در این مراسم رحیم مخدومی، نویسنده و منتقد با بیان این که سلمان فارسی برای دیار خود قرار بود کاری انجام دهد، عنوان کرد: یکی از این کارها این بود که بزرگترین معجزه و هدیه بشریت را که قرآن است برای امت خود ترجمه کرده است. در مورد کتاب آقای کاشانی به دو نکته اشاره میکنم؛ نکته اول همان طور که دین اسلام به زن و نقش او نگاهی ویژه دارد آقای کاشانی نیز با همین جنس نگاه کرده است. نقش بیبدیل مادر «روزبه» همان است که میگویند از دامن زن، مرد به معراج میرود. نکته دیگر این که این رمان مبارزه با نژادپرستی میکند چرا که اسلام مرز ندارد. انتهای کتاب نیز با یک نگاه زیبا و وحدتبخش جمع شده است.
محمدرضا شرفی خبوشان، رئیس مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری با بیان این که شاخصه اصلی رمان دینی ایمان به غیب و جستوجوی حقیقت است، گفت: زندگی سلمان فارسی یک طرح منسجم داستانی است که یک قهرمان برای جستوجوی حقیقت حرکت میکند و در این مسیر به موانع میرسد و موانع را حل میکند و در نهایت به حقیقت میرسد. سلمان فارسی گویی قهرمان ماندگار داستانهاست. برای نوشتن داستان دینی ایمان و دغدغه کفایت میکند که آقای کاشانی صاحب ایمان هستند. نمیشود دغدغه و ایمان نباشد و رمان دینی نوشت. سلمان فارسی نقطه اصلی هویتساز ملت ایران است. اگر دنبال هویت هستیم سلمان فارسی شخص برگزیده است چرا که نشان میدهد ما ایرانیان به سمت اسلام رفتهایم و نه آنطور که غرب میگوید به زور اسلام آوردند. این زیباترین داستان دینی است که آقای کاشانی با نگاه تمدنساز خود سراغش رفتند و در قالبی روان ارائه کردند.
احسان رضایی نیز در بخش دیگر برنامه با اشاره به تمامی بحرانهای جامعه بیان کرد: ما بحران جدی به نام بحران داستان داریم. در جامعهای زندگی میکنیم که انبوهی از اطلاعات تولید و تکرار میشوند. در فضای جدید کسانی برنده هستند که مدام در حال تولید و اشتراکند. انتشار رمان «سلمان ما» از این جهت برجسته و مهم است که انبوهی از مطالب داستانی و تاریخی داریم. ما گنجینهای از داستان و افسانهها و شخصیتهای برجسته تاریخی داریم که اگر هالیوود آن را در اختیار داشت تاکنون فیلم و سریالها از آن میساخت. این را باید بدانیم که اگر فرهنگ بازتولید نشود چیزی به اسم فرهنگ ایران در آینده خیلی نزدیک نمیماند و اگر علاقه به فرهنگ ایرانی و گذشتهاش داریم راهش بازگویی داستانهایمان است.
در انتهای برنامه هم رضا کاشانی اسدی، نویسنده گفت: در امور فرهنگی زمانی موفق است که جریانسازی شود. من تلاش کردم برای نسل جوان از سلمان فارسی بگویم و امیدوارم افراد دیگر تلاش کنند که در هر قالبی که میتوانند از او بگویند.
سلمان نام خیابانهای بزرگ ایران نیست، در نام فرزندانمان نقشی ندارد و نام موسسات فرهنگی ما هم نشانی از او ندارد اما سلمان عظمت دارد. من سالها در فیلمنامهنویسی و ادبیات نمایشی تحصیل کردهام و همواره دغدغه کار دینی دارم چرا که اصلاح کار فرهنگی ما از پایه دین رقم میخورد. با سلمان اگر همراه شویم، میبینیم که با قلب راسخ جلو رفت و قلبش فراموشخانه منیت خود بود. او مرز جغرافیایی را درنوردید و جسارتش کمنظیر بود و زهد او اکسیری برای تمام اعصار است.
منبع: ضمیمه قفسه کتاب روزنامه جامجم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد