گفت‌وگو با کارگردان مستندی از شبکه افق که برگزیده جشنواره حقیقت شد

هفت سال رنج اسارت

در گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان مطرح شد

یک هکر متفاوت درناریا

شاهد احمدلو را هم طرفداران سینما می‌شناسند و هم مخاطبان سریال‌های تلویزیونی. او هم در زمینه کارگردانی تبحر و تجربه دارد و هم در زمینه بازیگری. گرچه به گفته خودش، دغدغه‌اش بیشتر کارگردانی است اما از کودکی با بازیگری وارد این عرصه شد و با بزرگان سینما همکاری کرد.
کد خبر: ۱۴۴۸۰۵۴
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
یک هکر متفاوت درناریا
احمدلو این اواخر دو فصل از مجموعه «چشم‌بندی» را روی آنتن شبکه سه داشت که نخستین سریال کمدی جنایی تلویزیون محسوب می‌شود. اما از جمله کارگردان‌هایی است که نقش خوبی هم به او پیشنهاد شود بازی می‌کند و هنوز هم دلبسته بازیگری است. در حاشیه نمایشگاه رسانه مهمان جام‌جم شد و با ما گفت‌و‌گوی صمیمانه‌ داشت.
از «گاندو» تا «ناریا»
احمدلو درباره فعالیت‌های اخیرش می‌گوید: این روزها را به عنوان بازیگر فعالیت می‌کنم و افتخار همکاری با جواد افشار به عنوان کارگردان و آقای مصری‌پور به عنوان تهیه‌کننده را در سریال «ناریا» دارم. البته همکاری با آقای افشار به سال‌ها رفاقت و دوستی برمی‌گردد. اما این اواخر به عنوان بازیگر در مجموعه «گاندو» به کارگردانی ایشان بازی داشتم.  وی در ادامه می‌افزاید: البته من همیشه دوست داشتم که با آقای افشار همکاری داشته باشم. به این خاطر که یکی از کارگردانان چیره‌دست و حرفه‌ای در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی است و تا امروز هم مجموعه‌های موفق و مهمی را برای تلویزیون ساخته است. بنابراین خوشحالم بار دیگر در یک سریال خوب دیگر با آقای افشار همکاری می‌کنم. احمدلو درباره نقشی که در این سریال بازی می‌کند، توضیح می‌دهد: از آنجا که من به ایفای نقش‌های متفاوت و به خصوص منفی خیلی علاقه دارم و این‌که می‌دانم چنین نقش‌هایی جای خلاقیت برای بازیگر دارد، از بین دو نقشی که آقای افشار به من لطف کرد و پیشنهاد داد، نقش یک هکر را پذیرفتم و بازی کردم، همچنان هم سر فیلمبرداری هستم و این کار ادامه دارد. یکی دیگر از دلایلی که باعث شد من این نقش را انتخاب کنم این بود که به لحاظ زمانی برای من مناسب‌تر بود. چون دلمشغولی‌های دیگری از جمله کارگردانی هم داشتم که بازی در این نقش باعث می‌شد بتوانم زمان را مدیریت کنم. گرچه من تا امروز اصلا تجربه بازی در چنین نقشی را هم نداشتم. نقش منفی است اما شکل و شیوه ارائه‌اش با کارهای قبلی متفاوت است. ضمن این‌که در قصه تاثیرگذار است که این برای من نکته بسیار مهمی است و دیگر این‌که ابعاد مختلفی دارد و تک بعدی نیست. 
 
نگاه متفاوت تلویزیون
وی درباره همکاری‌اش با جواد افشار هم می‌گوید: مثل همیشه همکاری و تعامل خوبی با هم داشتیم و امیدوارم خروجی کار هم همانگونه که احساس می‌کنم، خوب باشد. البته با توجه به فیلمنامه‌ای که خواندم به نظر می‌رسد کلیت اثر فضای متفاوتی دارد و می‌توانم بگویم شاید در تلویزیون کمتر تجربه‌ای در این زمینه وجود داشته است. یعنی از لحاظ داستان و هم از لحاظ موضوع و گریم و همه ابعاد این کار به نظرم متفاوت است که نشان از نگاه متفاوت‌تر تلویزیون دارد امیدوارم این نگاه، همچنان تداوم داشته باشد و تبدیل به یک اصل شود. از این رو فکر می‌کنم مجموعه با چنین رویکردی در حال ساخت است و می‌تواند مورد توجه مخاطبان هم قرار گیرد.از آنجا که احمدلو تجربه نویسندگی و کارگردانی دارد، در پاسخ به این سؤال که چقدر این تجربه می‌تواند روی نگاهش نسبت به نقش تاثیرگذار باشد، بیان می‌کند: صد در صد تجربیاتی که من در کارگردانی دارم، در بازیگری‌ام بی‌تاثیر نیست. به این دلیل که فاصله بین کارگردان و بازیگر کمتر می‌شود. یعنی کارگردان می‌داند که من هم کارگردانی کرده‌ام و از این رو تعاملات و سازگاری‌های بیشتری داریم. از طرفی برای رسیدن به نقش و خلق صحنه‌های متفاوت راندمان بهتری داریم. ضمن این‌که من هم وقتی به عنوان بازیگر وارد پروژه‌ای می‌شوم، به عنوان کارگردان هم به آن نقش نگاه می‌کنم و آن را مورد بررسی قرار می‌دهم و ایده‌ها و پیشنهاداتی برای آن نقش به کارگردان می‌دهم. اگر در جهت نقش و کلیت کار باشد، می‌پذیرد و اگر نپذیرفت هم قطعا دلیلی برای آن دارد. به هر حال آن فیلم یا آن مجموعه از دریچه نگاه آن کارگردان ساخته می‌شود. بنابراین اوست که باید ایده‌های مطرح شده توسط بازیگران را بررسی کند و اگر لازم بود در کار استفاده کند، اگر نبود هم می‌تواند به کار نگیرد اما اصولا تعاملات خوبی با کارگردان‌ها در کارهایی که بازی می‌کنم ،دارم که روی نقش و بازی تاثیرگذار است. یعنی دوستان به من لطف دارند و اغلب پیشنهاداتی را که در جهت خلق و ایفای نقش در راستای داستان و محتوا می‌دهم، می‌پذیرند.وی همچنین می‌افزاید: من فکر می‌کنم هر بازیگری باید نگاه خلاقانه‌ای داشته باشد و روی نقش کار کند و ایده بدهد. این صرفا به بازیگرانی که تجربه کارگردانی دارند، برنمی گردد و باید همه بازیگران را شامل شود. چون اگر بازیگر خلاق نباشد و دنبال خلاقیت نباشد، در کار خود موفق نخواهد شد. بازیگری که به حرفه‌اش به عنوان یک کار روزمره و روتین نگاه کند و هر از گاهی سر صحنه برود و دیالوگی بگوید، بدون این‌که روی آن نقش کار کرده باشد و ایده‌هایی در جهت بهبود کار ارائه کند، نمی‌تواند در کار خود موفق باشد. نگاه من هم به بازیگری این‌گونه است. چون بازیگری، عرصه خلاقیت است و تو می‌توانی برای ایفا ینقشی که به تو سپرده شده، از هر آنچه که تجربه داری استفاده کنی. 
 
چشم‌بندی ادامه دارد؟ 
کارگردان چشم‌بندی درباره ادامه ساخت این مجموعه در فصل سوم توضیحاتی را ارائه می‌کند: من مجموعه چشم بندی را در ۸۰ قسمت در دو فصل را برای شبکه سه ساختم. اما این روزها در فکر ساخت یک فیلم سینمایی کمدی هم هستم که در مرحله نگارش فیلمنامه و بازنویسی و اتفاقات اولیه برای ساخت آن قرار دارد و سال آینده این فیلم را خواهم ساخت. نویسندگی این کار مهیار شاهرخی نویسنده جوانی است که نویسنده فیلم‌هایی چون: بارکد و مورچه‌خوار را هم به‌عهده داشته است. البته نگاه من هم در فیلمنامه این اثر بی‌تاثیر نیست و خیلی همسو هستیم و چون از دوستان صمیمی من است، تعاملات خوبی با هم داریم که در راستای کار است. اما در مورد فصل سوم چشم‌بندی هم باید بگویم که قرار بود این سریال ادامه داشته باشد. منتهی تغییرات مدیریتی صورت گرفت. چه در حامی مالی که بیمه مرکزی بود و چه مدیران تلویزیون که باعث شد این کار دچار دست‌انداز شود. بنابراین فکر نکنم که دیگر این اتفاق بیفتد.چشم‌بندی نخستین سریال کمدی جنایی بود که آغازی شد برای یک سریال با چنین محتوایی در شبکه نمایش خانگی که احمدلو در رابطه با تاثیر تلویزیون در این زمینه می‌گوید: اصولا جامعه هنری چه در ایران و چه در کشورهای دیگر همگی تحت تاثیر همدیگر و الهاماتی که از هم می‌گیرند، هستند. این یک قاعده است و خیلی از کارها هم از این قاعده مستثنی نیستند. چه در سینما و چه در تلویزیون. بنابراین چنین تاثیراتی از هم در این فضا طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. وی درباره فعالیت در کارگردانی در آینده هم می‌افزاید: از آنجا که من همواره نگاه عاشقانه‌ای که به هنر دارم و بازیگری و کارگردانی برایم صرفا یک شغل نیست، بعد از یک سال کار در ساخت چشم‌بندی زمانی را برای استراحت نیاز دارم تا بتوانم خلاقیت را در کارم لحاظ کنم. گرچه ممکن است در برخی کارها موفقیت چشمگیری نداشتم و در برخی کارها این اتفاق افتاده، اما در هر دو صورت نگاه من به کارگردانی و بازیگری همواره مثل گذشته و روزهای اولی است که وارد این عرصه شدم، هنوز هم عاشقانه این کار را دوست دارم و تلاش می‌کنم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه کسب کنم. 

چشم‌انداز ۱۴۰۳
احمدلو درباره برنامه‌ریزی‌‌اش برای سال جدید در حرفه کارگردانی و بازیگری هم می‌گوید: تمرکز و دغدغه من اصولا بیشتر روی کارگردانی است. در سال جدید هم همین گونه خواهد بود. اما زمانی هم که پیشنهاد بازیگری داشته باشم، قطعا اگر فیلمنامه و کارگردانی خوبی داشته باشد، همچنان در بازیگری هم فعال خواهم بود و از پیشنهاد خوب استقبال خواهم کرد. یعنی اگر دغدغه کارگردانی نداشته باشم، به پیشنهادهای خوب در بازیگری فکر می‌کنم. با این حال نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که در سال جدید بیشتر روی کارگردانی متمرکز خواهم بود یا بازیگری. باید منتظر بود و دید در سال جدید در عرصه هنر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد تا بتوان بانگاه درست‌تری تصمیم‌گیری کرد. ضمن این‌که همان‌طور که پیش ازاین هم گفتم، تمرکزم روی ساخت یک فیلم سینمایی خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها