به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، در چند سال اخیر همیشه رقابت داغ و جانانهای در بازار تلفنهای هوشمند وجود داشته است. در شرایطی که تا چند سال پیش برندهای شناختهشدهای مانند الجی و اچتیسی در کنار سونی تلاش میکردند تا سهم بیشتری از بازار پیدا کنند، امروز نامی از آنها در میان برترین تولیدکنندگان تلفنهای هوشمند دیده نمیشود. تولیدکنندگان چینی در سالهای اخیر تلاش کردهاند تا با خلاقیت بیشتر و کاهش قیمت محصولاتشان سهم بیشتری از بازار پیدا کنند و در رسیدن به اهدافشان هم موفق بودهاند. اما بازار تلفنهای هوشمند یک رییس بزرگ دارد؛ سامسونگ.
برند کرهای که از سالها پیش وارد بازار تلفنهای همراه شده از سالهای ابتدایی دهه ۲۰۱۰ میلادی استفاده کرد تا در دوران شکستهای پیاپی و تاریخی نوکیا به پرفروشترین تولیدکننده تلفن همراه و بزرگترین کارخانه تولید تلفنهای هوشمند تبدیل شود. سامسونگ این روزها در جایگاهی قرار گرفته که به نظر نمیرسد تصمیمی برای کنارکشیدن از جایگاه بهترینهای بازار داشته باشد اما بخش مهمی از این موفقیت به واسطه سیاستهای درست این شرکت رقم خورده است. سامسونگ در سالهای اخیر و به واسطه پیشرفت بازار تلفنهای هوشمند موفق شده میانردههای بسیار قدرتمند و شناختهشدهای به بازار عرضه کند.
آنها تمرکزشان را روی توسعه محصولات سری A قرار دادهاند. محصولاتی که در مقایسه با سری S و حتی Note قیمت پایینتری دارند و در عین حال از تنوع بیشتری میزبانی میکنند. اما این پایان ماجرا نیست. سامسونگ میخواهد سلطان بدون تردید بازار موبایل باشد و به همین دلیل سیاستهای کلانتری را در سطح جدی دنبال میکند.
جایگاه چالشبرانگیز پرفروشترین تولیدکننده تلفنهای هوشمند در جهان
سامسونگ پرفروشترین تولیدکننده تلفنهای هوشمند در جهان است. در شرایطی که برندهایی مانند شیائومی و اپل در فاصلهای نه چندان زیاد از این برند کرهای قرار دارند، سامسونگ هنوز هم از فروش بیپایان محصولاتش در کشورهای گوناگون دست نمیکشد. در شرایطی که موسسه آماری ترندفورس پیشبینی کرده بود سامسونگ میتواند بیشتر از ۶۲ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ تولید کند، این شرکت موفق شد بیشتر از ۷۶ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ به فروش رسانده و رکورد جدیدی را ثبت کند.
با این حال تفاوت جالبی میان موفقیت امسال سامسونگ و موفقیت سالهای پیش وجود دارد. امسال برند کرهای بیشتر از همیشه به فروش محصولات میانرده اتکا پیدا کرده است. شاید بخشی از دلیل آن به رکورد کرونایی بازگردد اما واقعیت ماجرا آن است که میانردههای اندرویدی در سالهای اخیر آنقدر تاثیرگذار و جذاب شدهاند که اشتیاق بسیاری از کاربران برای خرید یک پرچمدار گرانقیمت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل برای خرید یک میانرده هیجان بیشتری دارند. از سوی دیگر با موفقیت سری S21 و فروش جالب پرچمداران آن به نظر میرسد سامسونگ برنامهای برای عرضه سری جدید محصولات Note ندارد. البته آنها مدعی شدهاند که تولید محصولات سری Note را متوقف کردهاند چون پردازنده قدرتمندی که برای تولید این محصول در دسترس باشد در بازار وجود ندارد.
بازاری که سالها پیش سامسونگ را به پرفروشترین تولیدکننده بازار موبایل تبدیل کرد، بازار محصولات میانرده و پایینرده بود. در حقیقت موفقیت برند کرهای در این دو بازار بود که آنها را به حضور در بازار پرچمداران امیدوار کرد و شرایط را به سمتی برد که رقیب اصلی اپل باشند. اما در سالهای اخیر شرکتهای چینی با سیاستی مشابه با آنچه سالها پیش توسط سامسونگ اتخاذ شده بود در تلاش هستند تا سهم خود را از بازار بیشتر کنند. میانردههای برندهایی مثل هواوی، شیائومی، ریلمی و پوکو با قیمتی مشابه با محصولات پایینرده سامسونگ امکانات یک محصول میانرده را ارائه میدهند. اما محصولات سامسونگ هنوز هم فروش خوب خود را حفظ کردهاند.
سامسونگ با اتخاذ سیاستهایی جدید موفق شده همچنان در نگاه مشتریهای خود حضور داشته باشد. آنها سال گذشته گلکسی اس۲۰ فنادیشن را با قیمت ۶۹۹ دلار به بازار عرضه کردهاند که برای محصولی در سطح و اندازه سختافزار محصولات پرچمدار این شرکت قابل قبول به نظر میرسید. سامسونگ امسال هم از گلکسی اس۲۱ رونمایی کرد که قیمت قابل قبول ۷۹۹ را دارد؛ دویست دلار ارزانتر از نسل قبلی. اگرچه اس۲۱ در بسیاری از موارد تلفن هوشمند بینظیری نیست (برای مثال بدنه آن پلاستیکی است و از حافظه جانبی هم پشتیبانی نمیکند) اما ویژگیهای کلیدی یک پرچمدار (دوربین و سختافزار قدرتمند در کنار طراحی جذاب) را درون خودش جای داده است.
در چنین شرایطی که سامسونگ به تولید محصولات میانرده علاقهمندتر شده، توسعه تلفنهای هوشمند تاشدنی و متفاوت هم جایگاه مهمی در نقشه کسب و کار شرکت کرهای پیدا کردهاند. روزگاری تلفنهای هوشمند لمسی بزرگترین انقلاب دنیای تلفنهای همراه بودند. اما چالش صفحات نمایش بزرگ و باکیفیت به پایان رسیده و حالا نوبت به تلفنهای هوشمند تاشو رسیده تا یکی دیگر از رویاهای قدیمی بشریت رنگ و بوی واقعیت بگیرند. کرهایها نخستین تولیدکننده شناختهشده بازار تلفنهای هوشمند همراه بودند که وارد محصولات تاشو شدند و حالا با سرعت عجیبی رو به جلو حرکت میکنند.
حالا که شیائومی و هواوی هم وارد بازار تلفنهای هوشمند تاشو شدهاند، سامسونگ همچنان تولیدکننده شماره یک بازار است چراکه تولیدکنندگان چینی تلفنهای هوشمند تاشوی خود را تنها در بازار چین عرضه میکنند اما سامسونگ عرضه جهانی آنها را از همان ابتدا آغاز کرده بود. سری محصولات گلکسی فولد و گلکسی زد فولد تلفنهای هوشمند تاشوی سامسونگ در این بازار نوظهور هستند که با هر نسل جذابتر و کاربردیتر میشوند. اگرچه این محصولات به دلیل قیمت بالا و مشکلاتی که دارند هنوز پرفروش نیستند اما کرهایها در تلاش هستند تا با تنوع بیشتر این سری محصولات آنها را به محصولاتی پرفروشتر تبدیل کنند.
محصولات سری A محبوبتر از سری S هستند
تا همین چند سال پیش، تولیدکنندگان تلفنهای هوشمند از عرضه میانردههایی که محصولات ایدهآل و بینظیری باشند، امتناع میکردند. سیاست این شرکتها به شکلی بود که کاربران را به خرید پرچمداران ترغیب کنند. اما با از راهرسیدن شیائومی و سایر برندهای چینی که محصولاتی بینظیری را با قیمت پایین عرضه میکردند، سامسونگ تصمیم گرفت بیشتر از قبل به توسعه سری A بپردازد و محصولات بیشتری را برای این مجموعه معرفی کند.
بنابراین محصولات سری A به مرور زمان قویتر و جذابتر شدند و به همین دلیل سهم بیشتری از بازار کسب کردند. وقتی کاربران این فرصت را داشتند تا با قیمتی بسیار کمتر از قیمت گلکسی S21 یک گلکسی A51 خریداری کنند که همه نیازهایشان را برآورده میکند، دلیلی برای بیشتر هزینهکردن ندارند.
آمار پرفروشترین محصولات سامسونگ در سال ۲۰۲۰ اطلاعات جالبی به همراه دارد. گلکسی A51 جایگاه چهارمین پرفروش تلفن هوشمند سال را با فروش ۲۳.۲ میلیون دستگاه به خود اختصاص داده است؛ اندکی پایینتر از آیفون ۱۲. گلکسی A21s که با قیمت ۲۰۰ دلاری در بازارهای جهانی عرضه شده با فروش ۱۹.۴ میلیون دستگاه یکی از محبوبترین تلفنهای هوشمند سال ۲۰۲۰ بوده و در جایگاه ششم پرفروشترین تلفنهای هوشمند سال هم یکی دیگر از محصولات ارزانقیمت سامسونگ یعنی گلکسی A01 قرار دارد که در نهایت ۱۶.۹ میلیون دستگاه فروش داشته است.
در رده هشتمین تلفن هوشمند پرفروش جهان گلکسی A11 قرار گرفته که با فروش ۱۵.۳ میلیون دستگاه یکی از محبوبترین تلفنهای هوشمند سال لقب میگیرد.
به عبارت دیگر، در لیست پرفروشترین تلفنهای هوشمند سال ۲۰۲۰ و پنج تلفن پرفروش سامسونگ در سال گذشته میلادی هیچ خبری از پرچمداران این شرکت کرهای نیست. سامسونگ این روزها سه سری متنوع از محصولات را به بازار عرضه کرده است؛ سری A که شهرتی جهانی دارد و دهها دستگاه را میزبانی میکند، سری M که به دلیل تولید در کشور هند بخش عظیمی از بازار همین کشور را به خودش اختصاص داده و سری F که قرار است فاصله میان پرچمداران و میانردهها را به کمترین میزان ممکن برساند.
سری A به دلیل محبوبیت و گستردگی عظیمی که دارد، بخش قابل توجهی از بازار را به خودش اختصاص داده و به همین دلیل در لیست پرفروشترین محصولات هم قرار میگیرد.
میانردههایی در قامت پرچمدار
سامسونگ تلاش میکند میانردههایی را به بازار عرضه کند که در سطح و اندازه یک پرچمدار ظاهر میشوند. به همین دلیل کاربرانی که میانردههای چند سال اخیر این برند کرهای را خریداری کردهاند، نیازی به خرید یک محصول جدیدتر نمیبینند. نیازی به یادآوری نیست که این تصمیم سامسونگ در واکنش به موفقیت عجیب و باورنکردنی محصولات شیائومی گرفته شده اما کرهایها در مبارزه با رقیب چینی ضعیف ظاهر نمیشوند. محصولاتی که سامسونگ عرضه میکند، مدت زمان بیشتری بروزرسانیهای نرمافزاری و امنیتی را دریافت میکنند و دقیقا به همین دلیل است که در سطح و اندازه یک پرچمدار ظاهر میشوند.
هر کدام از این محصولات این شرکت کرهای روی یکی از ویژگیهای مثبت محصولات پرچمدار تاکید میکند. یکی از آنها دوربین قویتری دارد و دیگری روی باطری تمرکز کرده است. یکی صفحه نمایش جذابی دارد و دیگری سختافزار بینظیری دارد. یکی از بهترین میانردههای سامسونگ در شرایط فعلی را باید گلکسی A51 دانست. تلفنی که به نظر میرسد از همین حالا به یکی از پرفروشترین محصولات بازار در سال ۲۰۲۱ تبدیل میشود. بنابراین منطقی است که محصولات سری A سامسونگ اهمیت بیشتری از محصولات سری S داشته باشند. چراکه قرار است بخش بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.