به گزارش جام جم آنلاین، روغن موتور وظایف متعددی را بر عهده دارد که به شرح زیر است:
روانکاری و کاهش اصطکاک: مهمترین وظیفه روغن موتور در خودرو، کاهش اصطکاک و بهبود راندمان خودروها است. روغن موتور با وجود آوردن لایهای روغن با ضخامت مناسب، اصطکاک فطعات را به حداقل ممکن میرساند.
کمک به سیستم خنک کننده: روغن موتور به خارج کردن قسمتی از حرارت موتور کمک میکند و به کمک سیستم خنک کننده خودرو میرود.
ضربه گیر: روغن موتور ضربات ناشی از کارکرد قطعات داخلی پیشرانه را میگیرد.
کاهش مصرف سوخت: اگر از روغن موتور با درجه مناسب استفاده شود، هنگام استارت خوردن خودرو، روغن با سرعت مناسبی به قطعات خودرو رسیده و این امر موجب کاهش مصرف سوخت میشود.
جلوگیری از زنگ زدگی و سایش: علاوه بر کاهش اصطکاک و جلوگیری از سایش قطعات، روغن موتور نقش بسزایی در جلوگیری از زنگ زدگی قطعات دارد.
گرانروی (ویسکوزیته): گرانروی به زبان سادهتر همان غلظت روغن موتور است. ویسکوزیته یکی از مهمترین شاخصههای روغن موتور است که با کاهش دما افزایش و با افزایش دما افزایش مییابد. به عبارت دیگر هرچه دمای موتور افزایش بیابد، حرکت آن در موتور روانتر میشود و با کاهش دما گرانروی افزایش مییابد.
این ویژگی در روغن موتور بسیار اهمیت دارد. روغنها بر این اساس، به دو دسته تقسیم میشوند: ۱- تک درجهای (Monograde) ۲- چند درجهای (Multigrade)
استفاده از روغنهای تک درجهای در خودروهای امروزی منسوخ شده است و از روغنهای چند درجهای امروزه در خودروها استفاده میشود.
به عنوان مثال، این روغنها را با حرف «W»، به شکل «۱۰W۴۰» یا «۲۰W۵۰» نشان میدهند. عدد سمت چپ W نشان دهنده ویسکوزیته آن در لحظه استارت (در دمای پایین) و عدد سمت راست نشان دهنده ویسکوزیته آن در دماهای بالا است.
نقطه ریزش: پایینترین دمایی که در آن روغن همچنان قادر به جاری شدن و حرکت باشد را نقطه ریزش میگویند.
منبع: خودروکار
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد