به گزارش
جام جم آنلاین، در ابتدای برنامه روح اله ایزدخواه با اشاره به آمار رسمی کشور گفت: از مجموع تمام وسایل نقلیه موجود در کشور اعم از موتور، خودرو، سواری، کامیونت و ... که حدودا نزدیک به سی میلیون در سطح کشور است، تقریبا یازده و نیم میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نزدیک به یک سوم از وسایل نقلیه در کشورمان در مرز فرسودگی هستند؛ که در این میان از مجموع یازده میلیون وسیله فرسوده سهم موتورسیکلتهای فرسوده نزدیک به نه میلیون است که یکی از اصلیترین عوامل آلودگی هوا نیز محسوب میشوند.
در ادامه برنامه رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور گفت: متاسفانه وزارت صمت و سازمان محیط زیست از نظرات صنفی در تصمیم گیری هایشان استفاده نمیکنند.
وی افزود: آقایان طبق ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، موظفند از اصناف دعوت به عمل آورند، اما متاسفانه نه تنها اصناف بلکه طی بررسیهای انجام شده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به این جلسات دعوت نمیشوند.
محمود مشهدی شریف تاکید کرد: تصمیم گیریها پشت دربهای بسته صورت میگیرد و میخواهند با تعیین جریمه و پولی نمودن ماجرا، مشکل خودروهای فرسوده را حل کنند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با اشاره به طرحهای تشویقی برای اسقاط خودروهای فرسوده در سالهای گذشته، توضیح داد: سال ۱۳۸۷ گواهی اسقاط حدودا یک میلیون تومان و قیمت خودرو پراید نیز حدود هفت و نیم میلیون تومان بود، یعنی تقریبا نسبت یک به هفت. در حال حاضر خودرو پراید نزدیک به دویست میلیون تومان است پس گواهی اسقاط نیز باید به همین تناسب رشد قیمتی داشته باشد تا برای مراکز اسقاط صرفه مالی به همراه داشته باشد.
محمود مشهدی شریف افزود: با فرض گواهی اسقاط بیست میلیون تومانی و برآورد قیمت نزدیک به سی میلیون تومان برای لاشه خودروهای فرسوده، مجموعا با پنجاه میلیون تومان میتوان مشوق خوبی برای ترغیب مردم به تعویض خودرو فرسوده ایجاد نمود.