحتی از خاطر خریدار برود.
همان طور که آدمی برای یک دیدار رسمی لباس شیک تن می کند، کالا نیز ناچار است بین انبوه رقبا، شق و رق آماده شود. اگر بسته بندی، طرح، رنگ، ابعاد و مجموعه عواملی از این دست حرفه ای و جذاب کار شده باشند، خریدار نسبت به امتحان محصول روی خوش نشان می دهد و در غیر این صورت، کار افزایش فروش –چه در فضای مجازی و چه در بازار سنتی- فوق العاده سخت و طاقت فرسا خواهد بود.
برای درک دقیقتر ارتباط طراحی و چاپ جعبه با فروش، میتوان از ضرب المثل فارسی رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون بهره گرفت. مخاطب یا مشتری بالقوه هر محصول، با نگریستن به بسته بندی و تصویری که بازتاب میدهد نسبت به کیفیت داخلی آن قضاوت میکند. به هر میزان نوآوری، دوام، کارایی و کیفیت ظاهر بسته بندی بالا باشد، تعمیم این ویژگی ها به خود محصول نرخ بالاتری دارد.
مخاطب دوست دارد با نگریستن به کارتن، اطلاعات تخصصی مربوط به محصول را دریافت کند. از همین رو است که معمولا، تولیدکننده ها می کوشند بین طراحی بسته بندی و طراحی پوستر تبلیغاتی یک هارمونی نامحسوس رقم بزنند. به بیان دقیق، یک جعبه خوب، علاوه بر وظیفه پوشش و جلوه گری تبلیغاتی، باید میزان مشخصی اطلاعات را نیز در اختیار مخاطب قرار دهد تا چرخ فروش با سرعت بیشتری بچرخد.
نکته آخر در باب طراحی و چاپ کارتن این است که انسان، به طور کلی زیبایی را دوست دارد. تفاوتی نمی کند که مشتری کالا را به قصد هدیه بخرد یا مصرف شخصی را در ذهن داشته باشد، اکثریت سراغ کالایی می روند که ظاهر زیباتری دارد (حتی اگر قیمت بالاتری داشته باشد). در نتیجه، باید توجه داشت که صرف در اختیار داشتن یک بسته بندی زیبا، می تواند روی فروش تاثیری مثبت داشته باشد.
در سطرهای بالا بیشتر روی مسائل تئوری و تشریح چند و چون تاثیرگذاری طراحی و چاپ جعبه به همراه طراحی پوستر تبلیغاتی متناظر آن تمرکز کردیم. در این قسمت اما، سراغ رونمایی از یک چاپخانه آنلاین کارکشته می رویم که کار طراحی بسته بندی محصول را به شکلی تخصصی و دقیق پیش می برد. مجتمع چاپ روتا پرینت، در بین تمامی فعالین حوزه طراحی و چاپ، به دلایل زیر، خاص و یکه است.
علاوه بر مطالب بالا، به دلیل وسعت فعالیت های روتا پرینت، افراد حقیقی و حقوقی که با این مجموعه وارد همکاری شوند، در تدوین و پیشبرد استراتژی تبلیغات خود دست بالا را خواهند داشت. زیرا این چاپخانه آنلاین، خدمات عکاسی، چاپ افست، چاپ هدایای تبلیغاتی و غیره را، به شکل یک پکیج کامل ارائه می دهد.
در این نوشته کوشیدیم نشان دهیم طراحی و چاپ جعبه در کنار طراحی پوستر تبلیغاتی به شکلی ملموس روی میزان فروش محصول تاثیرگذاری دارد. پر واضح است که در چنین مقالاتی، نمی توان تمامی جنبه های یک پدیده را بررسی کرد، اما بد نیست بدانید، علاوه بر تمامی نکات مارکتینگ و حوزه فروش، بسته بندی مناسب در وادی برندینگ نیز تاثیرگذاری فوق العاده ای دارد. کمی مطالعه روی طرح اولیه کارتن، بهره گیری از رنگ هایی سازگار با رنگ سازمانی و نگارش یک شعار جذاب سازمانی، می تواند در میان مدت، نقش و هویت برند را در ذهن مخاطب برجسته سازد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد