به گزارش
جام جم آنلاین، مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: نسبت به سال گذشته تولیدات کمتری در زمینه آجیل و خشکبار داشتیم. تجار خارجی آجیل و خشکبار ایران را خریداری کردند و به همین دلیل از برج پنجم با گرانی این اقلام مواجه شدیم. این گرانی ارتباطی به شب یلدا ندارد و مربوط به همان زمان است.
احمدی گفت: محصول کشاورزی آجیل و خشکبار در برجهای پنج، شش و هفت به دست میآید و از همان زمان هم با گرانی مواجه شدیم. فروش آجیل و خشکبار خشکبار نیز به دلیل همان گرانی تا حدی فروکش کرد و به یک چهارم نسبت به سال گذشته رسید.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزودک به عنوان اتحادیه آجیل و خشکبار تهران قیمتی را برای شب یلدا تعیین کردیم. به عنوان مثال آجیل همراه باسلق با کف قیمت ۱۵۰ و سقف ۲۵۰ هزار تومان هر کیلو به فروش میرسد.
وی ادامه داد: همین آجیل بدون باسلق نیز از ۱۸۰ تا ۲۷۵ هزار تومان به فروش میرسد. امیدوارم در زمان باقی مانده تا شب یلدا مردم از خرید آجیل استقبال کنند. البته به نظر میرسد استقبال مردم تا اکنون بد نبوده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: در آجیل و خشکبار، ما هم با صادرات مواجه هستیم و هم با واردات. در میان اقلامی که به معرض فروش گذاشته شده اجناسی هم داریم که از مبدا خارجی میآید.
افزایش قیمت آجیل و خشکبار
احمدی تصریح کرد: ما به عنوان اتحادیه قیمتی را برای جنس اعلام نمیکنیم. جنسها رقابتی است و همه چیز به مقدار تولید بستگی دارد. عرضه و تقاضا و نرخ ارز نیز تعیین کننده است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران بیان داشت: ما یک نوع آجیل شب یلدا بیشتر نداریم. به همین دلیل هم بازرسیهای ما بیشتر میشود و هم مردم راحتتر خرید میکنند. مشخص است که کسی از چیزی که تعیین شده نباید تخلف کند.
وی یادآور شد: برخی از اتفاقات خاص باعث میشود که برای شب یلدا قیمت گذاری انجام بشود وگرنه ما به عنوان اتحادیه آجیل و خشکبار در قیمت دخالت نمیکنیم. قیمت مصوبی وجود ندارد و تنظیم بازار نیست.
ماجرای رنگ پاشی بر روی آجیلها
احمدی اذعان داشت: آجیل فروشیهایی که رنگ خوراکی مصرف میکنند با آنها برخورد میشود. مسئله دیگری که وجود دارد این است اکثر آجیل فروشهایی که از اتحادیه آجیل و خشکبار مجوز دارند از زعفران و زردچوبه استفاده میکنند.
وی تاکید کرد: کسانی هم هستند که بر روی آجیل و خشکبار رنگ میزنند. باید بدانیم این رنگ غیرخوراکی نیست. این رنگها مربوط به نوشابه، پفک و اقلامی از این دست است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران ادامه داد: در کارخانههایی که پفک و یا نوشابه تولید میشود کارشناس بهداشت به صورت شبانه روزی آنجا حضور دارد و مقدار رنگ مصرفی در آن جنس را نظارت میکند. در واقع این کارشناس بهداشت است که اعلام میکند که رنگ مورد نظر چه اندازهای باشد.
احمدی افزود:، اما رنگی که در آجیل فروشیها استفاده میشود این شرایط را ندارد، یعنی شرایط آزمایشگاهی نیست که رنگ به کار برده شده در آجیلها را نظارت کند و اندازه بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در شهرک صنعتی قرچک ۲۴۰ واحد کارگاه و کارخانه آجیل پزی وجود دارد. این واحدها بحث بهداشتی را رعایت میکنند و آزمایشگاه زدهاند. کارشناس بهداشتی استخدام کرده اند و به همه چیز نظارت میکنند.
سوءاستفاده گران شب یلدا
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران عنوان کرد: برخی از مراکز فروش از اتحادیه آجیل و خشکبار مجوز ندارند و برای سود بیشتر به صورت غیراستاندارد از رنگ استفاده میکنند. اینها آجیل فروشهای خلق الساعه هستند.
احمدی تاکید کرد: این افراد در ایام به خصوصی مانند یلدا و نوروز به مدت ۲۰ روز الی یک ماه آجیل فروشی باز میکنند و سپس آن را میبندند. متصدیان این آجیل فروشیها برای سود بیشتر کار خلاف هم انجام میدهند. این افراد اجناس مانده را هم میفروشند.
وی یادآور شد: تقاضای مردم این است که در این روزها از آجیل فروشیهای خرید بکند که جواز کسب اتحادیه آجیل و خشکبار را دارند و این مجوز در معرض دید قرار دارد و مشخص است.
رئیس اتحادیه آجیل وخشکبار تهران تاکید کرد: اگر اشکالی در زمینه تخلفاتی که گفتم پیش آمد ما میتوانیم به عنوان اتحادیه به این مشکل رسیدگی کنیم.
وی در پایان گفت: در گذشته مواردی داشته ایم که فردی از آجیل فروشیهای غیرمجاز خرید کرده است و در رابطه با همان آجیل مشکلی پیش آمده است. پس از پیگیری متوجه شده ایم که آجیل فروشی اصلا از آنجا جمع شده است.