بازار خودرو روزهای بحرانی را پشت سر میگذارد. در حالی قیمت محصولات داخلی و خارجی به رکوردهای جدیدی دست پیدا کردهاند که خودروهای خارجی قدیمی با عمر ۴۰سال به بالا نیز با قیمتهای بالایی معامله میشوند. در این بین میتوان به فولکس قورباغهای اشاره کرد که بین ۱۹۰ تا ۶۵۰میلیون تومان بنا بر میزان کارکرد و سال ساخت در بازار خودرو به فروش میرسد.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این روزها که قیمت خودرو در بازار ایران همچنان روندی رو به رشد دارد و برای دستدومهای داخلی نیز قیمتهای بالایی از سوی مالکان پیشنهاد میشود، خودروهای خارجی قدیمی هم روزهای گرانی را سپری میکنند.
بازار خودروی ایران از سالهای دور و به صورت ناپیوسته میزبان خودروهای خارجی بوده و درحالحاضر همچنان میتوان نسلهای قدیمی آنها، از بنزهای کلاسیک و بیاموهای ۵۱۸ گرفته تا نیسان پاترول و فولکس قورباغهای، را کموبیش در جادهها و خیابانهای کشور مشاهده کرد. هرچند این خودروها اکثرا ظاهری رنگباخته دارند و طبعا تکنولوژیشان نیز قدیمی به شمار میرود، بااینحال از قافله رشد قیمت در بازار خودرو کشور جا نماندهاند و در آگهیهای فروششان میتوان قیمتهای نجومی را به چشم دید. مثلا قیمت یک بنز کلاسیک تقریبا سه برابر یک پراید صفر کیلومتر است. یا مثلا یک فولکس قورباغهای کلاسیک به اندازه یک تارای صفرکیلومتر و بیشتر از پژو پارس اتومات قیمتگذاری شده است. در گزارش امروز، نگاهی انداختهایم به قیمتهای پیشنهادی برای این پیرمردهای خارجی.
بیامو ۵۱۸ چند؟
در این سالها و البته تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، مدلهای لوکس و حتی هیبریدی بیامو مهمان بازار کشور شدهاند که طبعا با توجه به قیمت بالای آنها، امکان خریدشان برای عده معدودی از شهروندان فراهم بوده است. اما در جادهها و خیابانهای کشور، مدلهای قدیمی این برند لوکس خودروسازی جهان - همانها که چهرههایشان را بارها در فیلمهای سینمایی کلاسیک دنیا دیدهایم – کموبیش به چشم میآیند. مرور آگهیهای فروش نشان میدهد با ۱۲۰میلیون تومان هم میتوان یکی از این بیاموهای قدیمی را خرید. این قیمت مربوط به یک بیامو کلاسیک با ۲۸۰هزار کیلومتر کارکرد است که حداقل ۳۵ سال عمر دارد. همچنین یک بیامو ۵۱۸ کلاسیک نیز که بالای ۳۵ سال از عمر آن میگذرد و ۳۰۱هزار کیلومتر نیز راه رفته، ۲۶۵میلیون تومان قیمت دارد.
بنز ۳۱ساله ۸۰۰میلیونی
این روزها خودروی بنز که پیشتر نیز خرید آن برای اکثر شهروندان یک رویا بود، دستنیافتنیتر از قبل شده است. آخرین مدلهایی که از این برند در کشور وجود دارند، حداکثر متعلق به سال ۲۰۱۸ هستند و برای خرید آنها باید چند میلیارد تومان هزینه کرد. اما اگر میخواهید هر طور که شده بنز سوار شوید، امکان خرید انواع این خودروی لوکس را با قیمتهایی زیر یکمیلیارد تومان و حتی کمتر از ۵۰۰میلیون تومان را نیز دارید. به عنوان مثال، یک بنز ۲۵۰ مدل ۱۹۷۷ که ۴۸۰هزار کیلومتر نیز راه رفته، ۲۶۰میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این در حالی است که برای خرید بنز E ۲۳۰ کلاسیک کلکسیونی مدل ۱۹۹۲ با ۲۰۶هزار کیلومتر کارکرد باید ۸۰۰میلیون تومان دست به جیب شوید. البته بنزی دیگر از همین مدل ۲۳۰ که البته به سال ساخت آن اشاره نشده و بیش از ۴۰۰هزار کیلومتر کارکرد دارد، با ۱۵۵میلیون تومان قابلخرید است. در آگهیهای مربوط به بنز یک مدل کلاسیک با سال ساخت ۱۹۹۴ و تنها ۱۷۰هزار کیلومتر کارکرد، یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون تومان قیمت دارد.
فولکسهای چندصدمیلیونی
فولکسواگن از آن دسته خودروهایی است که تعداد اندکی مدلهای جدید آن در بازار کشور وجود دارد، اما پای این برند پرآوازه جهان سالها پیش به ایران باز شده است. از مدل قورباغهای مشهور گرفته تا گلف و ونهایی که حالا بسیاری از آنها در کنار خیابان به یک جاذبه برای شهروندان یا به اغذیهفروشی تبدیل شدند، همه و همه را میتوان در آگهیهای فروش مشاهده کرد. شاید باورش سخت باشد، اما فولکسهای قورباغهای قدیمی با آن ظاهر نوستالژیکشان قیمتهایی بین ۱۹۰میلیون تا حتی ۶۵۰میلیون تومان دارند. به عنوان مثال، یک فولکس قورباغهای مدل ۱۹۶۸ با حدود ۶۰هزار کیلومتر کارکرد، ۶۵۰میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این در حالی است که فولکس بیتل (خودرویی که با الهام از فولکس قورباغهای توسط این خودروساز آلمانی تولید شد) در اوایل دهه ۹۰ و با قیمتی زیر ۲۰۰میلیون تومان به بازار ایران آمد و حالا نسل قدیمیاش حتی تا سه برابر آن قیمت دارد. البته در برخی دیگر از آگهیهای مربوط به فولکس قورباغهای، قیمتهایی تا زیر ۲۰۰میلیون تومان نیز پیشنهاد میشود.
یا مثلا یک فولکس واگن گلف مدل ۱۹۹۲ که البته اطلاعات مربوط به کارکرد آن موجود نیست، ۱۶۵میلیون تومان قیمت دارد. مدلی دیگر از این خودرو را که آن نیز کارکردش معلوم نیست، میتوان با ۸۰میلیون تومان خرید. اما اگر به دنبال فولکسهای ون برای کافه و رستوران میگردید، باید خیلی بیش از اینها دست به جیب شوید. مالک یک دستگاه فولکس T ۲ مدل ۱۹۷۸ آن را با قیمت ۳۸۰میلیون تومان به فروش گذاشته است. یا مثلا یک فولکس کمپر ون T ۴ نیز ۴۱۰میلیون تومان قیمتگذاری شده است. در بین فولکسهای قدیمی آگهی شده، اما مدلهای پاسات نیز به چشم میآیند که معمولا زیر ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارند.
تویوتا از ۷۵ تا ۴۸۵ میلیون
یکی از قدیمیترین برندهای خودرویی خارجی موجود در ایران، تویوتاست که درحالحاضر مدلهایی گرانقیمت مانند لندکروز، هایلوکس، کمری، کرولا و پرادو از این خودروساز ژاپنی را میتوان زیر پای شهروندان ایرانی دید. در کنار اینها، اما مدلهای قدیمی تویوتا نیز به چشم میآیند که قیمتهای مختلفی برای آنها (از ۷۵ تا بالای ۴۸۰ میلیون تومان) پیشنهاد میشود. به عنوان مثال، یک تویوتا استیشن اوراقی ۱۹۵میلیون تومان قیمت دارد یا تویوتا هایس مدل ۱۳۵۵ حدود ۱۶۵میلیون تومان قیمتگذاری شده است. همچنین یک تویوتا لندکروز ۲ F (از آنها که در فیلمهای سینمایی مربوط به جنگ ایران و عراق زیاد دیدهایم) از ۷۵میلیون تومان به بالا قیمت دارد. یا مثلا برای یک تویوتا کالسکه مدل ۱۹۸۳ (تقریبا ۴۰ساله) قیمت ۴۸۵میلیون تومان پیشنهاد شده است.
با ۱۱۲ میلیون گالانت بخرید
یکی دیگر از خودروهای خارجی که حالا حداقل ۲۵ سال از عمر آن در بازار کشور میگذرد، میتسوبیشی گالانت نام دارد. در حال حاضر قدیمیترین مدلی که از این خودرو برای فروش گذاشته شده، به سال ۱۹۹۰ مربوط میشود. این خودروی ۳۳ساله با ۴۰۰هزار کیلومتر کارکرد ۲۳۰میلیون تومان قیمت دارد. در آگهیهای مربوطه، مدلهای دیگری از میتسوبیشی گالانت از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ به چشم میآیند و در بین آنها اتومات نیز وجود دارد. به عنوان مثال، مدل اتومات و کلکسیونی آن با ۱۸۰هزار کیلومتر کارکرد ۶۵۰میلیون تومان قیمتگذاری شده است. ارزانترین مدل آگهی شده این خودرو که به سال ۱۹۹۲ تعلق دارد و ۲۵۰هزار کیلومتر نیز رفته است، حدود ۱۱۲میلیون تومان قیمت دارد.
حکایت قیمت پژوی معروف
یکی دیگر از مهمانان قدیمی بازار خودرو ایران برند پژوی فرانسه است که قدیمیترها آن را با مدل معروف ۵۰۴ به یاد میآورند. این مدل پژو اتفاقا در دوران ریاستجمهوری محمود احمدینژاد و وقتی او پژو ۵۰۴ خود را در اوایل سال ۹۰ به مزایده گذاشت، بر سر زبانها افتاد. این خودروی ۳۵ساله را یک شهروند ایرانی به قیمت دومیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان خرید. حالا با گذشت حدود ۱۲سال از آن ماجرا، یک پژو ۵۰۴ معمولی کمکارکرد را میتوان ۲۷۵میلیون تومان خریداری کرد. البته خرید پژو ۵۰۴ با قیمتهای بسیار پایینتر نیز امکانپذیر است. به عنوان مثال، پژو ۵۰۴ مدل ۱۹۷۶ با ۲۵۰هزار کیلومتر کارکرد، ۱۴۸ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. همچنین برای خرید پژو ۵۰۴ دیگری که با عمر بیش از ۳۵سال برای فروش گذاشته شده و ۲۵۰هزار کیلومتر راه رفته، باید ۱۲۰میلیون تومان دست به جیب شد.
پاترول، بالای ۲۰۰ میلیون
خودروهای شاسیبلند همیشه مورد توجه بازار خودرو ایران بوده است، حال آنکه دو دهه پیش و قبلتر از آن، تنها چند مدل محدود و معدود شاسیبلند همانند نیسان پاترول در بازار موجود بود. گشتی در آگهیهای مربوط به پاترول نشان میدهد این شاسیبلند ژاپنی را با وضعیتی قابلقبول احتمالا زیر ۲۰۰میلیون تومان نمیتوان خرید. در لیست آگهیها، مدلهای مختلفی از نیسان پاترول (با سالهای متفاوت تولید) به چشم میآید که ارزانترین آن متعلق به سال ۱۹۸۹ میلادی با ۴۵۰هزار کیلومتر کارکرد است و ۲۳۰میلیون تومان به فروش میرسد. در یک آگهی دیگر، نیسان پاترول مدل ۱۳۶۷ که ۲۴۰هزار کیلومتر کار کرده است، ۳۶۰میلیون تومان قیمت دارد. مدلهای به اصطلاح سرحالتر و طبعا گرانتر نیز در بین آگهیهای مربوط به پاترول به چشم میخورند، از جمله یک مدل دو در متعلق به سال ۱۹۹۷ و ۳۶۰هزار کیلومتر کارکرد، که برای خرید آن باید ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.
ژیان ۲۶۰ میلیونی
و، اما ژیان؛ خودرویی نامآشنا که شاید هنوز هم بتوان آن را در برخی خیابانهای کشور بهخصوص در استان اصفهان به چشم دید. شاید باورکردنی نباشد، اما در آگهیهای فروش، برای ژیان قیمت تا ۲۶۰میلیون تومان هم پیشهاد میشود. به عنوان مثال، یک ژیان سفید رنگ مدل ۱۳۵۸ و دارای پلاک ملی، ۲۶۰میلیون تومان قیمت دارد. یک ژیان سفیدرنگ دیگر نیز که در تبلیغ آن نوشته شده «بدون مشابه و بدون تصادف» با قیمت ۲۵۰میلیون تومان پیشنهاد شده است. همچنین یک ژیان مدل ۵۷ (۴۴ساله) با قیمت ۸۵میلیون تومان آگهی شده یا ژیانی دیگر که به قول مالکش با یک استارت روشن میشود، ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارد. در آگهیهای ژیان، اما قیمتهای دیگری نیز به چشم میآید، از جمله یک ژیان مدل ۱۳۵۷ که با ۷۵میلیون تومان میتوان آن را خرید. یا مثلا یک ژیان استیشن مدل ۱۳۵۳ قیمت ۶۸میلیون تومانی دارد. ارزانترین ژیانی که در آگهیها به چشم میآید و البته برای راه رفتن نیاز به تعمیرات اساسی و تعویض قطعات دارد، ۲۵میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد