حالا دیگر کمتر کسبوکاری است که اهمیت واگذاری این حوزه به فضای ابری را درک نکرده باشد یا سر و کارش به واکاوی دادههای به دست آمده از کارمندانش نیفتاده باشد. در این رابطه شرکت دانش بنیان «مهندسی متین رایانه آریان» راهکارهای کاربردی مدیریت پروژه و منابع انسانی را برای سازمان ها و شرکت ها ارائه میکند.
محمدباقر سیف اللهی، مدیرعامل شرکت «متین رایانه آریان» که کارشناسی ارشدش را در رشته نرمافزار گرفته و مدرک بین المللی PRINCE۲ از Axelos انگلستان را در حوزه مدیریت پروژه به دست آورده است میگوید: «یکی از نیازهای تازه شرکتها و سازمانها، نرمافزار مدیریت منابع انسانی است که حتی شرکتهای پروژه محور هم بتوانند از آن استفاده کنند اما متاسفانه در ایران چنین نرم افزاری وجود نداشت. تیم ما با توجه به سابقه چند ساله در حوزه نرمافزار و با بهکارگیری دانش مهندسان کامپیوتر تلاش کرد کمبودهای این بازار را شناسایی کرده و برای رفع نیاز مخاطبان، محصول تازهای را طراحی و ارائه کند. در حال حاضر محصول «پانچ کارت» با قابلیتهای مختلف برای سازمانها و شرکتها قابل استفاده است. در اکوسیستم استارتآپی همیشه گفته میشود که خود استارتاپ باید مشتری خودش باشد، یعنی صرفا یک چیزی را تولید نکرده باشد بدون آن که نیاز و دغدغهای را رفع کند. بلکه باید واقعا کاربردی باشد و مشکلی را حل کند. پانچ کارت هم برای ما واقعا این چنین بوده است.»
فناوری منابع انسانی (HR Tech) حوزه بسیار گستردهای است که بخشهای مختلفی دارد و متخصصان آن در دنیا هر روز در حال توسعه قسمتهای متنوعش هستند. اما در ایران، اغلب کاربران این فناوری بیشترین استفاده را در بخش کنترل تردد نیروی انسانی و موارد مشابه دارند. این در حالی است که نیازهای مختلفی در این حوزه وجود دارد. برای مثال مدیریت دادهها در ادارهها و شرکتها میتواند مسألهای بسیار ضروری و کاربردی باشد که پانچ کارت سعی کرده در این زمینه خدمات کاملی ارائه دهد.
این سیستم میتواند به جای آن که فقط برای مدیر یک مجموعه قابل اجرا باشد، برای کل افراد شاغل در یک سازمان کاربردی شود، یعنی همه بتوانند ترددشان را کنترل کنند، گزارشهایشان را ببینند، به فیشهای حقوقیشان دسترسی داشته باشند و درخواستهایشان را مطرح کنند. با این روش بسیاری از رفتوآمدها و زمانهای هدر رفته کنترل میشود و کارها با سرعت و دقت بهتری پیش میرود و از طرفی ارائه این خدمات به پرسنل یک شرکت باعث افزایش شفافیت بین پرسنل شرکت و مدیران میشود.
هدف از طراحی نرمافزار پانچ کارت، اجراکردن ایده یکپارچهسازی در سیستمهای مدیریت منابع انسانی بوده است. بهطور کلی استفاده از فضای ابری در سازمانها و ادارهها این امکان را فراهم میکند تا با هزینه کم، بیشترین اطلاعات را در جایی امن ذخیره کنید. طوری که از هر حادثهای در امان باشد و در سفر، خانه و هرجایی که هستید هم به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.
بهرهگیری از هوش مصنوعی از مزیتهای مهم پانچ کارت است. جمعآوری دادهها از کاربران و دادهکاوی هر یک از آنها میتواند به کیفیت کار کمک کرده و امکان ارزیابی نیروی انسانی را با دقت بیشتری فراهم کند.
در نمونههای قدیمی سیستمهای کنترل تردد منابع انسانی، فرد باید حتما به اداره میآمد و اثر انگشتش را ثبت میکرد تا مشخص شود سر کارش حاضر بوده است.
این در حالی است که در نمونههای مدرن که نرمافزار پانچ کارت هم با آن کار میکند امکان کنترل فرد در شرایط دورکاری یا ماموریتهای میدانی نیز فراهم است و فرد میتواند از راه دور گزارش تنظیم کرده، مسئولیتاشهایش را مدیریت کند و ارتباطات کاریاش را طبق روال همیشه به انجام برساند.
بررسی شرایط روحی کارکنان
طبعا نیروی انسانی همیشه در بهترین شرایط ممکن نیست و حال روحی او میتواند در کیفیت کار و عملکردش تاثیرگذار باشد، بررسی شرایط روحی و روانی کارکنان یک مجموعه از دیگر ویژگیهای نرم افزار پانچکارت است که در قالب چند پرسش مطرح میشود و فرد با انتخاب چند ایموجی میتواند شرایط و حالش را به سیستم و مدیریت اعلام کند.
قیمت رقابتی به دلیل عدم نیاز به سخت افزار
از آنجا که پانچ کارت صرفا یک سیستم نرمافزاری است و نیازی به سختافزار ندارد، در زمان افزایش نرخ دلار قیمتش همواره کنترل شده باقی میماند و در مقایسه با سیستمهای کنترل تردد که سختافزار هم دارند قیمت بسیار کمتری دارد و دیگر نیازی به پرداخت هزینه تعمیر و استهلاک نیست.
امکان استفاده و بررسی رایگان به مدت یک ماه
کاربر میتواند برای بررسی و آزمایش پانچ کارت یکماه بدون هیچ هزینهای از خدمات سایت استفاده کند و اگر راضی بود آن را برای کارکنان مجموعه خود خریداری کند. پانچکارت هم با مرورگر و هم با اپلیکیشن قابل استفاده است.
چالش فرهنگ استفاده از فناوریهای مدرن
مدیرعامل شرکت «متین رایانه آریان» معتقد است دانشهایی که ما با آنها سرو کار داریم گاهی آن قدر جدید هستند که هنوز فرهنگ استفاده از آنها در سازمانها و ادارات ایران جا نیفتاده است.
سیفاللهی در این باره میگوید: «به عنوان مثال یکی از محصولات ما که اتفاقا در کشورهای دیگر هم کاربرد زیادی دارد، رصد نمایشگرهای رایانه کارکنان یک مجموعه است. این کار در کنترل عملکرد کارکنان، شناسایی نرمافزارهای پر کاربرد و سنجش زمان مورد نیاز برای اجراکردن امور مختلف کمک میکند. رصد مانیتورها امکان تخصیص حریم شخصی برای زمانهایی که پرداختهای بانکی و موارد مشابه پیش میآید را هم دارد. اما در ایران همچنان حساسیتهای زیادی نسبت به استفاده از آن وجود دارد. این محصول را ما یک سال پیش به مرحله اجرایی رساندیم اما چون شرکتها هنوز پذیرش و آمادگی استفاده از آن را نداشتند صبر کردیم تا فرهنگ استفاده از آن جا بیفتد و متقاضی داشته باشد و بعد ارائهاش کنیم.
با این نرمافزار سازمانها و شرکتها میتوانند حقوق، بیمه، مالیات، پرونده و قراردادهای پرسنلی را سر و سامان دهند و کارکنان هم به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. هر چیزی که یک فرد از لحظه ورودش به فضای کاری تا زمانی که میخواهد تسویه کند و خارج شود نیاز دارد، قابل ثبت و ردیابی در این سامانه است.
پانچ کارت برای کسبوکارهایی که کمتر از حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارمند دارند قابل استفاده است و برای ارائه خدمات هیچ نوع محدودیتی در انواع مشاغل ندارد. با این حال بیشتر کسبوکارهایی که در حوزههای پزشکی، آموزشی، اداری، کارگاهی و کارخانهای هستند میتوانند از پانچ کارت برای سازماندهی و مدیریت منابع انسانیشان استفاده کنند. مشاغلی که نیاز به تعریف شیفت و بررسی کار نیروی انسانی دارند هم میتوانند از این نرمافزار بهرهمند شوند.
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد