در نمایشگاه رصتا تا کنون ۹۶ سکوی دارای مجوز از ساترا برای شرکت در این رویداد ملی که از ۱۱ تا ۱۴ اسفند امسال به مدت چهار روز در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد، ثبت نام و اعلام آمادگی کردهاند.همچنین معاونتهای تولیدی سازمان صداوسیما شامل معاونت فضای مجازی، معاونت سیما و معاونت صدا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. شبکههای رادیویی نمایش، جوان، ایران، فرهنگ، گفتوگو و ایرانصدا برخی از رسانههای رادیویی هستند که در ایام نمایشگاه به اطلاعرسانی رویدادهای نمایشگاه و معرفی سکوهای شرکت کننده در نمایشگاه بهصورت پخش زنده خواهند پرداخت. همچنین معاونتهای مختلف ساترا هم در این نمایشگاه حضوری فعال خواهند داشت. معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا درباره حضور این معاونت و رقابت شرکتهای متقاضی استفاده از امکانات حمایتی مرکز رشد «آومیک» در نمایشگاه رصتا توضیحاتی را ارائه داد.
همانطور که اشاره شد، نخستین نمایشگاه رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران، از ۱۱ اسفند به مدت چهار روز فعالیتش را آغاز خواهد کرد که یکی از بخشهای متفاوت این نمایشگاه، سالن مربوط به مرکز رشد آومیک خواهد بود.محمدحسن خلعتبری؛ معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا به عنوان متولی این بخش گفت: بر اساس فراخوانی که ساترا منتشر کرده قرار است در نمایشگاه رصتا، رقابتی میان فعالان صنعت رسانه اتفاق بیفتد تا کسب و کارهای نوپای صنعت صوت و تصویر فراگیر از حمایتهای مرکز رشد آومیک بهرهمند شوند. البته این فراخوان با استقبال زیادی مواجه شده و به همین دلیل فراخوان استفاده از تسهیلات مرکز خدمات رشد و توسعه زیست بوم رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (آومیک) تا روز یکشنبه، ۷ اسفند تمدید شد.
نمایش نوآوریهای صعنت رسانه
خلعتبری در خصوص چیستی آومیک و حضورش در نمایشگاه رصتا گفت: آومیک در واقع همان مرکز نوآوری صنعت رسانه است. ساختمانی در ایستگاه نوآوری شریف که ۲۵ استارت آپ از طریق شش شتابدهنده که در آنجا استقرار دارند، خدمات شتابدهی دریافت کردند. در دوره اول که تقریبا به دو سال گذشته برمیگردد هدف این جریان، توسعه زیستبوم رسانه و ورود به بحث صنعت رسانه از دریچه حوزههای دانشی و علمی بود اما الان بیشتر هدفمان خدمترسانی به فعالان صنعت رسانه است.
وی با اشاره به اینکه آومیک قرار است نیازهای بازیگران نوپای عرصه صنعت رسانه را در شش بخش مشخص شده برطرف کند، افزود: در این مسیر، مرکز نوآوری صنعت رسانه جای خود را به مرکز رشد برای فعالان رسانه داد که هم کارکرد نوآوری و هم کارکرد خدمترسانی را به آنها داشته باشد.
خلعتبری در خصوص اینکه آومیک چه خدماتی را در اختیار شرکتکنندگان و برگزیدگانش قرار میدهد، تأکید کرد: آومیک با هماهنگی ساترا میتواند خدمات رایگان زیرساختی و خدمات محتوایی در اختیار مجموعههای نوپای این عرصه، برگزیدگان و شرکتکنندگانش قرار دهد. امکانات حداقلی آن رایگان و از حدی بالاتر، هزینههایش تعریف شدهاند که قاعدههای تجاری پیدا میکند. البته برای فعالان تازهوارد این صنعت که دنبال کار کوچکند و برایشان سرمایهگذاری جدی صرف نمیکند، استفاده از ظرفیتهای آومیک بسیار کاربردی و بهصرفه است و از طرفی دیگر بازیگران جدی این عرصه میتوانند بهصورت ویژهتر از این خدمات بهره ببرند.
معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا همچنین درباره دلایل تمدید فراخوان آومیک، توضیح داد: با توجه به افزایش درخواستها و استقبال گستردهای که اتفاق افتاد و برای اینکه آن دسته از علاقهمندانی که خیلی دیر متوجه این فراخوان شدند، بتوانند در فراخوان شرکت کنند به این دلیل تا روز یکشنبه ۷ اسفند این فراخوان تمدید شد تا علاقهمندان با خیال آسودهتری مشارکت کنند.
رقابت و داوری در رصتا
وی درباره برنامههای آومیک در نمایشگاه رصتا، گفت: رقابتها و داوری شرکتهای شرکت کننده در فراخوان را در نمایشگاه رصتا خواهیم داشت. شرکتهای مختلف توانمندیشان را ارائه خواهند کرد و در واقع انتهای این رقابتها به اینجا خواهد رسید که خود فعالان صنعت رسانه به توسعه همدیگر کمک میکنند. یعنی ساترا مکان فیزیکی آنها را فراهم میکند و اجارهاش را نیز میپردازد. داوری برای استقرار خواهد بود که یک خدمت ویژه است.
خلعتبری ادامه داد: شش شرکتی که میتوانند به بقیه فعالان این صنعت سرویس بدهند در رصتا داوری میشوند. تعدادی داور از فعالان صنعت رسانه، دستگاهها و جاهای مختلف مشخص شدهاند و توانمندی شرکتکنندگان را ارزیابی میکنند و درنهایت شش شرکت انتخاب میشوند و طی قرارداد و تفاهمنامهای که شرایط ساترا در آن ذکر شده به آنها خدماترسانی خواهد شد.
وی در خصوص برنامههای معاونت تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا در نمایشگاه رصتا، خاطرنشان کرد: کارهای متعدد و متنوعی را برای رصتا تدارک دیدهایم؛ از مشاور سرمایهگذاری تا متصل کردن سرمایهگذار به فعالان صنعت و مشاوره کسبوکار در خصوص نوع و مدلهای کسبوکاری که فعالان صنعت میتوانند داشته باشند.
خلعتبری تأکید کرد: خلأهایی در بخشهای بازار وجود دارد؛ مثلا اگر کسی بخواهد پلتفرم آموزشی راه بیندازد و حتی در حوزه نمایشی یا سایر حوزهها نیاز دارد بداند که نقشه بازار چیست و نیازهای جامعه چیست و چه خلأهایی در تامین نیازهای جامعه بر اساس ذائقه مخاطب وجود دارد. ما در ساترا نقشه بازار و گردش مالی و خیلی از اتفاقات دیگر را بهعنوان مشاوره در اختیار مراجعه کننده قرار خواهیم داد.
روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد