همین است که همواره خودرو در شاخصهای اعلامی تورم همواره یکی از مؤلفههای مهم بوده. بسیاری از مردم برای سهولت محاسبه حتی مثال قیمت خودرو را میزنند، اینکه زمانی پراید شش میلیون تومان بوده و حالا ۲۰۰میلیون تومان، نشانی از یک مؤلفه مهم اندازهگیری تورم برای آنها دارد. فارغ از این ایران یکی از معدود کشورهایی است که خودرو در آن علاوه بر کاربری اصلی خود به نوعی کالای سرمایهای محسوب میشود. هرچند هنوز این حوزه در اقلیت انتخابهای سرمایهگذاری شهروندان است و همین ماه پیش نتایج یک نظرسنجی نشان داد ۲.۷درصد مردم در صورت داشتن سرمایه ترجیح میدهند در بازار خودرو سرمایهگذاری کنند. در میان کشورهای دیگر هم جایگاه ایران به لحاظ داشتن تعداد خودرو جایگاه جالبتوجه است. اردیبهشت امسال یک مؤسسه بینالمللی از رشد ۲درصدی ناوگان موتوری ایران طی پنج سال خبر داده و اعلام کردهاست ایران ازنظر تعداد خودروهای فعال در رتبه۲۱ جهان و از نظر سرانه برخورداری از خودرو در رتبه۴۸ جهان قرارگرفته است. البته که پایه آماری این دادهها مربوط به سال ۲۰۲۰ یعنی سه سال پیش است. یکی از شاخصهای پیشرفت دراین حوزه هم به میزان سهولت دسترسی افراد به خودرو مربوط است اما با اینکه در میان کشورهای منطقه ایران به لحاظ تعداد خودرو از کشوری همچون ترکیه و عربستان بهتر است اما توزیع عادلانهای در این میان وجود ندارد. آمارهای بسیاری هم دررابطه با تعداد دقیق خودرو در ایران وجود دارد، ازتعداد اعلامی پایگاه رفاه ایرانیان مربوط به وزارت تعاون گرفته تا پژوهشهای صورت گرفته براساس دادههای رسمی و البته اعلام رسمی مرکز آمار ایران که براساس آن بیش از نیمی از خانوارها در ایران خودروی شخصی دارند. نگاهی به آمارهای منتشر شده پیرامون این موضوع آوردههای جالب توجه دیگری هم دارد. بهعنوان مثال حالا میدانیم یزدیها درصدر اتومبیلداران ایران قرارگرفتهاند و درسوی مقابل، اهالی لرستان در قعر این فهرست قرار دارند.