خراسان رضوی - جام جم آن"کیانوش کیا مرز افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در حوزه توسعه خطوط مترو شاهد آن بودیم تولید ریل"ملی" توسط ذوبآهن اصفهان است که پس از از دو سال تلاش موفق به تولید ریل برای مترو شدهاند.وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع، شهرداری مشهد در راستای حمایت از تولید ملی و ارتقاء این صنعت، پیشگام خرید ریل برای خطوط مترو ازجمله فاز یک خط سه شده است تا در کنار حمایت از تولید ملی، وابسته خرید ریل از کشورهایی مانند اسپانیا و آلمان نباشیم.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده ذوبآهن اصفهان در بهمنماه امسال، 24 کیلومتر از ریل موردنیاز فاز یک خط سه را تحویل خواهد داد.
کیامرز ادامه داد: در کنار خرید ریل در چند موضوع دیگر نیز که نیاز به تأمین فلز و آهنآلات داریم از تولیدات ذوبآهن اصفهان استفاده میشود.
وی ضمن اشاره به مذاکرات انجام شده با یک تولید کننده داخلی برای تأمین سیگنالینگ موردنیاز خط سه، اظهار کرد: امیدواریم با به نتیجه رسیدن این گفتوگوها ظرف چند ماه آینده شاهد انعقاد قرارداد تأمین سیگنالینگ خط سه باشیم.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری مشهد با انتقاد از تأخیر در تخصیص کمکهای مصوب دولت به متروی مشهد، تأکید کرد: در حال حاضر ساخت هر کیلومتر مترو حدود 1500 میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به این هزینه سنگین اگر دولت به این موضوع ورود پیدا نکند نمیتوانیم ادامه خطوط مترو را اجرا کنیم.
کیا مرز به پنج قطار موجود در مشهد که برای بهرهبرداری در فاز یک خط سه قطار شهری درنظرگرفته شده است اشاره و خاطرنشان کرد: طی هفته آینده یک تیم از کشور چین برای نصب و راهاندازی سیگنالینگ این قطارها وارد مشهد میشوند.
وی افزود: راهاندازی سیگنالینگ این پنج قطار که حدود 30 میلیارد تومان هزینه دارد دو هفته زمان میبرد و پسازآن قطارها وارد خط دو میشوند تا آزمایشهای لازم روی آنها انجام شود.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: در حالی اکنون مشهد بخشی از واگنهای خط سه را در اختیار دارد که سایر شهرها برای تأمین واگنهای موردنیاز خطوط فعال خود دنبال تأمین واگن هستند.
کیا مرز در ادامه به هزینه موردنیاز راهاندازی فاز یک خط سه قطار شهری اشاره و اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام شده راهاندازی 5.5 کیلومتر فاز یک خط سه به 5 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد که تنها یک هزار میلیارد تومان از این مبلغ توسط شهرداری مشهد تأمین شده است .
وی افزود: رئیسجمهور در سفری که به مشهد داشتند مبلغ 6 هزار میلیارد تومان که دو هزار میلیارد تومان آن نقد و چهار هزار میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت است را برای مترو مشهد در نظر گرفتند اما دولت تاکنون از این مبلغ ریالی را تخصیص نداده است.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: طبق مصوبه سفر قرار بود تا طی سه سال و هرسال مبلغ هزار و 400 میلیارتومان مجوز انتشار اوراق مشارکت به مشهد اختصاص داده شود اما برای امسال تنها 800 میلیارد تومان درنظرگرفته اند که 600 میلیارد تومان کمتر است درحالیکه ما برای هزینه کرد آن برنامهریزی انجام دادهایم و اگر تخصیص داده نشود قطعاً دچار مشکل خواهیم شد.
کیا مرز ضمن اشاره به وضعیت فاز یک خط سه قطار شهری مشهد نیز گفت: درمجموع تونل خط سه در بخش شمالی در حال اتمام است و تنها 400 متر دیگر باقیمانده تا دستگاه حفار به شهرک ابوذر رسیده و از تونل خارج شود که این کار تا پایان آذرماه انجام و سپس دستگاه حفار پایان امسال برای حفاری تونل غربی به امامت 49 انتقال داده خواهد شد.
وی ادامه داد: البته دراین میان با پاره شدن و فرسودگی تسمهنقاله دستگاه حفار نیز روبهرو بودیم که با هزینه 14 میلیارد تومان تسمه نقاله جدید نصب و دستگاه حفار به کار حفاری ادامه داد اما اکنون به یک قطعه سنگ بزرگ روبهرو هستیم که حفاری را کند کرده است ولی بااینحال طبق برنامه پیش خواهیم رفت.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری مشهد همچنین به وضعیت خط چهارمترو نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این خط از مهر مادر تا شهرک شهید رجایی و به طول 17.5 کیلومتر است و تاکنون 1700 متر از تونل این خط انجام شده است .
کیامرزافزود: دستگاه حفار اکنون در نزدیکی پل میدان امام حسین(ع) قرارداد و برنامهریزیهای دقیقی درحال انجام است تا بهصورت ایمن از این محل عبور کند.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر دولت به ساخت مترو کمک نکند احداث مترو در کشور تعطیل میشود اظهارکرد: در حال حاضر کارگاههای احداث مترو در کرمانشاه و اهواز تعطیل و در اصفهان با 10 در صد ظرفیت فعال هستند، مترو مشهد نیز با 20 درصد ظرفیت فعال است ودر حوزه ساخت مترو در کشور پیشروهستیم.
مدیرعامل قطارشهری شهرداری مشهد افزود: درمجموع اگر دولت پای کار نیاید فاز یک خط سه قطار شهری مشهد با پول شهرداری شاید سال 1410 آماده بهره برداری شود لذا از دولت درخواست داریم اعتبار درنظر گرفته شده برای این موضوع را تخصیص دهند.لاین -
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد