برنامهای برای بیان همه زوایای واسطهگری ازدواج؛ از آسیبشناسی تا آموزش. این برنامه به تهیهکنندگی و کارگردانی سید یزدان ملکآبادی و سردبیری حجتالاسلام محمدحسن روحانی، تولید گروه خانواده شبکه دو است که این روزها روی آنتن این شبکه رفته و مخاطبان خود را پیدا کرده است.
توجه به واسطهگری درست
سید یزدان ملک آبادی، تهیهکننده و کارگردان برنامه بیا وسط درباره دلیل تولید این برنامه و اهمیت مسأله واسطهگری ازدواج به جامجم میگوید: سومین مسأله در مقوله ازدواج جوانان، نبودن واسطهگر است. این مسأله بر اساس آمایشی است که در کشور انجام شده و سه امر را به عنوان مهمترین مشکل ازدواج جوانان معرفی کرده است. بعد ازمسائل معیشتی و شغل، نبود واسطهگر، مشکل اساسی در این رابطه ذکر شده است. این مسأله همیشه به واسطه دلایل سنتی ما پردهپوشی شده؛ به خصوص برای خانوادههایی که دختر دارند. واقعیت این است که درحال حاضر ما بایک عدد میلیونی درتجردقطعی دختران دهه۶۰ روبهروهستیم.رهبری هم باعنوان «سنت خوب واسطهگری» به این مسأله تأکید دارند که باید آن را بیشتر رواج داد. اتفاقهای خوبی در این حوزه افتاده است؛ ازجمله اینکه اپلیکیشنهایی شکل گرفته که در حوزه واسطهگری ازدواج کار میکنند و همه با نگاه مثبت و البته نظارت جدی حاکمیت همراه هستند تا جریان را جلو ببرند. با این حال، کماکان فضای واسطهگری سنتی هم لازم و واجب است و نباید به چند اپلیکیشن اکتفا کرد. ما بر این اساس برنامه بیا وسط را با سه مسأله اساسی آغاز کردیم و جلو بردیم؛ اولین مسأله اینکه محاسن این اتفاق را از نظر شرعی و اجتماعی و تأکید بر آن داشتیم، دوم راهکار آموزشی ارائه کردیم و گفتیم که واسطهگر باید یک سری مسائل را بداند و قرار نیست حکم مشاور ازدواج را داشته باشد؛ مسأله سوم هم اینکه با نگاه طنز، معایب و اشتباهات این حوزه را عنوان کردیم. برنامه با این دست فرمان روی آنتن رفته و مخاطب خودش را پیدا کرده است. به مرور هم جذابتر و بامزهتر خواهد شد.
دست روی نقاط حساس
ملکآبادی که برنامه خط سوم را هم با رویکرد خاصی مقابل دوربین برده، در باره دلیل انتخاب این موضوعات حساس عنوان میکند: این کارها و ورود به موضوعات این چنینی، سختیهای خودش را دارد. بازخوردی که در برنامه بیا وسط گرفتیم به گونهای بود که خودمان هم پیشبینی نمیکردیم چرا که بسیار مثبت بود. در میان آیتمهای بیا وسط، برخی آیتمهای مردمی داریم که کاملا واقعی است. مصاحبه مردمی کف بازار داریم. یک آیتم دیگر هم زوجهایی هستند که با واسطه ازدواج کردهاند و داخل یک ماشین عروس تزئین شده با آنها مصاحبه میکنیم. این بخشها کارگردانی نشده و اتفاقات آنها صد درصد واقعی است. تلاش کردیم لهجهها و آداب و رسوم سراسر کشور را هم نشان دهیم. کمپین واسطهگری را تا آخر قسمت ۲۶ داریم اما بعد از قسمت ۱۳ به سمت یک موضوع چالشی دیگر میرویم. در ۱۳ قسمت ابتدایی برنامه، سراغ موضوعات چالشی مثل مراجعه خانمها به واسطهگر رفتیم. موضوع دیگری که به آن پرداختیم این بوده که چرا وقتی سراغ موضوعاتی مثل واسطهگری میرویم، رسانههای غربی اینقدر واکنشهای تندی نشان میدهند. کارشناسان بسیاری داشتهایم که وارد این حوزه شدهاند و شبکههای معاند آنها را تمسخر کردهاند. در روز ولادت حضرت علی(ع) هم ویژهبرنامه داشتیم و عقد زنده دختر و پسری را داشتیم که با واسطهگر به هم معرفی شده بودند.
کمدی برای امر جدی
وی در خصوص نحوه بیان راهکارهای آموزشی برای واسطهگرها هم اینطور بیان میکند: برای بخش آموزشی از مجید خسروانجم و ژانر کمیک موشن کمک گرفتیم که به صورت یک بخش جداست و خارج از باکس برنامه، در ساعات دیگر هم پخش میشود. در این بخش، یک سریال ۱۳قسمتی در حدود ۵-۴دقیقه طراحی کردیم که قصددارد مهارتهای واسطهگری راآموزش دهد. مثلا اگر میخواهیم واسطهگر شویم، اول از آقا پسر آماده ازدواج شروع کنیم. چون ممکن است دخترخانم در غیر این صورت لطمه ببیند. یا اینکه خانوادهها را بررسی کنیم و واسطهگری بین خانوادهها انجام شود. مسأله دیگر اینکه اگر یک طرف جواب رد داد، اعلام کنید و طرف دیگر را منتظر نگه ندارید. در هر آیتم دو سه امر آموزشی توضیح داده میشود.
مشکل پسرها در واسطهگری ازدواج
این تهیهکننده و کارگردان ادامه میدهد: در قسمتهای اول سراغ دخترخانمها یا کارشناسان حوزه واسطهگری رفتیم. بعد از آن، سراغ آقاپسرها میرویم و از چالشهای آنها در ازدواج میگوییم که قسمتهای بامزهای شده است. شاید پیش ازاین بیشتر گفته میشد که پسرها مشکلاتی مثل کار و سربازی دارند اما اینجا گفتیم که مشکل در واسطهگری برای امر ازدواجشان دارند. درقسمتهای بعدتر هم سراغ رویکردهای رسانههای معاند به این مسأله میرویم. مثلا آقای روحانی سردبیر برنامه ما به برنامه میدون رفته بود و شبکههای آن طرفی او را تمسخر کرده بودند. دوکارشناس دیگرهم دربرنامههای دیگررفته بودندکه او رابه شدت تمسخر کردند.ما به این پرداختیم که این امر مهم از جانب جریان معاند هم تشخیص داده میشود و به آن حمله میکنند. ما به این مسأله تأکید کردیم که اگر کسی قرار است آبرویش را وسط بگذارد، برای امر خیر ازدواج باشد. ما هم در برنامه واسطهگری داریم و هم اپلیکیشنهای واسطهگری را در برنامه معرفی میکنیم. درعین حال درعوامل برنامه هم واسطهگری داشتیم و یک ازدواج پیش آمده است.ملک آبادی درباره نحوه انتخاب افراد حاضر در برنامه هم عنوان میکند:سردبیر برنامه،درحوزه واسطهگری مسلط است وتخصص دارد و به بدنه دانشجویی مفصل وصلاست. ما باگزینشی که میکنیم، هم مهمانان وهم شرکتکنندگان را براین اساس وباراستیآزمایی، زیرنظراوانتخاب میکنیم.
واسطهگری، زیر ذرهبین
بیا وسط یک برنامه ازدواجی جوانپسند است که مسائل و دغدغههای ازدواج مجردها را مطرح میکند. در فصل اول بیا وسط بیشتر به مسأله مهم واسطهگری در ازدواج پرداخته شده و این برنامه سعی دارد با نگاهی نو معرفی در ازدواج و سامانههای همسانگزینی را نقد و بررسی کند. از جمله آیتمهای این برنامه میتوان به «دورهمی» اشاره کرد که در آن دختر و پسرها در حضور مشاوران ازدواج، حرفهای صریح و برآمده از دلشان را با مخاطب به اشتراک میگذارند و فعالان ازدواج در حوزه رسانه، درباره معضلات رسانهای واسطهگری در ایران به بحث و گفتوگو میپردازند. بخش دیگر، «قصه عاشقی» است که زوجهایی که از طریق معرفان ازدواج با هم آشنا شدهاند، سوار ماشین عروس میشوند تا طی گپ و گفت، خاطرات شیرین و جالب آشناییشان را بیان کنند. دیگر بخش برنامه، استندآپ کمدی و کمیک موشن است و درعین حال، مراکز و سامانههای همسانگزینی در ازدواج در خلال برنامه معرفی میشوند. ازدیگر عوامل این برنامه میتوان به حامد منصوری مدیرهنری،علیرضا زعفرانی دستیار تهیهکننده، هادی نوروزی تدوینگر، نوید پورحقیقی مدیرتصویربرداری،محمدعلی فکری روابطعمومی، محمدجواد طاهری مدیرتولید، احمد خرمجو، امیرابوالفضل جانقربان دستیار تولید، مجیدخسرو انجم کارتونیست،امیرحسین لواف تصویربردار، بهادر غفاری طراح واجرای دکور،محسن سخنسنج مشاور تهیهکننده، شاعر تیتراژ مهدی سیار و خواننده حسین حقیقی اشاره کرد.