به گزارش جام جم آنلاین، غلامحسین دغاغله در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت حمل کالاهای اساسی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد کامیونهایی که به بنادر کشور اعزام میشوند، به دو برابر افزایش یافته و از روزی ۴ هزار دستگاه کامیون هم عبور کرده است.
وی افزود: ۴ هزار و ۲۵۰ تا ۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون در روز در بنادر کشور نسبت به حمل کالاهای اساسی اقدام میکنند که میانگین حمل این کالاها به روزانه ۹۲ تا ۹۳ هزار تن انواع کالای اساسی در روز افزایش یافته و در برخی روزها بیش از ۱۰۰ هزار تُن کالای اساسی از بنادر خارج میشود.
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره علت بهبود وضعیت حمل کالاهای اساسی از بنادر ادامه داد: چند جلسه با دستگاههای ذی ربط شامل سازمان بنادر، گمرک، شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی، صاحبان کالای بخش خصوصی و دستگاههای نظارتی برگزار کردیم که درنتیجه تصمیمات خوبی اتخاذ شد که موضوع تقویت امکانات بارگیری در مبدأ و تخلیه در مقصد، اساسیترین تصمیم اتخاذ شده در این جلسات بود.
وی یادآور شد: در این جلسات قرار شد همه دستگاههای مرتبط با تخلیه و بارگیری کالاهای اساس در وضعیت فوق العاده قرار گیرند و اگر در حالت عادی باشند، این زنجیره موفق نمیشود؛ هر چه قدر مدت تخلیه کالاهای اساسی از کشتیها و بارگیری آن در کامیونها کوتاهتر شود، بهره وری ناوگان افزایش بیشتری خواهد داشت؛ رانندهها هم تمایل بیشتری برای حضور در بندر امام خمینی (ره) و دیگر بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی خواهند داشت که از ابتدای مرداد ماه این مصوبه کارگروه مذکور اجرایی شده است.
دغاغله درباره پرداخت کرایه به موقع رانندگان کامیون های حامل کالاهای اساسی گفت: در این کارگروه سازمان راهداری بر موضوع پرداخت به موقع کرایه حمل به کامیونها تأکید کرد که صاحبان کالا به محض اینکه محموله در مقصد «اعلام رسید» و تحویل شود، کرایه هم همان زمان به راننده پرداخت شود که این موضوع نیز مورد موافقت قرار گرفت و اجرایی شد.
وی تأکید کرد: ایده آل ما راه اندازی سامانه پرداخت کرایه حمل به صورت سیستمی به راننده است که این سامانه را باید شرکت بازرگانی دولتی، شرکت خدمات حمایتی و شرکت پشتیبانی امور دام به صورت مشترک راه اندازی کنند ولی این سامانه راه اندازی نشده اما قول تسریع در ایجاد این سامانه را به راهداری داده اند.
دغاغله خاطرنشان کرد: قرار است تا زمانی که سامانه مذکور راه اندازی شود، کرایه حمل را به صورت نقدی در محل تخلیه یا حداکثر ۲۴ ساعت بعد از «اعلام رسید» کالا، به حساب راننده واریز کنند؛ با این کار، دلالان حمل کالاهای اساسی حذف میشوند؛ شرکت حمل و نقل وقتی با صاحبان کالای دولتی قرارداد امضا میکند، کرایه حمل در قرارداد ذکر میشود که بعد از «رسید» شدن کالا، کرایه پرداخت میشود یعنی از صدور بارنامه، حمل آن و تخلیه کالا در مقصد، کرایه واریز میشود که این اتفاقاً دو حالت دارد یا صاحب کالا کرایه را به شرکت حمل و نقل میدهد تا آنها به راننده بدهند یا اینکه صاحب کالا مستقیماً کرایه را به راننده میدهد البته ما معتقدیم باید صاحب کالا مستقیماً کرایه را به حساب راننده واریز کند چون مواردی داشتیم که شرکت حمل و نقل کرایه را دریافت کرده اما به دلایلی با مهلت زمانی به حساب راننده واریز کرده یا اینکه حتی از آن رقمی تحت عناوین مختلف کسر میکند.
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بیان کرد: یکی دیگر از مصوبات کارگروه مذکور، کاهش زمان تغییر شیفت و کاهش معطلی بارگیری کامیونها از سوی پیمانکار در بندر امام (ره) بود؛ فاصله بین تغییر شیفتها ۹ تا ۱۰ ساعت طول میکشد و در این میان لودرها و بیل مکانیکیها باید هواگیری، ریکاوری و سوخت گیری کنند و کارگران مربوطه هم استراحت میکنند؛ در این مدت تغییر شیفت، کامیونها باید بدون اینکه کاری کنند، به صورت روشن کار کنند و این فرصت طلایی روزانه ۱۰ ساعت را از دست میدهیم.
وی تأکید کرد: ما معتقدیم باید در این مدت زمانی، دستگاهها، ماشین آلات و نیروهای کارگری جایگزین فعال باشند که با درخواست سازمان راهداری، این اتفاق تا حدودی رخ داده است ما نمیتوانیم به راننده بگوییم در گرمای ۵۰ درجه به بندر امام (ره) بیاید ولی در آنجا چند ساعت ماشین درجا کار کند تا پیمانکار تغییر شیفت بدهد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری گفت: در سالهای قبل تغییر شیفت تا ۲۴ ساعت طول میکشید که امسال به ۱۰ ساعت کاهش یافت.
وی درباره توزیع لاستیک دولتی گفت: در بازه زمانی ۲۰ تیر ماه تا پایان مرداد ماه به رانندگانی که ۵ سرویس کالای اساسی یا ۴ هزار کیلومتر حمل کنند، یک جفت لاستیک با ارز دولتی تخصیص میدهیم تاکنون ۳۵ حواله (۷۰ حلقه) با شرایط فوق بین رانندگان توزیع شده است. البته در سامانه کالا، ۱۵ هزار حلقه لاستیک با ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) باقی مانده است
دغاغله در خصوص روغن با قیمت دولتی نیز گفت: ما روغن موتور نیز به صورت مستقیم و از درب کارخانه با همکاری دو شرکت تولیدی که در بندر امام خمینی (ره) دفتر نمایندگی ایجاد کرده اند، به رانندگان کامیونهای حامل کالاهای اساسی تحویل میدهیم با توجه به اینکه شرایط عرضه آزاد روغن موتور در بازار مناسب نیست، این اقدام راهداری هم با استقبال رانندگان مواجه شد؛ هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ روغن موتور در پایانه کامیونهای بندر امام (ره) به نرخ عمده فروشی کارخانه توزیع میشود. رانندگان هم مطمئن هستند که روغن تقلبی خریداری نمیکنند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۲۰ هزار لیتر روغن از ابتدای شروع طرح تشویقی عرضه روغن موتور در بندر امام (ره) بین رانندگان توزیع شده است.
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: میانگین ورود کامیونهای حامل کالای اساسی به بنادر کشور از ابتدای مرداد ماه به روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه در ۸ بندر کشور و در بندر امام خمینی (ره) تا ۲۵۰۰ دستگاه رسیده است؛ میانگین کالاهای حمل شده نیز به روزانه ۹۲ هزار تن در روز رسیده است؛ بنابراین بخش عمدهای از کالاهای قابل حمل را تا پایان مرداد ماه حمل خواهیم کرد.
وی درباره نحوه شارژ کارت سوخت خودروهای سنگین نیز اظهار کرد: سامانه جامع پیمایش را با همکاری شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی راه اندازی کرده ایم و مدت زمان واریز سوخت را از یک ماه به ۱۵ روز کاهش داده ایم که این مسأله برای همه کامیونها اتفاق افتاده و به حاملان کالاهای اساسی اختصاص ندارد؛ تا یکی دو ماه قبل، عملکرد هر کامیون را به حساب کارت سوخت خودروی سنگین واریز میکردیم؛ ایده آل ما این است که به ازای هر بارنامه، میزان سوختی که تعلق میگیرد، به حساب کارت سوخت ناوگان واریز شود؛ به زودی نیز زمان شارژ کارت سوختها را از ۱۵ روز به یک هفته کاهش خواهیم داد؛ این اتفاق به افزایش رضایت مندی رانندگان منجر شده و مشکل کمبود سوخت ناوگان را هم مرتفع کرده است.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»: