روند زمانی انتشار محتوا در تلگرام و ایکس (توییتر سابق) نشان میدهد، تولید محتوا در زمان انتشار خبر سانحه بیشتر از زمان اعلام رسمی شهادت بوده و کانالهای تلگرام نسبت به کاربران ایکس در واکنش به اخبار اولیه و جزئیات حادثه پیشتاز بودهاند. در کنار این دادههای به دست آمده از ۲۴ ساعت ابتدایی پس از حادثه، آوردههای جالبتوجهی را پیش روی ما میگذارد، به عنوان مثال میتوان به تحلیل عواطف کاربران ایرانی پرداخت که به شکل آشکار و معناداری اندوه جامعه ایرانی را از این سانحه تلخ نشان میداد. تنها در یک ساعت ابتدایی از انتشار خبر وقوع سانحه ۱۰هزار توییت و ریتوییت در شبکه ایکس منتشر شد و به نوعی رکوردی را در این زمینه به ثبت رساند. شیب نمودار زمانی هم نشان از این دارد که ساعت ۲ بامداد دوشنبه، کمترین میزان تولید محتوا در شبکههای اجتماعی بوده و از آن ساعت تا ۸ صبح دوشنبه یعنی زمان اعلام رسمی خبر شهادت به بیشترین تولید محتوا رسیده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛