انیمیشن یا پویانمایی از جذابترین رشتههای هنری است و مخاطبان زیادی بهخصوص در رده سنی کودکان را مجذوب خود میکند؛ همان سنینی که رویاپردازی و قهرمانپروری در ذهن بسیار فعالتر است. پویانمایی، محصولی وارداتی است.
در ایران گرچه فعالان زیادی در این حوزه مشغول هستند و تلاشهای زیادی برای بومیسازی آن اتفاق افتاده است، اما در بسیاری از موارد یا باکیفیت قابل قبولی ساخته نشدهاند یا آنقدر از دیگر فرهنگها بهخصوص فرهنگ کشورهای غربی تقلید شده است که خواننده ایرانی را گیج میکند.
در این رابطه، شرکت «هوران پویانما» از شرکتهای خلاق و نوآور در حوزه پویانمایی است و تلاش میکند محصولاتی براساس الگوهای فرهنگی ایرانی برای عرضه در داخل و خارج از کشور تولید کند.
«برای مثال از تماشای پویانمایی «پاندای گونکفو کار» در یک نگاه متوجه میشوید این پویانمایی محصولی چینی بوده و از فرهنگ آنها در طراحیاش بهره گرفته شده است. ولی در ایران هنوز ما فرهنگ و قصههای کهن و شیوه روایت قصههایمان را هنوز آنچنان که باید، به دنیا معرفی نکردهایم.»
اینها را مدیرعامل شرکت هوران پویانما به جامجم میگوید. اصغر صفار با اشاره به تجربه ساخت پویانمایی «هزار افسان» بر پایه داستانهای شاهنامه میافزاید: «ما برای تولید این پویانمایی زمان زیادی صرف تحقیق درباره موضوع، شیوه بیان تصویری و روایت آن کردیم. در این پویانمایی، عناصر نگارگری ایرانی، موسیقی ایرانی و شکل دکوپاژ ایرانی با هم تلفیق شدهاند و در نهایت سبک ویژه و منحصربهفردی خلق شده است. ما پویانمایی شاهنامه را در حدود 120 جشنواره داخلی و خارجی نمایش دادیم.
برای مثال در بازارهای فیلم بینالمللی مانند «میپکام» و «میپجونیور» در کن فرانسه، «ورد کانتکت مارکت» در مسکو روسیه و بازار محتوای جدید در شنزن چین استقبال فراوانی از آن بهعمل آمد. بهعلاوه در بسیاری از جشنوارههای داخلی و در چهار جشنواره خارجی مانند «جشنواره آسیفای چین» بهعنوان بهترین سریال خارجی، جوایزی دریافت کرده است. همچنین در سمینار «این پوت تی وی» در بروکلین آمریکا باموضوع ایجاد محتواهای جدید و معرفی شاهنامه مورد استقبال قرار گرفت. این استقبال به ما نشان داد، چقدر جای انیمیشنهایی بامحتوای ایرانی در عرصه بینالمللی خالی است.» وی در ادامه میافزاید: «کشورهای زیادی در این بخش سرمایهگذاریهای کلان میکنند و درحالیکه فرهنگ خودشان را به دنیا معرفی میکنند، سود اقتصادی زیادی هم میبرند. در این کشورها با استفاده از برندسازی شخصیتهای پویانمایی، کارخانههای بسیاری درحال تولید محصولات جانبی هستند و نقش موثری در رشد کارآفرینی، چرخه اقتصادی و حتی رشد صنعت گردشگری دارند.»
مدیرعامل شرکت هوران پویانما میگوید: «نگارگری ایرانی هنر ویژه ایرانیهاست و بر رازورمزها تکیه دارد؛ این هنر ظرفیت بالایی برای ورود بهدنیای پویانمایی دارد. در شیوه نگارگری ایرانی، طراحی پرسپکتیو، طراحی بدن، طبیعت و ... ویژه و متفاوت است. در قصهگوییها نگاه کلی به داستان وجود دارد و جزء و کل داستان با هم در ارتباط هستند.
نگارگران ایرانی در تصویرسازی بسیار هنرمندانه اینکار را اجرا میکردند تا تمرکز را از داستان اصلی دور کنند و ذهن بیننده را به جستوجو و کشف آن دنیای اسرارآمیز وادارند. درواقع بهصورت موازی درکنار داستان اصلی، داستانهای فرعی دیگری هم روایت میشود و این شیوه بدیعی در روایت است. درزمینه رنگآمیزی، نگارگری ترکیب رنگهای ویژهای دارد. رنگهایی مثل لاجوردی، اُخرایی و فیروزهای، همنشینی اسرارآمیز و زیبایی را ایجاد میکند.»
اگر بهدنبال برندسازی هستید و درزمینه تولید محتوای فرهنگی و یا محصولات جانبی آن فعالیت میکنید، ساخت پویانمایی بهترین گزینه برای موضوع موردنظر شماست. هوران پویانما نسبت به سایر شرکتهای داخلی و خارجی کیفیت قابل رقابتی ارائه میدهد.
اصغر صفار در این رابطه میگوید:« کارشناسان هوران پویانما بهدنبال تولید محصولی هستند که در درجه اول به برندسازی فرهنگی کمک کند و در درجه دوم بتوان آن را در داخل یا خارج از کشور از مسیر رسانههای دیگر توسعه داد. برای مثال بتوان آن را بهشکل فیلم سینمایی، فیلم کوتاه، سریال، بازی رایانهای و حتی تبلیغات و ... توسعه داد.»
صفار در مورد قسمت فنی تولید محصولاتشان اضافه میکند: «ما برای تولید فیلمهایمان هم بهجنس خاصی از کیفیت حرکات کاراکترها و هم بهمدیریت تولید برای صنعتی شدن نیاز داشتیم و نرمافزارهای موجود نیاز ما را برآورده نمیکردند بنابراین سعی کردیم با برنامهنویسی برای نرمافزارهای موجود، برنامه جدیدی بنویسیم. این امر باعث شد به کیفیت و کمیت محصولاتمان کمک بسیاری کند و به آن را به یک محصول فناورانه تبدیل کند.» وی در ادامه میافزاید:« بهخاطر تفاوت ارزش پول ایران و دیگر کشورها تولید انیمیشن در ایران بسیار ارزان است و شاید یک دهم هزینه تولید در کشورهای دیگر باشد باتوجه به کیفیت خوب محصولات ما و عرضه در بازارهای بینالملل، این یک مزیت رقابتی جذاب برای سرمایهگذاران خواهد بود. »
در ایران ظرفیت بالایی برای ساخت پویانمایی از داستانهای مذهبی وجود دارد. اصغر صفار، در اینباره میگوید: « ما چند سال پیش برای شبکه «طاها تیوی» لبنان داستان واقعه عاشورا را بهصورت مجموعه پویانمایی تولید کردیم. شیوه و سبک تولیدات شرکت ما برای داستانهای مذهبی و عرفانی بسیار مناسب است، زیرا در نگارگری ایرانی، جهان به بهشتی بیزمان و مکان تصویر میشود که پاکیها ، عزت و کرامت انسان در آن حضوری بیمانند دارد.»
وی معتقد است: « در زمینه ادبیات عرفانی ما، پویانمایی برجستهای ساخته نشده است و بسیار جای کار دارد. زیرا رمزورازهایی که در اشعار حافظ، مولانا، خیام و ... وجود دارد، بسیار با این سبک نمایشی متناسب است.»
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد