هفته گذشته با همین هدف مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان سومین نمایشگاه دوچرخه، موتورسیکلت، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی با حضور ۷۲ شرکت دانشبنیان و فناور بود. هرچند مشکل دسترسی و رفت و آمد، هنوز بزرگترین معضل این مجموعه نمایشگاهی است اما این امر مانعی برای حضور خیل بازدیدکنندگان و علاقهمندان به موتورسیکلت و دوچرخه نشده بود.علاقهمندانی که به نظر میرسید بیش از هر زمان دیگری چشمانتظار ورود محصولات باکیفیت در این حوزه هستند.
مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با بیان این که فضای نمایشگاهی سومین نمایشگاه دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم جانبی نسبت به آخرین دوره برگزاری ۶۰ درصد رشد داشته است، میگوید: اتفاق جدیدی که در این نمایشگاه افتاد این بود که شما در صورتی که موتورسیکلتی را به عنوان خریدار بپسندید، امکان امتحان آن در سالنی جداگانه وجود داشت.
عباس تقدسینژاد با اشاره به آلودگی هوا و معضلاتی که در پی آن ایجاد شده، میافزاید: ۷۰ درصد آلودگی و ذرات معلق تهران متعلق به وسایل نقلیه است که از این میزان، ۳۵ درصد متعلق به موتورسیکلت است. بر اساس آمار رسمی نیز یک میلیون موتورسیکلت فعال در تهران داریم که بخشی از اینها در قالب موتورسیکلت کار تعریف میشود و بعضا تا روزی ۲۰۰کیلومتر پیمایش دارد. عمده آنها نیز به دلیل قدیمی و فرسودهبودن، مصرفشان بالای صدی چهار یا پنج لیتر است. براساس بررسیهای انجامشده از یک میلیون موتور اگر یکسوم موتورهایی باشد که شرایط استاندارد را ندارد، روزانه در واقع بیش از ۴۰۰ هزار لیتر سوخت مازاد مصرف میشود.
مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با اعلام اینکه هر لیتر بنزین برای دولت یک دلار تمام میشود ولی متوسط یارانهای و آزادش برای مصرفکننده ۰.۱دلار میشود (۰.۹ دلار روی هر لیتر سوخت دولت یارانه میدهد)، تصریح میکند: با یک ضرب و تقسیم ساده اگر برای هر موتورسیکلت کار سالی ۳۰۰ روز کاری در نظر بگیریم؛ به عدد عجیب ۵۶۵میلیون دلار هزینه یارانه دولت در پرداخت سوخت به موتورسیکلت در تهران میرسیم. در حالی که هزینه ساخت و بهرهبرداری از هر سکو در پارس جنوبی ۳۶۵ تا ۴۰۰میلیون دلار است.
یعنی ما هرسال بیشتر از هزینه راهاندازی یک سکو در پارس جنوبی یارانه میدهیم به سوخت موتورسیکلتهایی که در تهران تردد دارند. با این یارانه در طول دو سال میتوان با ایجاد بستر لازم برای واردات یا تولید، موتورسیکلتها را برقی یا بهینهسازی کرد و این کاهش مصرف سوخت که برگشت داده میشود، مبلغش غیرقابل احتساب خواهد بود.
به گفته تقدسینژاد، این نمایشگاه با نیت و هدف کمک به مقوله مهم توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه و موتورهای برقی و در کنار آن نمایش آخرین دستاوردها و تولیدات داخلی یا واردات خاصی که توسط تولیدکنندگان انجام گرفته که در کنار آن به کاهش مصرف سوخت و موتورسیکلت بهینه و امثالهم کمک میکند، برپا شده و این ضرورت انکارناپذیری است تا ضمن ایجاد فضای رقابتی سالم برای تولیدکنندگان، برای مصرفکنندگان نیز امکان انتخاب بهینه با شرایط مناسب واگذاری فراهم شود.
در آینده نزدیک به سمت یورو۵ خواهیم رفت
مدیر فنی و مهندسی یکی از شرکتهای فناور سازنده موتورسیکلت شرکتکننده در نمایشگاه با اعلام اینکه این شرکت در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد و زمینه آن، تولید و مونتاژ دوچرخه و انواع موتورسیکلت بود، گفت: سال ۹۵ اولین تولیدات شرکت که به شکل موتورسیکلتهای کاربراتوری بود، وارد بازار شد و از سال ۹۶ به بعد موتورها انژکتوری شد که ابتدا یورو۳ بود و بعد به سمت یورو۴ رفتیم و در آینده نزدیک برنامهریزی کردهایم که به سمت یورو۵ برویم.
احسان اوبریدخت با اشاره به داخلیسازی از ۲۰تا ۷۰درصدی انواع موتورسیکلت بیان میکند: این شرکت موتورهای برقی هم تولید کرده که بهزودی در بازار عرضه خواهد شد.
وی میافزاید: از جمله قطعاتی که تاکنون نمیتوانستیم آن را تولید کنیم، موتور موتورسیکلت بود که بهتازگی با یکی از شرکتهای دانشبنیان برای تولید آن وارد مذاکره شده و تا مراحلی هم پیشرفتهایم و در آیندهای نزدیک داخلیسازی کامل موتورسیکلت را انجام خواهیم داد.
پیمایش ۱۸۰ کیلومتر در بزرگراههای تهران
مدیر فروش یکی از شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت برقی حاضر در این نمایشگاه که از سال ۹۶ کار خود را شروع کرده و در حال حاضر تنها تولیدکننده موتورسیکلت برقی ایرانی هستند، به جامجم میگوید: ۸۵ قطعه از ۱۰۰ قطعه موتورسیکلت تولیدی ما، تولید داخلی است و در حال حاضر قطعات وارداتی، مجموعه کلیدها و ترمزهاست که تولید داخلی آنها یا صرفه اقتصادی ندارد یا تولیدکننده داخلی نداشته است.
احسان شریعتمداری با بیان اینکه در حال حاضر سه مدل موتورسیکلت برقی داریم و در سال ۱۴۰۲ هم مدلهای جدیدتری وارد بازار خواهیم کرد، میافزاید: موتورسیکلت تولیدی ما دارای موتورهای ۳۰۰۰ وات هستند که با باتری اسیدی ۳۲ آمپرساعت، ۷۰ کیلومتر، باتری لیتیومی ۳۱ آمپرساعت، ۹۰ کیلومتر و با باتری لیتیومی ۶۲ آمپرساعت، ۱۸۰ کیلومتر در شیب شهر تهران پیمایش دارد. همچنین زمان شارژ بسته به نوع شارژر از چهار تا هفت ساعت است.
تولید موتور میددرایو با پایداری بیشتر
مدیر تحقیق و توسعه یکی از شرکتهای دانشبنیان حاضر در این نمایشگاه که زمینه فعالیتشان برقیسازی دوچرخههاست، با اشاره به اینکه بعد از دو سال تحقیق و توسعه توانستهاند موتور میددرایو را داخلیسازی کنند که روی فرآیند طراحی شبیهسازی و ساخت آن به دانشبنیانی رسیدهاند، میگوید: موتور میددرایو موتوری است که در زیر مرکز جرم دوچرخهسوار و روی میل تنه قرار میگیرد و پایداری بهتری نسبت به موتورهای هابدرایو جلو یا عقب به دوچرخه میدهد.
هادی پروز با بیان اینکه موتورهای ما گشتاور نزدیک به ۸۰ نیوتن متر تولید میکند، به جامجم میگوید: کیتهای تولیدی ما دارای موتور ۵۰۰ وات و باتری ۶۰۰ آمپرساعتی است که پیمایش ۷۰ کیلومتری را برای دوچرخه تامین میکند و بسته به اینکه رکاب بزنید یا خیر، در شیب شهر تهران بین پنج تا هفت ساعت با هر بار شارژ میتوانید دوچرخهسواری کنید.
او میافزاید: ما خط مونتاژ و پک باتری داریم و خود باتری هم از باتریسازهای داخلی تهیه میشود. موتور آن هم از طراحی تا ساخت نمونه اولیه در خود شرکت داخلیسازی شده است.
ترمز هیدرولیک، نیاز دوچرخه برقی
یکی دیگر از شرکتهای حاضر در نمایشگاه در زمینه برقیسازی دوچرخه از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و تا سال ۹۸ در حال تحقیق و توسعه برای ایجاد دانش فنی برقیسازی دوچرخهها بوده و موفق به کسب گواهینامه دانشبنیان شده است. مدیر فروش این مجموعه توضیح میدهد: در این مجموعه ۳۰ نفر مشغول به کار هستند و بالغ بر هزار دستگاه در سال تولید و فروش این شرکت است. مجتبی گیلان با اشاره به اینکه اگر صاحب یک دوچرخه عادی هستید، آن را به ما تحویل میدهید و ظرف ۱۰ روز آن را تبدیل به دوچرخه برقی با استانداردهای لازم میکنیم، توضیح میدهد: ما دو مدل کیت در حال حاضر تولید میکنیم؛ کیت ۵۰۰ وات و ۱۰۰۰ وات. با کیت ۵۰۰ واتی در صورت رکابزدن در شیب تهران تا ۱۰۰ کیلومتر امکان پیمایش دارید اما در صورت رکابنزدن توان پیمایش این دوچرخه در سربالایی حدود ۲۰ کیلومتر است.
وی همچنین اعلام کرد که روی تمام دوچرخههای استاندارد دندهای که ۲۶ اینچ به بالا بوده و سایز تنهشان جمعتر از ۱۵ اینچ نشد، این کیت قابل نصب است. همچنین از آنجا که دوچرخه برقی شتاب و سرعتش نسبت به دوچرخههای معمولی بیشتر است، ترمزها باید استاندارد و هیدرولیک باشد تا بتواند دوچرخه را نگه دارد.
روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد