مهدی کفاش در جلسه نقد و بررسی کتاب «کتانی‌های کوکام»:

تسلط پیدا کردن به جهان نوجوان سخت است

گذری بر ۱۰کتاب‌ برای رفتگان و نرفتگان زیارت اربعین امسال تا لذت‌شان را مضاعف کنند

زنده‌ام تا روایت کنم

پادشاهان پیاده/ انتشارات عهد مانا/ روایت‌هایی از پیاده‌روی اربعین/ محمدعلی جعفری
کد خبر: ۱۴۷۰۶۱۱

 
«پادشاهان پیاده» داستان کسانی است که عاشقانه و با پای پیاده به سمت حرم دلدارشان با نشاطی عارفانه قدم می‌زنند. حکایت حال این افراد بسیار شنیدنی و خواندنی به نظر می‌آید. همین باور است که نویسندگان کتاب را تشویق می‌کند تا داستان دل این پادشاهان پیاده را برای ما در قالب این کتاب روایت کنند. در این کتاب خواننده با تصاویر جدیدی از معرفت و حال‌و‌هوای آدمی آشنا می‌شود؛ مخاطب تعاریف جدیدی را در زندگی می‌یابد و انسان‌های متفاوتی را در کنار خویش تجربه می‌کند. خصوصا که این انسان‌ها از باورها، نژاد‌ها و سرزمین‌های متفاوت آمده‌اند.
اهالی اینجا/ روزنوشت‌هایی از بخش بانوان یک موکب اربعینی در کربلای‌معلی/ زهرا آقازاده‌نژاد
کتاب «اهالی اینجا»؛ روزنوشت‌هایی از بخش بانوان یک موکب اربعینی است درکربلای معلی که به قلم سرکارخانم زهرا آقازاده‌نژاد به رشته تحریر درآمده است. کتاب اهالی اینجا در ایام اربعین سال ۱۳۹۹ ــ سالی که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا توفیق زیارت اربعین ازشیعیان خارج از عراق،خصوصا عشاق ایرانی امام حسین(ع) سلب شده بود ــ در دفتر موکب رونمایی شدتا مرهم کوچکی باشد برای دل‌های بیقراری که در این سال‌ها به حضور در کربلا و خدمت به زائران حسین شهید عادت کرده بودند. انتشارات شهید کاظمی در این زمینه چند کتاب دیگر هم دارد.
   
پیاده تا قبله اول (روایت پیاده‌روی اربعین)/ نویسنده: مجتبی رحماندوست (نماینده مجلس)/ انتشارات خیمه 
«پیاده تا قبله اول» نوشته دکتر مجتبی رحماندوست، یادداشت‌های سفر پیاده‌روی خانوادگی نویسنده در ایام اربعین سال ۱۴۰۱ شمسی است. این یادداشت‌های سریع و صریح را مجموعه عکس‌های موبایلی نویسنده همراهی می‌کند و خیلی کوتاه ما را با حال‌وهوای این پیاده‌روی عظیم آشنا می‌کند. انتشارات خیمه این کتاب را منتشر کرده است. نویسنده دربخشی ازاین کتاب، ظرفیت زائران اربعین را به نحوی ارزیابی می‌کند که می‌توانند راه‌شان را به سمت فلسطین برگردانند و این کشور مظلوم را ازدست اشغالگران غاصب و رژیم صهیونیستی آزاد کنند. این کتاب را به جوانان و علاقه‌مندان سفرنامه‌های اماکن مذهبی پیشنهاد می‌کنیم.
   
ازدحام بوسه/ روایت‌هایی از پیاده‌روی اربعین/ نرگس مقصودی
نویسنده، این کتاب را بر‌پایه نخستین تجربه خود از سفر پیاده‌روی اربعین حسینی منتشر کرده است. سفری که در سال‌های اخیر با وجود همه‌گیر شدنش درمیان بخشی وسیع از جامعه ایران،به‌دلیل تنوع در انجام واتفاقات پیش روی آن ازجذابیت زیادی برای روایت برخوردار بوده است. «ازدحام بوسه» با وجود دراختیار داشتن راوی زن در دام سانتی‌مانتالیسم روایت زنانه نیفتاده است. این اثر یک روایت حس‌برانگیز و جالب از این رویداد را بازگو کرده است. کتاب از شرح چگونگی حرکت در این مسیر برای راوی شروع می‌شود. از آنچه او طلبیده شدن عنوان کرده است.
   
از این ستون به آن ستون/ تجربیات یک نویسنده از حضور در پیاده‌روی اربعین سال‌های گذشته/ محمدرضا وحیدزاده
نویسنده در این کتاب حاصل تجربیات شیرینش از سفر به کربلا و پیاده‌روی اربعین را نوشته و با نقل‌شان در قالب خاطرات آنها را با مخاطبان خود سهیم شده است. مخاطب در کتاب «از این ستون به آن ستون» همراه و پابه‌پای نویسنده می‌شود تا حلاوت و شیرینی این سفر پرفیض را با او بچشد و شکوه را به تماشا بنشیند.نویسنده گاه در مقام خادم است و گاه مهمان، گاه مسئول کاروان و... که صحنه‌ها را از چند منظر روایت می‌کند. علاقه‌مندان به خواندن سفرنامه و مشتاقان زیارت کربلا رابه خواندن این اثر دعوت می‌کنیم. این کتاب هم حاصل تلاش ناشری است که در این زمینه چند کتاب دارد.
   
پیاده آمده‌ام: عکس‌هایی از پیاده‌روی اربعین حسینی/ سید‌احسان باقری‌/ انتشارات سوره مهر
توصیف زیارت اربعین محال است! نه با زبان، نه با عکس، نه با فیلم و نه با هیچ چیز دیگر. حضور در این رود متلاطم تا رسیدن به دریای کربلا، سفری است که تا تجربه نکنی، دریافتی ازآن نخواهی داشت و البته هرسفر با سفر قبل متفاوت است. دوربین، در این سفر مبهوت است و به درستی وظیفه‌اش راانجام نمی‌دهد.با علم به این حقیقت،حداقل زکات توفیق این سفررابرای خود،آوردن سوغات چند قطعه عکس و روایتگری سفر نورانی زیارت اربعین می‌دانستم. این عکس‌هاچند قطعه صدف است از کنار دریایی پر از رمز.
   
رو به راه/ فاطمه‌سادات مظلومی/ نشر ستاک
«رو به راه» خرده‌روایت‌هایی است که به‌صورت مجموعه‌ سفرنامه‌ای ازشش زیارت اربعین به چاپ رسیده است.شش سفری که نویسنده هرکدام را با همسفرهای متفاوت و در شرایط مختلفی تجربه کرده است وسعی دارد ضمن بیان روایت‌هایی ازوقایع سفر در هر‌کدام از آنها با یک مفهوم محوری به اتفاقات نگاه کند. به این ترتیب که هر‌کدام از سفرها با یک نام ویژه فصل‌بندی شده و به شش بخش رخصت، فرصت، نوبت، خدمت، نیابت و دعوت تقسیم شده‌اند. سفرنامه‌هایی که نخ تسبیح هر‌کدام، شوق زیارتی است که در دل عاشقان ابا‌‌عبدا...است و هرگز خاموش نمی‌شود.
   
سر بر خاک دهکده روایت سفر یک بانوی نویسنده با چهار بادیگارد قدبلندش/ فائضه غفار‌حدادی/ انتشارات شهید کاظمی
زنی که روزی به دهکده خاک برسرسفر کرده حالا به دهکده‌ای سفرمی‌کند که دوست دارد سربرخاکش بگذارد.دهکده‌ای که شهردارش همان علمدار کربلاست. فائضه غفار‌حدادی، نویسنده کتاب «خط مقدم» این‌بار قلمش رنگ و بوی اربعین می‌گیرد و از سفری می‌نویسد که سراسر رحمت است و جذبه، رحمتی واسعه از سفره ارباب که در عالم پهن شده و جاذبه‌ای مغناطیسی که کل عالم را به خود مجذوب کرده است. خالق کتاب «سر بر خاک دهکده» اثر جدیدی را خلق کرده که در آن به مقایسه تجربه سفر به اروپا و سفر به عراق را به تصویر می‌کشد.
   
به سفارش مادرم/ احسان حسینی‌نسب/ انتشارات به‌نشر
«به سفارش مادرم»، بیست وچند روایت از ماموریتی خانوادگی درعراق است،روایاتی ازمشاهدات و خاطرات نویسنده در پیاده‌روی اربعین سال ۱۳۹۵. درسال ۱۳۹۵ که احسان حسینی‌نسب ۲۹ساله بود که گروهی از دوستان عکاسش از او خواستند تا با آنها برای پیاده‌روی اربعین برود. او تمایل چندانی نسبت به رفتن به کربلا در ایام شلوغی مثل اربعین نداشت به سفارش و تشویق مادرش راهی این سفر شد و در این سفر روایت‌های چند زائر و موکب‌دار امام حسین را درباره اتفاقاتی که در سفر برایشان رخ داده، نوشت. این کتاب بیش از۲۰روایت دارد.
   
ستون ۱۴۵۳ / مسلم ناصری/ کتاب جمکران
مسلم ناصری در رمان «ستون۱۴۵۳» ضمن نقل وقایع تاریخی و بیان حال‌و‌هوای راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر سفری داشته در زمانه «اثیب یمانی» و در امروزما که در ادامه، این دو سفر مکانی و زمانی با هم تلاقی پیدا کرده و نهایتا در عشق پاگیر خواهند شد. در شبی سراسر تب و لرز،راوی از دوجوانی می‌گویدکه جنازه پدر را به دوش کشیده‌اند تا به دوستی برسانند که بر بلندای کوهی بر کناره دریایی منتظر است. چنین است سرگذشت نویسنده سرگشته امروز. راوی، سفر خویش را میان واقعیت و تخیل آغاز می‌کند و به ۱۴۰۰‌سال پیش نقب می‌زند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها