تقویت همیاران محلات، لازمه مردم محور کردن برنامه‌های فرهنگی

رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان با بیان اینکه تقویت همیاران محلات، لازمه تحقق مردم محور کردن برنامه‌های فرهنگی است، گفت: رویکرد مشارکتی و مردم محور کردن برنامه‌ها توسط سازمان فرهنگی شهرداری اقدام بسیار خوبی است.
کد خبر: ۱۴۶۷۹۹۹

به گزارش جام جم آنلاین همدان، مرتضی کرباسیان در جلسه کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورا و پس از ارائه گزارش اقدامات ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ و بهار ۱۴۰۳ توسط رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و معاونت‌های این سازمان، اظهار داشت: رویکرد مشارکتی و مردم محور کردن برنامه‌ها توسط سازمان فرهنگی شهرداری اقدام بسیار خوبی است.

وی با تأکید بر اینکه مردمی کردن امور فرهنگی موجب خارج کردن این اقدامات از انحصار عده‌ای خاص می‌شود، گفت: اگر دستاوردها را از گزند دستبرد باندهای قدرت و ثروت در این بخش خارج کنیم در مردمی‌سازی برنامه‌ها و نیز در اجرای موثر برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی سطح شهر موفق خواهیم بود.

رییس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان با بیان اینکه تقویت همیاران محلات و نیز حمایت از مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی مردمی، لازمه تحقق مردم محور کردن برنامه‌های فرهنگی است، افزود: طی یک سال گذشته اقدامات و برنامه‌های خوبی در سازمان فرهنگی انجام شده است و این روند باید تداوم یابد.

کرباسیان خواستار تمرکز در سیاست‌گذاری برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی و ورزشی در سطح شهر شد و تصریح کرد: سازمان فرهنگی ورزشی باید سیاست‌گذار باشد و مناطق و نواحی و مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی و گردشگری مردمی اجرا کننده برنامه‌ها باشند.

شهابی‌نیا: اقدامات فرهنگی، دستوری پیش نمی‌روند

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه تاکید کرد: کارهای فرهنگی با اقدامات دستوری پیش نمی‌رود و با تدوین دستورالعمل کار فرهنگی انجام نمی شود.

سعید شهابی‌نیا با تشکر از فعالیت‌های متنوع سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان گفت: امروز به همت رییس سازمان و معاونت‌ها اقدامات خوبی در این حوزه در دوره ششم شورا به ویژه دو سه سال اخیر انجام شده که قابل توجه بوده به نحوی که غالب مجموعه‌ها از حمایت‌های سازمان ابراز رضایت کرده‌اند.

وی از جمله اقدامات خوب سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری را فعال شدن تمام فرهنگسراهای سطح شهر برشمرد و یادآرو شد: محله محوری و اجرای موفق آموزش‌های شهروندی از دیگر اقدامات خوب این سازمان است.

شهابی‌نیا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص حرکت‌های خودجوش مردمی در حوزه فرهنگ، بیان کرد: بر این اساس تاکید داشتیم که کارهای فرهنگی توسط مجموعه‌های خودجوش مردمی انجام شود، که خوشبختانه بخشی از اقدامات سازمان فرهنگی را مجموعه‌های مردمی اعم از مجموعه‌های فرهنگی، سمن‌ها و… بر عهده گرفتند.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با بیان اینکه امروزه سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر از عهده اقدامات فرهنگی بر نمی‌آیند، اضافه کرد: سیاست‌های این حوزه باید در راستای مشارکت مجموعه‌های خودجوش مردمی پیش برود و هر مجموعه می‌تواند از ظرفیت‌های سازمان فرهنگی برای اقدامات خود استفاده کند.

شهابی‌نیا با یادآوری اینکه سیاست‌های کمیسیون فرهنگی اجتماعی برای شهرداری به خوبی تدوین شده است، افزود: اما این سیاست‌ها به دلایل مختلفی از جمله نبود زیرساخت‌های مناسب و کمبود نیرو به خوبی اجرا نمی‌شود.

وی یکی از مشکلات جدی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری را کمبود نیرو برشمرد و اظهارداشت: حجم فعالیت کارکنان سازمان فرهنگی اجتماعی نسبت به دیگر بخش‌های شهرداری بالا و گاهاً در دو شیفت کاری بوده در حالی که در برخی موارد از مزایای کمتری نیز برخوردار هستند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های فرهنگی را به گونه‌ای تدوین کنیم تا مخاطبان بیشتری جذب شوند، تصریح کرد: در سال جاری یکی از سیاست‌های سازمان فرهنگی اجتماعی اجرای برنامه‌ها در محلات بود که با استقبال خوب مردم همراه شد.

شهابی‌نیا همچنین اجرای برنامه‌های گسترده‌ در محلات توسط سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری را قابل تقدیر دانست.

صفری‌افلاکی: سیاست‌های فرهنگی در شهرداری نادیده گرفته شده است

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری طی یک سال اخیر از فرصت برای خدمت به نحو مطلوب استفاده کرده است، اظهار کرد: باید فرهنگ را در همه اجزا دخیل کنیم چراکه فرهنگ روح و جهت حاکم در تمام فعالیت‌ها در حاکمیت است.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی افزود: از ابتدای این دوره یک نقشه راه معین در حوزه فرهنگی داشتیم و سیاست‌های این حوزه در سال اول تصویب و ابلاغ شد اما متأسفانه در شهرداری نادیده گرفته شد.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات خوبی در سازمان فرهنگی شهرداری انجام شده است، بیان کرد: در سیاست‌های ابلاغی نقشه معماری فرهنگی شهر را_ با توجه به نقص‌ها و آسیب‌های اجتماعی موجود در شهر_ و بر اساس اسناد بالادستی و نیازها طراحی کرده و پس از تصویب ابلاغ کردیم، اما در چارچوب و نقشه راه تعیین شده حرکت نشد!

عضو شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: اقدامات، برنامه‌ها و زحمات دوستان در سازمان فرهنگی شهرداری موثر بوده است اما باید تمام فعالیت‌ها به محله بیاید تا تأثیرات بیشتری از اجرای آنها شاهد باشیم.

صفری‌افلاکی تصریح کرد: تا زمانی که دغدغه نگاه جامع فرهنگی در شهردار به عنوان سکاندار اصلی نباشد، اقدامات فرهنگی موثر نخواهد بود.

رجبی: رویکرد سازمان فرهنگی شهرداری، مردمی‌سازی فرهنگ است

رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و فصل بهار سال جاری، گفت: رویکرد سازمان مردمی‌سازی فرهنگ و برنامه‌های مردم محور است.

محمود رجبی با بیان اینکه سازمان از گروه‌های مردمی دارای فکر و ایده استفاده کرده و در اجرای برنامه‌ها به این گروه‌ها کمک می‌شود، اظهار کرد: در سطح شهر همدان هیچ برنامه شاخص مردمی و یا حاکمیتی اجرا نشده است که سازمان فرهنگی شهرداری در آن نقش نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته سال پر چالش و پر برنامه‌ای داشتیم، افزود: ثبت جهانی هگمتانه و کنگره ۸ هزار شهید استان از جمله برنامه‌های شاخص طی سال گذشته بود.

رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان بیان کرد: کمیته تبلیغات و فضاسازی و اجرای برخی برنامه‌های فرهنگی از جمله فصل شیدایی در کنگره ۸ هزار شهید استان بر عهده این سازمان بود.

رجبی در ادامه با اشاره به سایر اقدامات و برنامه‌های شاخص و اثرگذار سازمان طی سال گذشته، یادآور شد: برخی از این اقدامات در سال جاری نیز تداوم دارد.

وی با بیان اینکه امسال کمیته فرهنگی و فضاسازی را در سازمان فعال کردیم، تصریح کرد: هدف از این اقدام یکپارچه کردن کمک‌های شهرداری و خروجی اقدامات بود و در این راستا برای روابط عمومی مناطق و نواحی نقش تعیین شد.

رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان ادامه داد: مشکل نقدینگی از مشکلات مهم سازمان است که کار را سخت کرده و موجب به حاشیه رفتن برخی از برنامه‌ها می‌شود و امیدواریم این مشکل رفع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها