آن طور كه رئیس رسانه ملی بیان كرده، فضای روستا برای مخاطبان تلویزیون جذاب بوده و برای تماشای آن مشتاق هستند. در گزارش پیش رو به برخی از سریالهایی اشاره كردیم كه قصه اصلی در فضای روستا شكل گرفته و مخاطب با جذابیتهای آن نقاط آشنا شده است.
چالشهای نقی معمولی
شاید پیش از سریال پایتخت، برخی تولیدكنندگان با نگرانی دست به تولید كارهایی میزدند كه لهجه یا گویش یك منطقه خاص را داشت. اما پایتخت و استقبال مخاطبان به خوبی نشان داد كه اگر به درستی به آن توجه شود و روایت دست اولی داشته باشد، میتواند مخاطب را با خود همراه كند. پایتخت روایت بالا و پایین خانواده نقی معمولی بود كه هر بار با یك ماجرا روبهرو میشدند. با اینكه این خانواده هر بار به یك منطقه میرفتند، اما كلیت قصه در فضای روستای شیرگاه و منطقه سرسبز شمال كشور بود.
روایت آقای خانزاده
«نون خ» با حال و هوای قصههای آقای خانزاده، یكی از بارزترین نمونههای نمایش قصه در فضای روستاست كه اتفاقا خیلی توانست با سلیقه مخاطب همخوان باشد. نون خ روایت اصلی خود را بر قصه خانواده آقای خانزاده گذاشته بود و در چهار فصلی كه روی آنتن رفت، توانست با اقبال مخاطبان همراه شود. كارگردان این كار سعید آقاخانی بود كه خودش هم در قامت شخصیت اصلی قصه، نقش آفرینیكرده بود.
جذابیتهای لرستان
مجموعه ایلدا به كارگردانی راما قویدل و تهیهكنندگی سیدعلیرضا سبطاحمدی، از جمله مجموعههای دیگری بود كه فضای روستا را برای مخاطب به نمایش میگذاشت. ایلدا در لرستان تصویربرداری شده بود و سال ۱۳۹۹ روی آنتن رفت. از بازیگران این مجموعه میتوان به مجید مظفری، فاطمه گودرزی، پوریا پورسرخ و خسرو شهراز اشاره كرد. ایلدا توانسته بود با بیرون بردن لوكیشنهای خود از تهران، حال و هوای فضای روستا را برای مخاطبان روایت كند.
همدان به روایت علیالبدل
سریال علیالبدل از دیگر مجموعههایی بود كه توانست حال و هوای روستا را به نمایش بگذارد. این مجموعه روایتگر روستایی تاریخی به نام چشمه قلقل بود كه دو طایفه به نام آبیاریها و آبناریها در آن زندگی میكردند و به مرور برای حل برخی مشكلات خود، شورایی تشكیل میدهند كه با برنامه رئیسجمهور برای ورود به روستا همزمان میشود. علیالبدل در روستاهای وركانه سیمین و شورین از توابع استان همدان و بخشهایی از آن هم در روستای اشتران واقع در شهرستان تویسركان ضبط شد و از این منظر برای مخاطب تماشایی شده بود.
روزهای روستایی
شروع قصه سریال روزهای آبی با مهاجرت معكوس بود تا به این بهانه، فضای سرسبز شمال را به نمایش بگذارد. قصه سریال روزهای آبی درباره خانوادهای بود كه بنا به دلایلی از شهر به روستا میرفتند و تغییر سبك زندگیشان دستمایه اصلی داستان میشد. در واقع شریك پدر خانواده پولهایش را ربوده بود و به همین دلیل از دخترش میخواهد قبل از توقیف خانه همراه خواهر و برادرش به شمال و روستا برود. از همینجا بود كه نمایش جذابیتهای روستا در سریال روزهای آبی آغاز میشد.
دنیای شیرین شمال
برای خیلی از آنهایی كه در دهه ۷۰ پای تلویزیون و تماشای سریال دنیای شیرین دریا مینشستند، نمایش خانواده این سریال و زندگیشان در فضای سرسبز شمال جذاب بود. این مجموعه در هر قسمت یك چالش را نشان میداد كه خانواده با آن روبهرو میشدند و بچهها تلاش میكردند همراه خانواده در حل مشكل، سهیم شوند.
ارباب رعیتهای پس از باران
شاید بسیاری از مخاطبان، شمال را با حال و هوای بارانی آن بشناسند و از همین جهت، سریال پس از باران با روایت درامی كه داشت، هوای بارانی شمال و غم خانم كوچك را به خوبی به مخاطب منتقل میكرد. البته اساس سریال پس از باران، روایت روابط ارباب و رعیتی بود. اما توانست با دستمایه قرار دادن ازدواج دوم یك ارباب دوران پهلوی، عشق و مظلومیت زنان را به نمایش بگذارد. فضای روستا و سرسبز این مجموعه، مخاطب را با خود همراه كرده بود.
دختر گیلكی
از جمله متاخرترین مجموعههایی كه در این سالها با نمایش حال و هوای روستا روی آنتن رفته، مجموعه گیلدخت است كه توانست با نمایش رنجهای گلنار، فضای سرسبز شمال را هم نمایش دهد. قصه گیلدخت درباره دختر تقی خان بود كه در حین مشكلات و هیاهوی دوران حكومت مظفرالدین شاه قاجار، عاشق شده وتلاش میكند در حین این عاشقی، پدرش را از توطئههای آصف میرزا نجات دهد.
گذر از تلخیها
گذر از رنجها از دیگر مجموعهها با حال و هوای روستا بود كه قصه زندگی زنی به اسم دنیا را از هنگام میلاد تا درگذشت حكایت میكرد. در این مجموعه درام تاریخی داستان زندگی دنیا از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۹ به نمایش در میآمد.
روستایی از یاد رفته
قصه دیگری كه با حال و هوای روستاهای ایران روی آنتن رفت، مجموعه از یاد رفته است. این سریال بر اساس رمانی به نام از یاد رفته به نویسندگی فریدون حسنپور تولید شده بود و قصه مقاومت انسان دربرابر شرایط بحرانی را روایت میكرد. در این داستان زندگی شخصیتهای سریال، دریك دوره چهل ساله تعریف میشد. البته مجموعههای یادشده، تنهابخشی از سریالهایی است كه با حال و هوای روستا و فضای آن روی آنتن رفته است.
آمارها خبر میدهند
رئیس رسانه ملی به نتایج نظرسنجی اخیر مركز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون میزان تمایل مردم به تولید و تماشای مجموعههای نمایشی در فضای روستا اشاره كرد و گفت: ۶۳ درصد مخاطبان رسانه ملی اعلام كردهاند كه تاكنون شهر و استان خودشان را در مجموعههای تلویزیونی صداوسیما ندیدهاند؛ ۷۸.۹درصد این پاسخگویان نیز گفتهاند به تماشای مجموعههای نمایشی علاقهمند هستند كه در روستاها تولید شود. پیمان جبلی در پنجمین نشست سراسری افق تحول كه با حضور مدیران ستادی و مدیران كل استانها برگزار شد با اشاره به نتایج نظرسنجی اخیر مركز تحقیقات سازمان صداوسیما از جامعه ایرانی پیرامون میزان تمایل به تولید و تماشای مجموعههای نمایشی در فضای روستا گفت: ۶۳ درصد مخاطبان رسانه ملی كه پاسخگوی این نظرسنجی در سطح ملی بودهاند اعلام كردهاند كه تاكنون شهر و استان خودشان را در مجموعههای تلویزیونی صداوسیما ندیدهاند.
وی افزود: همچنین۷۸.۹درصد پاسخگویان گفتهاند به تماشای مجموعههای نمایشی علاقهمند هستند كه در روستاها تولید و قصه خارج از تهران و حتی شهرهای بزرگ روایت شود.جبلی به این نكته اشاره كرد كه اگر بخواهیم راهبردها و مسیر تحولی پیش روی سازمان را با فضای بیقوارهای كه نقدهای غیرمنصفانه را روانه ما میكند تطبیق دهیم، هیچگاه نباید به این۶۳درصد توجه كنیم! زیرا نه كسی مدافع حقشان است و برایشان دل میسوزاند و نه كسی ما را در سرمقالهها و كانالها مینوازد كه چرا به این ۶۳درصد توجه نكردهایم.رئیس رسانه ملی ادامه داد: در چنین فضایی اگر به این علاقه و رغبت مردم بیتوجهی كنیم كسی از ما خرده نمیگیرد؛ اما بااین حال اینطور هم نیست كه چون این قشر مدافعی ندارند ما آنها را نادیده بگیریم.