هنوز فراموش نکردهایم که در دورهای، غیر از یک شبکه، همه شبکهها مشغول بازپخش سریالهای قدیمی بودند. اما خوشبختانه این روزها حداقل سه شبکه درحال پخش سریال جدید هستند. این رونق، ضمن اینکه برای بسیاری از هنرمندان و شاغلان این عرصه فرصتهای کاری بیشتری را فراهم میسازد، مانع خالی شدن ویترین سریالهای سیما و پخش سریال تکراری خواهد شد.
هر چند که همیشه کیفیت بر کمیت ارجح است و مدیریت فرهنگی برتر، یعنی سبقت دادن قدرت کیفی محصولات و برنامهها بر جنبههای کمی است. اما تجربه نشان میدهد که شکوفایی وابسته به پویایی است. یعنی یکی از راههای تولید محصولات فرهنگی باکیفیت، افزایش کمیت است، سابقه هم نشان می دهد که در دورانی که شاهد تعدد تولید سریال در سیما بودیم، به ویژه در دهه 80، کیفیت آثار نیز بالاتر بود.
اینکه برمهانی، معاون سیما در یکی از سخنان اخیرش بر این تأکید کرده که جذابیت و مخاطب پسند بودن، یکی از شاخصهای انتخاب فیلمنامهها برای تولید است، نکته بسیار مهم و درستی است. چون یکی از مشکلات اغلب سریالهای سیما در سالهای اخیر این بوده که از اساس، یعنی در فیلمنامه مشکل داشتند و بیشتر فیلمنامههایی که به مرحله تولید میرسیدند، مطلوب نبودند و از همان ابتدا مشخص بوده که محصول برآمده از چنین متنهایی به نتیجه قابل توجهی ختم نمیشود.
همچنین توجه به نیازهای اساسی جامعه و موضوعات مهم روز داخل و خارج از کشور از دیگر نکات مهمی است که معاون سیما نیز به درستی به اهمیت پرداختن به آنها در سریالها اشاره کرده است. در جهان رسانهای امروز، موضوعات سیاسی، اجتماعی، استراتژیک، ملی و امنیتی صرفا در قالب بخشهای خبری به مخاطب منتقل نمیشود بلکه این برنامههای سرگرمکننده و ازجمله سریالهای نمایشی هستند که در این زمینهها حرف اول را میزنند. درواقع، خیلی از دولتها و گروههای مدیریتی در سطح جهان، از طریق درام به افکار عمومی و سبک زندگی مردم جهت میدهند. سیما باید به واسطه اتاقهای فکر و گروههای اندیشهورز، نیاز و مصالح فرهنگی و اجتماعی روز جامعه را شناسایی و برای آنها ایده دراماتیک طراحی کند و زمینه را برای ساخت اثر نمایشی به ویژه در مناسبتها فراهم نماید. به طور مثال، امروز ما با مساله برجام و چالش مذاکره با غرب مواجه هستیم، جای یک سریال قوی و تأثیرگذار مماس با منافع ملی از سیما خالی است و باید مردم بهجای اخبار و مستند، از طریق سریال نمایشی به حقایق درباره ماجرای مذاکرات و معاهدات پی ببرند. همچنین ما در سالهای آینده چند دوره انتخابات، ازجمله انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، معاونت سیما باید از هم اکنون در پی تولید سریالهایی برای جریانسازی و شفافسازی افکار عمومی نسبت به این بزنگاهها از طریق سریالهای راهبردی و قوی باشد.
منبع: ضمیمه قابکوچک روزنامه جامجم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد