هوش مصنوعی در خدمت تولیدات رسانه ملی

مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه ملی رصتا روز گذشته دوشنبه با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما و جمعی از مسئولان و مدیران سکوهای حاضر در نمایشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۷۳۰۱۲
 
سعید مقیسه رئیس ساترا، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما،محسن قائمی‌نسب قائم‌مقام ساترا،حمیدرضا نوابی‌ دبیر نمایشگاه و جمعی از مدیران رسانه‌های فراگیر در این مراسم حضور داشتند.این نمایشگاه تا روز پنجشنبه ۲۹ شهریور در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار‌می‌شود.

اکران آثار جذاب در رصتا 
سعید مقیسه، رئیس ساترا در افتتاحیه نمایشگاه رصتا بیان کرد: سومین دوره نمایشگاه نشست‌های تخصصی با محوریت سواد رسانه‌ای، تالار هوش مصنوعی در نوبت صبح و عصر، کارگاه‌های آموزشی و ابزارهای تولید محتوا برگزار می‌شود و گواهینامه رسمی از فنی و حرفه‌ای و دانشگاه افق به علاقه‌مندان فعال ارائه خواهد شد.‌وی افزود: همچنین در خدمت مجمع رصتا و چند مجمع صنفی دیگر هستیم و اکران‌ برخی آثار را ساعت ۱۴هر روزخواهیم داشت.یک اعتبارخرید هم تدارک دیده شده و همه بازدیدکنندگان با کارت ملی‌ خود می‌توانند این اعتبار را دریافت کنند و از محصولات غرفه‌ها بهره ببرند. بخش سکوهای بین‌الملل را نیز در نمایشگاه خواهیم داشت و روز پنجشنبه هم اختتامیه نمایشگاه برگزار خواهد شد.در ادامه مراسم، رئیس سازمان صداوسیما و همراهانش از غرفه‌های نمایشگاه بازدید کردند و مسئولان غرفه‌ها درباره فعالیت‌های خود در این دوره نمایشگاه به رئیس رسانه‌ملی گزارش‌هایی ارائه دادند.
   
افتتاح دو سامانه جدید
رئیس صداوسیما در جریان فعالیت‌های غرفه‌هایی چون فیلم نت، سرزمین هوشمندپاد، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، همراه اول، کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری، سکوی لنز ایرانسل، روبیکا، تلوبیون و…قرار گرفت.جبلی در حین بازدید از غرفه تلوبیون، صفحه رسمی ساترا را نیز دراین پلتفرم افتتاح کرد.صفحه ساترا به‌منظور ارائه محتوای مورد تایید ساترا در تلوبیون که ۳۰ میلیون مخاطب دارد و همچنین استفاده از تبلیغات و زیرساخت‌ توزیع محتوای دیجیتال و درآمدزایی از ترافیک مصرفی مخاطبان تلوبیون ایجاد شده است.پیمان جبلی، رئیس صداوسیما پس از افتتاح این صفحه عنوان کرد: سکو هرچه بزرگ‌تر باشد، مسئولیتش سخت‌تر است. این اتفاق به‌منظور وصل‌شدن خدمت تلوبیون به ساترا رخ داده و حجم اطلاعات را بالا می‌برد، مسبب پیشرفت است و این اتفاقی لازم و ضروری بود که مصداق بارز هم‌افزایی است. همچنین رئیس صداوسیما در غرفه ساترا در جریان پایش محتوای فضای مجازی قرار گرفت.این سامانه‌ برای ارزیابی محتوای درخواست‌کنندگان مجوز جدید، رصد محتوای تبلیغات، رصد محتوای کسب‌وکارهایی که درخواست تبلیغات را از آنتن صداوسیما دارند، پایش محتوای نامناسب در کانال‌ها و... ایجاد شده است.رئیس رسانه‌ملی دراین بازدیدهمچنین سامانه میزان ارزیابی و رتبه‌بندی را افتتاح کرد. این سامانه براساس مولفه‌ها، شاخصه‌ها و سنجه‌ها طراحی شده و محورهای هشتگانه تنظیم‌گری ساترا راشامل می‌شود ومردم نیز در آن می‌توانند نسبت به ثبت درخواست‌ها و شکایات و... اقدام کنند.همچنین جبلی در جریان تعاملات بین‌المللی ساترا و ابعاد تنظیم‌گری هشتگانه ساترا در حوزه‌های محتوایی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و... قرار گرفت.
   
۱۶۴غرفه فعال
در این دوره نمایشگاه ۱۶۴ غرفه حضور دارند و مخاطبان، اهالی رسانه، هنرمندان و همه علاقه‌مندان حوزه صنایع نمایش‌خانگی و پلتفرم‌های خانگی می‌توانند از ساعت ۱۰صبح تا ۶ عصر بازدید داشته باشند. در نمایشگاه امسال، از میان سکوهای دارای مجوز از ساترا، تعداد ۱۲۴سکوی فعال حاضر هستند و مابقی غرفه‌ها، انجمن‌ها و اصناف و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش‌خانگی هستند.همچنین در این نمایشگاه بخشی از برنامه‌ها برای علاقه‌مندان به ایفای نقش در حوزه‌های هنری و رسانه‌ای تدارک دیده‌ شده و مسابقات متنوعی برگزار می‌شود.ایران‌صدا، آزمون گویندگی برگزار می‌کند و برگزیدگان آزمون داخل نمایشگاه رصتا در آزمون دیگری خارج ازنمایشگاه در شبکه ایران‌صدا باردیگر به رقابت می‌پردازند و در نهایت برگزیدگان نهایی در شبکه ایران‌صدا مشغول به کار می‌شوند.مسابقات دیگری نیز نظیر آزمون دوبله، اجرا و گویندگی در غرفه‌های مختلف انجام می‌شود و برخی دیگر نیز در فضای نمایشگاهی مجامع اتفاق می‌افتد که در شرح آنها آمده است.انیمیشن «حسنا ۲»، رئالیتی‌شوی «سرگیجه»، فیلم «اسرائیلیسم» وبرخی سریال‌ها وبرنامه‌های دیگربرای اولین بار در نمایشگاه رصتا اکران خواهد شد. همچنین برنامه‌ مافیا توسط سعید ابوطالب در غرفه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری به‌صورت زنده و با حضور مخاطبان نمایشگاه و برخی چهره‌ها اجرا می‌شود.
   
رصتا، مردمی‌تر از هر سال 
محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا هم درباره برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: همه عزیزانی که علاقمندی‌شان به حوزه صنایع نمایش خانگی و سکوهای نمایش خانگی و فرهنگ و هنر و رسانه است، می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، درباره برنامه‌های ‌ویژه‌ای که برای بازدیدکنندگان رصتا فراهم شده، تاکید کرد: برنامه‌های ویژه‌ای برای مردم در این نمایشگاه تدارک دیده‌ایم که به‌طور مثال می‌توانیم به اهدای اعتبار خرید از سکوهای حاضر در نمایشگاه از طریق مراجعه به غرفه مرکز خدمات رسانه ساترا اشاره کنیم.در این نمایشگاه بخشی از برنامه‌ها را هم برای اشخاصی که علاقه‌مند به ایفای نقش در حوزه‌های هنری و رسانه‌ای هستند، تدارک دیده‌ایم و مسابقات متنوعی برگزار می‌شود. ایران‌صدا، آزمون گویندگی برگزار می‌کند و برگزیدگان آزمون داخل نمایشگاه «رصتا» در آزمون دیگری خارج از نمایشگاه در شبکه ایران صدا بار دیگر به رقابت می‌پردازند و درنهایت برگزیدگان نهایی در شبکه ایران‌صدا مشغول به کار می‌شوند.وی افزود: برخی از مسابقات نظیر آزمون دوبله، اجرا و گویندگی در غرفه‌های مختلف انجام می‌شود و برخی دیگر نیز در فضای نمایشگاهی مجامع اتفاق می‌افتد.معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا عنوان کرد: برخی برنامه‌ها در نمایشگاه امسال جنبه آموزشی دارند؛ مثلا آموزش گویندگی و فن‌بیان به‌صورت تخصصی اجرا و گواهینامه معتبر ارائه می‌شود؛ همچنین در حوزه هوش‌مصنوعی نیز کارگاه تخصصی برگزار و مدرک معتبر سازمان فنی‌حرفه‌ای اهدا می‌شود. وی افزود: اقدام دیگری که برای نخستین‌بار در نمایشگاه سوم شاهد خواهیم بود این است که مردم عادی ایده‌ها و طرح‌های خود را برای ساخت برنامه‌ها در غرفه کانون تهیه‌کنندگان ثبت می‌کنند و اگر تهیه‌کننده و کارگردانی مایل بود از این طرح و ایده‌ها استفاده کند، ملزم به رعایت حقوق فردی است که این ایده‌ را پیشنهاد داده و قراردادی بین آنها منعقد می‌شود.

تعامل؛ مهم‌ترین ثمره نمایشگاه «رصتا»
پس از بازدید رئیس رسانه ملی از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه، نشست خبری با حضور اهالی رسانه در سالن نشست‌های غرفه مجمع «رصتا» در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزارشد.در ابتدای این نشست، پیمان جبلی درباره همکاری‌های مشترک میان سکوهای نمایش خانگی و صداوسیما صحبت کرد و ضمن قدردانی از فعالان سکوها، شرکت‌ها و نهادهای مختلف تنظیم‌گر و مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات در نمایشگاه «رصتا» که موجب آشنایی مخاطبان به‌عنوان اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان این عرصه، عنوان کرد: اساسا فلسفه تشکیل سازمان ساترا بر اساس قانون با مسئولیت صداوسیما، تسهیلگری و شتاب‌دهی به محتوای سالم در فضای مجازی است. تولیدات فرهنگی در فضای مجازی به‌دلیل گستردگی این بستر و نیاز مخاطب و تغییر ذائقه مصرف باید مبتنی بر تعامل و هم‌افزایی میان سازمان صداوسیما و تولیدکنندگان محتوا باشد. در خصوص منافع مشترک میان ساترا و تولیدکنندگان می‌توان به خدماتی که ساترا به فعالان ارائه می‌دهد، اشاره کرد؛ امری که روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند.وی تاکید کرد: استفاده از بستر تلوبیون که بستری برای ارائه محتوا با بیش از ۳۰میلیون مخاطب است، به گسترش دایره مخاطبان فضای مجازی نیز کمک می‌کند. شرکت‌ها و فعالان با مراجعه به غرفه ساترا می‌توانند خدمات خاصی را دریافت کنند. در این زمینه، تعاملی که بین صداوسیما و سکوهای ساترا برقرار می‌شود، می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند و هرگونه محتوای صوت و تصویر فراگیر که منطبق با ضوابط و اولویت‌های صداوسیما باشد، از تشویق این سازمان بهره‌مند خواهد شد.  رئیس صداوسیما ضمن بیان این‌که ساترا به‌خوبی می‌تواند نقش خود را ایفا کند و این هم‌افزایی به تولید محتوای فاخر در صداوسیما نیز کمک می‌کند، گفت: امید داریم نگاه‌های دو طرف به یکدیگر نزدیک‌تر شود و رسانه‌ملی به گونه‌ای گسترده‌تر بتواند از تولیدات صوت و تصویر فراگیر استفاده کند. او در ادامه اظهار داشت: دستاوردهای قابل توجه و امیدوارکننده‌ای را در دو دوره برگزاری نمایشگاه و دوره اخیر شاهد بوده‌ایم. مهم‌ترین دستاورد این است که یک دورهمی جامع بین تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی، شرکت پشتیبان و نهاد تنظیم‌گر برقرار می‌شود تا این دو حوزه با هم تعامل و از خدمات یکدیگر استفاده کنند و این امر منجر به یک توافق شود. این ظرفیت موجب بهره‌مندی همکاران ما در فضای مجازی می‌شود. رئیس رسانه‌ملی در ادامه گفت: خوشبختانه تنوع خوبی را از تولیدکنندگان محتوا و فعالان هوش مصنوعی گرفته تا شبکه‌های مختلف صداوسیما شاهد هستیم. امید داریم با تنوع و گستردگی از لحاظ کمی و کیفی برگزار شود و دستاوردها را به‌خوبی ارائه دهد.جبلی درباره افتتاح صفحه ساترا در تلوبیون و ستاد هوش مصنوعی تصریح کرد: تلوبیون می‌تواند سبب شود تا علاوه بر این‌که مخاطبان در امتداد فضای مجازی، برنامه‌های رسانه‌ملی را دنبال کنند، امکان به اشتراک گذاشتن برای سکوها را فراهم کند و با این خدمت جدید، تلوبیون به امتداد تولید محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی کمک بارزی خواهد کرد. همچنین امروز ستاد هوش مصنوعی ایجاد شد. این اتفاق با همت مرکز طرح و برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما رقم خورد و حوزه‌های زیرساختی فناوری اطلاعات و ثبت و محتوا شکل گرفت. او ادامه داد: دغدغه بجا و درست رهبر معظم انقلاب درباره هوش مصنوعی این است که ما صرفا مصرف‌کننده نباشیم و عرصه و افق‌های جدید را متناسب با ظرفیت‌ها و نیازها ایجاد کنیم و این اتفاق دارد می‌افتد. نسل جوان به حوزه مجازی آشناتر است و نوآوران و خلاقان دانش‌بنیانی که فعالیت می‌کنند، نوآوری‌هایشان قابل توجه است؛ در مرحله اول به‌عنوان رسانه‌ملی، وظیفه ما معرفی این خدمات و عرصه‌های جدید است. توجه به بازار مصرف هوش مصنوعی می‌تواند این زمینه را فراهم کند و همچنین در تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم با سرعت بیشتر محتوای فاخر تولید کنیم و با هزینه کمتر و نوآوری در حوزه‌های مختلفی نظیر حوزه‌هایی که مبتنی بر داستان و فیلمنامه هستند، آن را به کار بگیریم.
جبلی همچنین تاکید کرد: به‌شدت نیازمند همکاری با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در خصوص هوش مصنوعی هستیم. وظیفه ستاد هوش مصنوعی و مرکز پژوهش‌های ساترا، ایجاد ارتباط و تعامل میان دانشگاه‌ها و هوش مصنوعی است.او در پاسخ به خبرنگاران‌ درباره همکاری با چهره‌ها بیان کرد: بارها گفته‌ایم تنوع و گستردگی ایجادشده و چهره‌ها می‌توانند انتخاب کنند. ما به‌عنوان صداوسیما و رسانه فراگیر و ملی با چهره‌های محبوب و همچنین چهره‌های جدید همکاری داریم. در دوره اخیر با حفظ ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و برندهای قدیمی، قرار بر این شد تا با معرفی استعدادها و برندهای جدید که نیاز داشتند میدان در اختیارشان قرار بگیرد، فضایی ایجاد کنیم تا آنها هم خودشان را نشان دهند.رئیس صداوسیما در این نشست، در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت در ممیزی‌ها و نظارت بر آثار تلویزیونی و نمایش‌ خانگی گفت: تفاوتی میان نظارت ساترا و تنظیم‌گری‌اش با تلویزیون وجود ندارد. گستردگی تلویزیون و رسانه‌ملی وسیع‌تر است تا نمایش‌خانگی. بنابراین تقید رسانه‌ملی به هنجارها و معیارهای اخلاقی و اجتماعی باید بیشتر باشد. طبیعتا تهیه‌کننده‌ای که در تلویزیون، محتوا تولید می‌کند، با یک مخاطب حداقل ۱۰ میلیونی مواجه است و بایستی تقید بیشتری قائل باشد تا عرصه‌های دیگر که کم‌مخاطب‌تر هستند. البته این موضوع به معنای آن نیست که در نمایش‌ خانگی به حقوق مخاطب احترام گذاشته نشود. او ادامه داد: مأموریت و وظیفه ساترا این است که به حقوق مخاطب احترام بگذارد و این موضوع به تنظیم‌گری ارتباط دارد که یکی از این نهادها در ایران، ساتراست‌. این‌که ساترا در تنظیم‌گری چقدر موفق بوده و توانسته تعامل ایجاد کند، جای بحث دارد اما این نکته را می‌توان یادآور شد که به‌تدریج با سکوهای نمایش ‌خانگی این تعاملات ایجاد شده و مصداق بارز آن همین نمایشگاه «رصتا» است. رئیس صداوسیما بیان کرد: روز‌به‌روز به یک همزبانی نزدیک می‌شویم و‌ نقطه هدف محتوای تولیدی در نمایش خانگی باید نزدیک‌تر، متناسب‌تر و همراه‌تر با ذائقه مخاطبان باشد. برخی موارد گلایه‌هایی از یکسری از محتواهای فضای مجازی و نمایش ‌خانگی وجود دارد تا تنظیم‌گری درونی و بیرونی اتفاق بیفتد و به درک مشترک با نهاد تنظیم‌گر برسند. هرچه جلوتر می‌رویم این تعامل روان‌تر می‌شود؛ بنابراین در آینده تخلفات کمتری خواهیم داشت. چنانچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه محتوایی تولیدات در فضای مجازی زودتر به تصویب برسد به یک میثاق‌نامه میان نهاد تنظیم‌گر و سکوها می‌رسیم.او در پاسخ به این پرسش که این‌که آیا محصولات نمایش ‌خانگی سر از پخش در تلویزیون درخواهد آورد، گفت: همچنان امیدواریم به تعامل درستی بین تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان در محتوا برسیم. ساترا در صدور مجوز تولید با تهیه‌کنندگان تعامل است. امیدوارم فعالان فضای مجازی با نزدیک‌شدن به ضوابط و اولویت‌های رسانه‌ملی در سکوها و صداوسیما در معرض نگاه مخاطبان قرار بگیرند؛ این اتفاق خوبی است. مواردی هم وجود دارد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به پخش محصولات نمایش‌خانگی از تلویزیون دست پیدا کنیم. اما حمایت تنها تبلیغ و پخش محصولات نیست؛ باید بتوانیم به اهداف محتوایی یعنی توجه به هنجارها و ارزش‌ها دست پیدا کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها