گفت‌وگوی «جام‌جم» با دست‌اندکاران «باشگاه پادکستر‌های جوان»

پادکست در سبد محتوای مخاطبان

روایت«جام‌جم» از یک فرصت تازه برای علاقه‌مندان هنر صدا

لذت کشف استعدادهای تازه

مسابقه استعدادیابی رادیویی«آورد صدا» کاری از گروه ورزش و تفریحات شبکه رادیویی تهران است که با حضور علاقه‌مندان گویندگی و بازیگری روی آنتن می‌رود.
مسابقه استعدادیابی رادیویی«آورد صدا» کاری از گروه ورزش و تفریحات شبکه رادیویی تهران است که با حضور علاقه‌مندان گویندگی و بازیگری روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۱۴۱۱۴۵۳
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه

داوری این مسابقه رادیویی بر عهده بهروز رضوی، علیرضا جاویدنیا و مهرانا رزم‌آراست که جمعه‌ها از ساعت ۱۶و۳۰دقیقه روی موج اف‌.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می‌رود. علیرضا تابان و علی یگانه به عنوان گوینده با این مسابقه رادیویی همکاری می‌کنند. یک نوید به علاقه‌مندان خوانندگی...!در فصل دوم آورد‌صدا که در راه است، رقابت خوانندگی هم به این چالش افزوده خواهدشد. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در برنامه و شاخه مورد نظر خود از قبیل گویندگی، صدا بازیگری یا خوانندگی، نام خود را به سامانه پیامکی رادیو تهران ۳۰۰۰۰۹۴ ارسال کنند. در گفت‌وگو با تعدادی از دست‌اندرکاران برنامه از چند و چون آن پرسیدیم.

مهرانا رزم‌آرا، تهیه‌کننده و داور برنامه آورد‌صدا فعالیت هنری و حرفه ای خود را بعد از گذراندن دوره‌های متعدد از سال ۸۰ با نویسندگی و کارگردانی تئاتر آغاز کرده‌است و در حال حاضر تدریس فن بیان،گویندگی، اجرا و... را بر عهده دارد.

چالشی مهیج برای مخاطبان
به گزارش جام‌جم، رزم‌آرا درباره برنامه آورد صدا می‌گوید: مسابقه استعدادیابی رادیویی آورد صدا با هدف ایجاد نشاط و سرگرمی حاصل از یک رویداد چالشی مهیج برای مخاطبان با پرداختن به هنر جاودانه صدا از منظری نو در شاخه‌های مختلف گویندگی و اجرا و با حضور استادان و داورانی همچون بهروز رضوی و علیرضا جاویدنیا از رادیو تهران پخش می‌شود. مسابقه شامل بخش‌هایی متنوع است که شاخه‌های گویندگی کتاب، دکلماتوری، بازیگری رادیو و اجرای بداهه را شامل می‌شود. از این روی به صورت غیرمستقیم در بخش گویندگی کتاب، معرفی آثار، ایجاد اشتیاق و دانش‌افزایی در این زمینه صورت خواهدگرفت. در بخش دکلماتوری با معرفی شعرای بزرگ و پرداختن به گزیده ای از آثارشان آگاهی ادبی مخاطبان رشد خواهدکرد.

مقوله‌ای جذاب اما در هاله‌ای از ابهام
رزم‌آرا بیان می‌کند: بازیگری رادیو یکی از جذاب‌ترین و البته تخصصی‌ترین ژانرهای گویندگی و هنر صداست. صدا بازیگری برای علاقه‌مندانش تا پیش از ورود و تجربه کردن آن در هاله ای از ابهام است و آورد صدا فرصت لمس و تجربه این هنر شنیداری را که تلفیقی از گویندگی و بازیگری است، در فضایی واقعی ایجاد کرده‌است. در بخش اجرای بداهه، توانایی شرکت‌کنندگان در بداهه‌گویی و سخنوری سنجیده‌ می‌شود. اهمیت این مهارت برای موفقیت گویندگان در اجرای قالب‌هایی مانند پادکست یا ضرورت آن در ارتباطات اجتماعی مخاطبان نمایان می‌شود. به گفته تهیه‌کننده برنامه؛ علاوه بر موارد یاد شده، آورد صدا یک فرصت آموزشی برجسته برای علاقه‌مندان هنر صدا و گویندگی است و فرصتی برای کشف استعدادهای نوظهور خواهدبود. گفتنی است، با برنامه‌ریزی‌ها پیش از آغاز رقابت دور دوم این فصل از آوردصدا، شرکت‌کنندگان با حضور پیشکسوتان رادیو و دوبله چون سعید مقدم‌منش تحت آموزش قرار گرفتند.

شنیده شدن صدای علاقه‌مندان
علیرضا مبینی، مدیر گروه رادیو تهران در پاسخ به این پرسش که ایده این برنامه از کجا شکل گرفته‌است، می‌گوید: اگر چه طی سال‌های اخیر در ارتباط با استعدادیابی برنامه‌های مختلفی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تولید و پخش شده‌است اما با توجه به جذابیت هنر صداپیشگی برای مخاطبان و اهمیت این توانمندی برای رسانه جایگاه یک برنامه تخصصی و هدفمند با طراحی و برنامه‌ریزی نوین در این زمینه که ظرفیت پذیرش و بررسی استعداد علاقه‌مندان از سراسر کشور را داشته باشد، خالی به نظر می‌رسید.
وی در ادامه درباره مهم‌ترین ویژگی آوردصدا عنوان می‌کند: برنامه آوردصدا فرصتی کم‌نظیر برای شنیده شدن صدای علاقه‌مندانی است که سال‌ها در آرزوی اجرا در رادیو و کسب چنین تجربه‌ای بوده‌اند.
مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو تهران درباره این که علاقه‌مندان چگونه می‌توانند در این مسابقه رادیویی شرکت کنند، می‌افزاید: شبکه رادیویی تهران طی فراخوانی از علاقه‌مندان به شاخه‌های مختلف گویندگی و بازیگری رادیویی با هدف استعدادیابی، برای شرکت در مسابقه استعدادیابی آوردصدا دعوت به عمل آورد. به منظور ارزیابی اولیه شرکت‌کنندگان و تعیین سطح و آموزش علاقه‌مندان شاخه‌های مختلف گویندگی و اجرا، کارگاه آموزشی برگزار شد.
علیرضا جاویدنیا هم در پاسخ به این پرسش که چه ارزیابی از برنامه آوردصدا که یک برنامه استعدادیابی است دارید، بیان می‌کند: از آنجا که تهیه‌کننده، برنامه را با حسن‌نیت تهیه می‌کند، جای امیدواری است. اگر برنامه‌ای تهیه و تولید می‌شود که یک عده شرکت کنند، امتیار بگیرند و مخاطبان هم شنونده برنامه باشند، بحثش جداست. اما اگر از بین کسانی که برگزیده شده‌اند نیروی جوان، صداهای تازه و جدید در شبکه‌های مختلف ورزش، ایران، پیام، تهران و... جذب شوند، یک موفقیت است.
وی ادامه می‌دهد: ۵۰ سال پیش من و هم دوره‌ای‌های ما در دبیرستان اجرا داشتیم و زمانی که من و آقای رضوی وارد سازمان شدیم (آن زمان هم همین طور بود) استادان راه را باز کردند و به ما گفتند بفرمایید؛ چون دیدند که اینها حرفی برای گفتن دارند باید جا را باز کرد. خود من هیچ کلاس و دوره‌ای نرفته بودم. من معتقدم همه چیز باید ذاتی باشد؛ شما خبرنگار خوبی باشید اگر ۵۰ سال هم از کارتان بگذرد باز هم ذاتا شما پرسشگر خواهید بود. آن حس پرسش و پاسخ و نتیجه‌گیری با شماست. هر جایی که قرار بگیرید چه در حرفه بازیگری، خوانندگی و نقاشی باید این استعداد ذاتی همراه شما باشد. اگر نباشد با تقلید صدا، ادا درآوردن، شیک و شکیل‌خواندن، خوانندگی و گویندگی اتفاق نمی‌افتد. این یک واقعیت در کار هنر است. ما کارمان را شروع کردیم اما از راهنمایی‌های بزرگ‌ترها غافل نشدیم. من در کنار زنده‌یاد آقای نوذری در برنامه صبح جمعه با شما با تیپ‌های مختلف اجرا داشتم، همه اینها برای من تجربه ارزشمندی بود که در کنار اساتید و دیگر دوستان که در عالم هنر ردپایی داشتند، تجربه کسب کنم. جاویدنیا تاکید می‌کند: اگر برنامه با هدف جذب نیروهای بااستعداد باشد، برنامه خوبی است. امیدوارم همه در رادیو تهران موفق باشند و جوان‌ها بتوانند پیشرفت کنند و موفق باشند. اگر قرار است کاری را انجام دهیم کار باید عملی باشد. من مدعی نیستم که کسی چقدر قابلیت و آمادگی دارد. من کار عملی را انجام می‌دهم، باید اجرا یا گویندگی را ببینم تا کار را ارزیابی کنم.

اجرای متفاوت در «آوردصدا»
علیرضا تابان، مجری مسابقه رادیویی «من و فرزندم» و «آوردصدا» از رادیو تهران، سال ۷۹ با گویندگی کارش را شروع کرده و به مرور زمان وارد نمایش رادیویی و نویسندگی شده است، او درباره اجرای خود در این برنامه می‌گوید: به دلیل این‌که ساختار محتوایی این نوع قالب برنامه‌ای که مسابقه‌محور است با برنامه‌های دیگر فرق دارد، بالطبع اجرا را هم متفاوت می‌کند.این‌که شما در کدام شبکه مسابقه اجرا می‌کنید بازهم متفاوت است. مثلا اجرای مسابقه در شبکه‌ای مانند سلامت متفاوت با شبکه فرهنگ و همین‌طور شبکه تهران است. هر شبکه‌ای برای خودش یک اساسنامه و سیاست‌داخلی دارد که پیرو سیاست کلی سازمان است. به‌همین‌دلیل من در شبکه‌های مختلف ایران، فرهنگ، صبا و تهران اجرای مسابقه داشتم. اجرای مسابقه‌ها خیلی با همدیگر متفاوت است. حالا این مسابقه آورد صدا به‌دلیل ساختاری که دارد باز با مسابقه‌های دیگر که حتی در رادیوتهران هم برگزار می‌شود متفاوت است.

شنیدن صداهای خیلی خوب
وی با اشاره به ویژگی‌های خاص اجرای آورد صدا می‌افزاید: این مسابقه رادیویی به‌دلیل این‌که در دو حوزه گویندگی و بازیگری رادیو انجام می‌شود، بالطبع خیلی متفاوت است. چون تمام شرکت‌کننده‌ها به‌نوعی هنرمند هستند یا به هنر بازیگری و گویندگی علاقه دارند، قدری ویژه‌تر و خاص‌تر است. برای من خیلی جذاب است که حالا جوانانی را می‌بینم که می‌خواهند در این عرصه ورود پیدا کنند. گاهی وقت‌ها صداها و اجراهای خیلی خوبی را می‌شنوم و لذت می‌برم. به‌همین‌دلیل یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های این مسابقه، حضور کسانی است که در عرصه گویندگی و بازیگری در این مسابقه به رقابت می‌پردازند. تابان در پاسخ به این پرسش که روال اجرای این مسابقه چگونه است، تصریح می‌کند: این مسابقه به گونه‌ای طراحی شده است که در هر برنامه شش شرکت‌کننده داریم. این شرکت‌کننده‌ها در دوره حوزه گویندگی و بازیگری به رقابت می‌پردازند. از بین هرکدام از آنها یک نفر انتخاب می‌شود. نفرات برتر در مرحله بعدی حضور خواهند یافت. در‌نهایت یک‌نفر به‌عنوان گوینده و یک‌نفر به‌عنوان بازیگر انتخاب می‌شود و به مرحله بعدی راه پیدا می‌کند.

بهروز رضوی، داور «آورد صدا»
بهروز رضوی، داور مسابقه آورد صدا با بیان این‌که رادیو باید دریچه‌هایی جهت مراجعه یا آموزش علاقه‌مندان و داوطلبان بگشاید، به جام‌جم می‌گوید: برنامه آورد صدا، برنامه‌ای برای حضور علاقه‌مندان و کشف استعدادها، راه و مسیر را جهت ورود کسانی که به این حرفه علاقه‌مند هستند و می‌خواهند وارد این عرصه شوند باز کرده است. به عبارت دیگر برنامه آورد صدا این نقش را بر عهده دارد و خیلی هم خوب مسیرش را طی می‌کند. به نظر من، این برنامه مسابقه‌محور می‌تواند برنامه خوبی باشد، از این جهت که مسیر را برای علاقه‌مندان باز کرده تا کسانی که تمایل دارند از این راه ورود کنند. پیشکسوت رادیو در پاسخ به این پرسش که سطح کسانی که در این مسابقه شرکت کرده‌اند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ می‌افزاید: همه افرادی که در این مسابقه شرکت می‌کنند اکثرا آماتور و علاقه‌مندان خارج از آموزش و رادیو و تلویزیون هستند. علاقه‌مندان و داوطلبان به این برنامه مراجعه می‌کنند تا آغازی برای شروع کار‌شان باشد. داوطلبان باید پیگیر باشند رضوی با ارائه پیشنهادهایی برای علاقه‌مندان رادیویی بیان می‌کند: باید علاقه‌مندان پیگیر باشند، چون این‌گونه حرفه‌ها علاقه‌مندان بسیاری دارد. باید داوطلبان پیگیر باشند و علاقه‌مندانه دنبال کارشان باشند تا بالاخره بتوانند وارد این عرصه شوند. البته در این وادی مطالعه از شروط اولیه این کار است، چه قبل از ورود و چه پس از ورود مطالعه جزو ابزار کار برای همه است. از دست‌اندرکاران این برنامه تشکر می‌کنم که همکاران خوبی را جذب‌می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها