خبر خوب برای این دسته از افراد این است که با نصب اپلیکیشن «خوبشو» روی گوشی هوشمندشان یا تماس تلفنی میتوانند بدون مراجعه به پزشک، بیشتر خدمات درمانی را در منزل دریافت کنند.
سید بهنام سیدین، موسس شرکت «طب هوشمند همراه» است که از خرداد ۹۷ بهطور رسمی شروع بهکار کرده است.
او که اکنون مدیرعامل این شرکت است و به کمک همکارانش موفق شدهاند در فروردین ۹۸ نوعی سامانه هوشمند درمان در منزل به نام «خوب شو» را راهاندازی کنند.
این مجموعه پس از حدود ۱۰ ماه تلاش مداوم برای اخذ مجوزهای لازم و فراهمکردن همه بسترهای مورد نیاز، در چهارم بهمن ۹۸ همزمان با برگزاری اولین همایش «خوب شو» در بیمارستان میلاد تهران، با حضور بیش از ۴۰۰ پزشک و پرستار، ارائه خدمات از طریق نرمافزار همراه «خوبشو» را آغاز کرده است.
سریع، ارزان و مطمئن
به گفته سیدین «خوب شو» میتواند آن دسته از خدمات پزشکی را که به استفاده از دستگاههای بزرگ و غیرقابل حمل نیاز ندارد، در منزل هر شخص متقاضی به او ارائه دهد. خدماتی مانند ویزیت پزشک، تزریقات، پانسمان و خدمات آزمایشگاهی در این دسته قرار میگیرد.
وی در ادامه به جامجم میگوید: «بهدلیل حساسیتهای خاصی که در این حوزه وجود دارد، دریافت مجوزهای لازم فرآیندی بسیار سخت و طولانی در پی دارد و متاسفانه شاهدیم همه اپلیکیشنهای ارائهدهنده خدمات مراقبتی در منزل - که حتی اپهای شاختهشدهای هم بین آنها وجود دارد - بدون مجوز فعالیت میکنند. در حال حاضر حدود ۲۵ شرکت دارای مجوز ارائه خدمات بالینی در منزل وجود دارند که همه بهصورت سنتی کار میکنند. در این میان «خوبشو» تنها اپلیکیشنی است که موفق به اخذ تمام مجوزهای لازم شده است.»
او میافزاید: «علاوه بر این ما تنها شرکت خصوصی در کشور هستیم که بهدلیل اتصال به سامانه «سپاس» وزارت بهداشت و درمان، امکان دسترسی به پروندههای پزشکی متقاضیان را داریم و از طرف دیگر میتوانیم روند درمانی افراد را به داروخانهها و مراکز درمانی ارجاع دهیم یا ارجاعات را از آنها دریافت کنیم. البته با اجراییشدن طرح جمعآوری دفترچههای خدمات درمانی در سطح کشور و هوشمندسازی روند درمان، این قابلیت کارایی ویژه خود را بیشتر نشان خواهد داد.»
وی در خصوص حفظ محرمانگی اطلاعات پزشکی میگوید: «دریافت مجوز رسمی برای ارائه خدمات بالینی در منزل، الزامات قانونی خاصی بههمراه دارد که یکی از آنها الزام به حفظ و افشانکردن اطلاعات پزشکی اشخاص است. یکی دیگر از این الزامات قانونی، ایجاد قابلیت کنترل کسبوکار ماست که به افراد ناراضی، اجازه طرح شکایت از «خوب شو» و پیگیری آن از طریق مراجع قضایی را میدهد. این موارد میزان قابل اطمینان بودن سامانه ما را نسبت به سایر اپلیکیشنهای فعال در این حوزه که مجوز قانونی ندارند، بهطرز قابل ملاحظهای افزایش داده است.»
مدیرعامل شرکت «طب هوشمند همراه» درباره سایر مزایای منحصربهفرد سامانه «خوبشو» میگوید: «از دیگر ویژگیهای این سامانه، دسترسی سریع به خدمات پزشکی ارزان است. بهدلیل گستردگی و تنوع خدمات ما که تقریبا همه موارد پزشکی را شامل میشود، توانستهایم میزان کارمزد خودمان را کاهش داده و در میان همه نرمافزارهای فعال در این حوزه، ارزانترین خدمات مراقبتی در منزل را ارائه دهیم. از طرف دیگر بهخاطر استفاده از برنامهنویسی پیچیده و بسیار پیشرفته در تولید نرمافزار «خوبشو»، این امکان را داریم که به محض ثبت درخواست از سوی متقاضی، سامانه بهصورت هوشمند نزدیکترین کادر درمانی مستقر در محل را برای ارائه خدمات به آن متقاضی ارسال کند تا سریعترین خدمترسانی را در این حوزه دارا باشیم.»
آموزش سفیران
بنیانگذار «خوب شو» حوزه آموزش را جدیترین و اصلیترین بخش کاری این سامانه میداند و در این رابطه میگوید: «ما اولین شرکت خصوصی هستیم که از شهریور امسال بعد از امضا تفاهمنامه بهعنوان همکار در بخش آموزشی دانشگاه شهید بهشتی معرفی شدیم. طرح «هر خانه یک سفیر» یکی از برنامههای آموزشی است که در همین راستا و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در حال اجراست. بهطور کلی هدف از برگزاری طرح «هر خانه یک سفیر» این است که از هر خانواده یک نفر بهعنوان نماینده انتخاب شده و برای دریافت آموزشهای بهداشتی، با مراکز بهداشت و پایگاههای سلامت در ارتباط باشد. در این پروژه، مجموعه ما مسئولیت آموزش تمام سفیران شهر تهران را برعهده دارد که تعداد این سفیران حدودا یک میلیون و پانصدهزار نفر است.»
سیدین ضمن اشاره به نقشی که «خوب شو» در زمان همهگیری ویروس کرونا ایفا کرده است، خاطرنشان میکند: «ما اولین سامانه خصوصی در کشور بودیم که بلافاصله بعد از شیوع ویروس کرونا، توانستیم امکان نمونهگیری در منزل برای انجام تست کرونا را فراهم کنیم. ما حتی میتوانستیم با استفاده از جامعه آماری مناسبی که در اختیار داشتیم، در تعیین نقاطی از شهر تهران که میزان آلودگی بیشتری داشتند هم کمک کنیم که بنا بر صلاحدید مسئولان محترم، در آن زمان پیشنهاد کمک ما بهعنوان یک شرکت خصوصی پذیرفته نشد.»
او درباره تأثیرات بحران کرونا در امور آموزشی سامانه «خوب شو» میگوید: «تا پیش از همهگیری ویروس کرونا، آموزشهای ما بهصورت حضوری انجام میشدند؛ اما مشخص است در اثر محدودیتهای ناشی از کرونا، دیگر امکان برگزاری کلاسهای حضوری وجود ندارد و بههمین دلیل اقدام به طراحی و راهاندازی وبگاه lms.khoobsho.app کردیم. درواقع ما تمام محتوای آموزشی دانشگاه شهید بهشتی را در سه سطح و ۲۴ عنوان آموزشی دستهبندی و بعد از اخذ تایید دانشگاه در این سامانه بارگزاری کردهایم.»
سیدین کادر درمان «خوبشو» را بزرگترین کادر درمانی بخش خصوصی کشور میداند و در ادامه میگوید: «بهطور تقریبی مجموعه ما متشکل از ۳۷۰ پزشک عمومی و متخصص، ۴۰۰ پرستار، ۱۳۰فیزیوتراپ و ۳۰۰ بهیار است که با حدود ۱۲۰۰ نفر، بزرگترین کادر درمان را در اختیار داریم. در شرکت ما نحوه جذب کادر درمانی به این صورت است که بعد از ثبتنام متقاضیان در سامانه، یک جلسه مصاحبه حضوری برای آنها برنامهریزی میشود. سپس شخصیت متقاضیان با انجام تستهای روانشناسی، بررسی میشود تا درصورت عدم وجود اختلالات رفتاری، قرارداد همکاری با آن شخص منعقد شود. ما در گام بعدی تلاش میکنیم بیماران را بر اساس خصوصیات شخصیتی آنها دستهبندی کرده و به کادر درمانی متناسب با آن ویژگیهای رفتاری ارجاع دهیم. این موضوع در خصوص پرستارانی که از سالمند یا بیمار مراقبت میکنند، نمود بیشتری داشته و از طریق افزایش میزان کارآیی سامانه «خوبشو»، رضایت خدمتگیرندگان را نیز بهدنبال دارد.»
وی درباره تعداد کاربران اپلیکیشن «خوبشو» میگوید: «در حال حاضر تعداد کاربرانی که حداقل یکبار از خدمات ما بهره گرفتهاند، بین ۴۰هزار تا ۵۰هزار نفر هستند. فعالیت «خوبشو» از شهر تهران آغاز شد و ما درحال گسترش مناطق تحتپوشش خدماتمان هستیم. در حال حاضر نمایندگیهای ما در شهرهای اصفهان، شیراز ، مشهد و تبریز دایر هستند و به شهرها و استانهای اطرافشان هم خدمترسانی میکنند. ضمنا راهاندازی نمایندگی در شهر کرج را هم در دست اقدام داریم که امیدواریم بهزودی بتوانیم استان البرز را هم به شبکه خودمان اضافه کنیم.»
خدمات درمانی
پزشکی: مشاوره تلفنی، ویزیت عمومی و ویزیت تخصصی (متخصص قلب و عروق، اطفال، زنان، جراحی عمومی و داخلی).
پرستاری: تزریق، انواع سرم درمانی، پانسمان، نگهداری ساعتی و شبانهروزی از سالمندان و بیماران بهصورت کاملا تخصصی.
مامایی : مشاوره و خدمات قبل و بعد از بارداری ، خدمات پاراکلینیکی زنان از سوی ماماهای مجرب
فیزیوتراپی: ۷۰ تا ۸۰ درصد دستگاههای درمانگاهی قابل حمل و انتقال به منزل بیماران هستند.
روانشناسی: مشاوره تلفنی، ارائه کلیه خدمات روانشناسی در کلینیک تخصصی.
آزمایشگاه: اخذ انواع نمونههای آزمایشی در منزل با دارابودن مجوز اخذ نمونه خون، ادرار و مدفوع در منزل متقاضی.
دندانپزشکی: ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی در منزل. چهار تیم سیار مجهز به اکثر دستگاههای دندانپزشکی در تهران فعال هستند و باتوجه به استقبال بسیار زیاد در این بخش، ماهانه یک تا دو دستگاه جدید به مجموعه اضافه میشود .
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد