به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود در رابطه با شبکه شارژ سریع این شرکت موسوم به «سوپرشارژر» مدعی آن شده که دیگر شرکت های تولید کننده خودروهای برقی امکان دسترسی به این شبکه شارژ را خواهند داشت.
پیش از این تنها مالکان محصولات شرکت تسلا امکان استفاده از این شبکه شارژ سریع را داشتند. البته در این میان شرکت ها بر سر تقسیم هزینه ها نیز باید مشارکت کنند.
این ماجرا از آن جا شروع شد که مارکز براونلی یوتیوبر مشهور حوزه فن آوری از طریق توییر سوال زیر مطرح کرد:
یک مسئله جدی که وجود دارد این است که چرا سازندگان دیگر خودروهای برقی امکان استفاده از سوپرشارژر شرکت تسلا را ندارند؟ عدم تطابق این شبکه شارژ با باقی محصولات؟ هزینه های پنهان؟ غرور؟ قطعا دلیل و جواب قانع کننده ای برای این سوال وجود دارد.
ماسک نیز در پاسخ این جواب را داد:
«در حال حاضر امکان دسترسی دیگر خودروهای برقی به سوپرشارژر وجود دارد اما درصد آن بسیار کم است.»
با این وجود ماسک جزئیاتی از خودروهایی که امکان دسترسی به این شبکه شارژ سریع دارند را نداده است.
در حال حاضر تسلا دارای بیش از 2000 جایگاه شارژ سریع در سرتاسر جهان است و در حدود 20 هزار کابل شارژ سوپرشارژر در این جایگاه ها وجود دارد. این شبکه شارژ قادر به شارژ باتری از 0 تا 80 درصد ظرفیت در مدت زمان تنها 40 دقیقه است.
اکثر این شبکه شارژها با نرخ 120 کیلووات ساعتی باتری خودروهای برقی را شارژ میکنند اما در بروز رسانی جدید موسوم به V3 قدرت شارژرها تا 250 کیلووات ساعت افزایش پیدا میکند.
سوپرشارژرها دارای خروجی CCS هستند که در معدود خودروهایی از آن استفاده میشود. به طور مثال جگوار I-Pace از این خروجی پشتیبانی میکند اما خودروی برقی پر فروشی همچون نیسان لیف از خروجی ChaDeMo بهره میبرد.
در حال حاضر هزینه استفاده از شبکه سوپرشارژر در کشوری همچون استرالیا برابر با 0.52 دلار استرالیا به ازای هر کیلووات ساعت (kWh) است. دیگر ارائه کنندگان شارژ سریع همانند Chargefox به طور معمول در حدود 0.40 دلار به ازای هر کیلووات ساعت شارژ دریافت میکنند.