این ماسک هوشمند بیماری کرونا را تشخیص می دهد

به موازات ساخت انواع واکسن کرونا، برخی دانشمندان در حال طراحی ماسکی است که با بهره مندی از یک ریز سنسور برای تشخیص بیماری کرونا به کار می رود.
کد خبر: ۱۳۲۵۰۴۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از news-medical، پیتر نگوین یک دانشمند تحقیقاتی در انستیتوی ویس در دانشگاه هاروارد و لوئیس سونکسن است که بر روی پروژه ساخت ماسک هوشمند تشخیص بیماری کرونا کار می کند و در این زمینه به موفقیت هایی نیز دست یافته است.

این ماسک ها حاوی بیوسنسورهایی هستند که می توانند بیماری فرد را تشخیص بدهند.

البته پیش از این تکنولوژی ، نرم افزارهایی همانند فیت بیت و یا اپل را برای تشخیص بیماری کرونا ارائه کرده بود. این نرم افزارها قادر هستند با سیگنال های فیزیولوژیکی را جهت تشخیص بیماری کرونا تشخیص بدهند.

اکنون سنسورهایی جهت تعبیه بر روی ماسک های صورت ساخته شده که قادر است عوامل بیماری زای بیماری کرونا را شناسایی کند.

البته این اختراع بزرگ محدود به ماسک نیست و می تواند بر روی هر گونه لباس پوشیدنی تعبیه شود؛ همانند تی شرت، بلوز، شلوار. اما در اینجا ماسک بیشتر مورد بررسی قرار دارد.

بر اساس این تحقیق می توان ماسک هایی را توام با سنسورهای پیشرفته تهیه کرد که به روشی ارزان در اختیار همه قرار بگیرد.

سنسورها و یا همان حسگرهای زیستی از مدارهای ژنتیکی مهندسی شده برای ایجاد حسگرها و ردیاب ها جهت هدف مولکولی مورد نظر از طریق زیست شناسی استفاده می کنند.

حسگرهای زیستی منحصراً برای تشخیص عوامل بیماری زا و سموم مناسب هستند ، زیرا بیشترین توانایی رابط مستقیم با این اجزای مولکولی را دارند.

اما نکته بسیار مهم این است که ایجاد یک لباس به همراه یک سنسور از سه سال پیش آغاز شده است ، یعنی قبل از شیوع ویروس کرونا. ابتدا هدف این بود که این حسگرهای تعبیه شده بر روی لباس بتوانند پاتوژن ها و بیماری های دیگر فرد را شناسایی کنند اما اکنون بخشی از تلاش هابر روی ساخت ماسک و یا لباسی جهت تشخیص بیماری کرونا با کمک بیوسنسورهاست.

این «پوشیدنی های همراه با سنسور» قبلا برای تشخیص بیماری هایی همچون ابولا و زیکا ساخته شده بودند. برای ماسک صورت ، تمام کارهایی که کاربر برای فعال کردن سنسور جهت شروع تجزیه و تحلیل انجام می دهد فشار دادن یک دکمه است. اکنون طراحی های مختلفی از این وسیله هوشمند وجود دارد و دانشمندان در حال بررسی انواع مختلف آن هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها