گمانه زنی «جام جم» پیرامون محتمل‌ترین فیلم‌های اکران نوروزی

در تدارک هفت سین سینما

رکورد شکنی مخاطبان سینما در تابستان

فصل تابستان همیشه فرصت خوبی برای استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده است. بالاخره تابستان هم با فروش ۴۰۴ میلیارد و ۱۵۳میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۵۰ تومانی گیشه‌ها سپری شد. ازمیان ۳۷ فیلمی که از ابتدای سال تا‌به‌حال روی پرده رفتند، ۱۱ فیلم کمدی، دو فیلم کودک و مابقی (۲۴ فیلم)در گونه فیلم‌های اجتماعی جای گرفتند.
کد خبر: ۱۴۷۳۸۲۶
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ و هنر
 
جالب این‌که همین دو فیلم کودک «سفر پرماجرا» و «شهر گربه‌ها» هم در اواخر مرداد و نیمه شهریور به جدول اکران اضافه شدند. تعداد فیلم‌های کمدی که در تابستان به فاصله کمی از یکدیگر روی پرده رفتند تا به قول خودشان بازار خنده مخاطبان را گرم کنند، حداقل شش فیلم بود که این به نسبت تعداد کل فیلم‌هایی که تابه‌حال و حتی فصل بهار روی پرده رفته، زیاد است. جالب این‌که بخشی از این شش فیلم کمدی در اواخر فصل تابستان بدون در نظر گرفتن ظرفیت گیشه اضافه شدند. وقتی فیلم‌های کمدی در بازه زمانی کم با هم روی پرده بروند، ازطرفی اجازه دیده‌شدن دیگر فیلم‌های هم‌ژانر خود را نمی‌دهند و از طرف دیگر فروش‌شان کاهش پیدا می‌کند. 
   
فروش پایین کمدی‌های نازل
اما نکته مهم به کیفیت نازل فیلم‌های روی پرده مربوط می‌شود که این موضوع کاهش فروش و مخاطب را در گیشه رقم زده است. به عبارتی، با این‌که مجموع فروش فیلم‌های کمدی در فصل تابستان بیش از ۳۳۵ میلیارد بوده، اما هیچ‌کدام از فیلم‌های جدید مانند «پول و پارتی»، «مفت‌بر»، «قیف»، «شه‌سوار» و... نتوانستند رکورد فروش و مخاطبان «تمساح خونی» را در پایان فصل بهار که به بیش از ۱۳۶ میلیارد رسیده بود، جابه‌جا کنند؛ یعنی درست است که سهم فیلم‌های کمدی از گیشه تابستان به بیش از ۳۳۵ میلیارد می‌رسد، اما حداقل ۸ فیلم از۱۱فیلم کمدی روی پرده نتوانستند فروشی بیش از۱۰۰میلیارد تومان داشته باشند. این فروش کم حاکی از کاهش کیفیت فیلم‌های کمدی و ساختن به امید خنده‌گرفتن از مخاطبان به هر قیمتی است؛ فیلم‌هایی که نه فیلمنامه دارند و نه منطق روایی درست و فقط به خنده‌هایی نازل وسطحی تبدیل شده‌اند که بیشترشان یادآور فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب است. با این‌که سه فیلم اول جدول فروش تابستان کمدی بودند، اما این ذائقه سینمایی می‌تواند مورد توجه فیلمسازان و مسئولان سینمایی قرار گیرد که در انتخاب داستان و روایت کمدی دقت نظر بیشتری به خرج دهند تا سینمای کمدی ایران تنها به‌دلیل اهداف تجاری با داستان‌های لاغر رو به اضمحلال نرود. 
   
افزایش دوبرابری مخاطبان تابستان 
فروش کل تابستان امسال از ابتدای تیر تا پایان شهریور ۴۰۴ میلیارد و ۱۵۳میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۵۰ تومان بوده که این آمار در مقایسه با فصل بهار که فروش سینما بیش از ۴۸۹ میلیارد تومان بوده، ۸۵ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان کمتر بوده است. البته نباید فراموش کرد در این تابستان به‌دلیل ماه‌های محرم و صفر روزهای تعطیل هم بسیار بود. همچنین تعداد مخاطبانی که تابستان امسال به سینما رفتند، برابر با هفت میلیون و ۳۵۱ هزار و ۱۸۷ نفر بوده که این آمار در مقایسه با فصل بهار نشان از کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مخاطبان در فصل تابستان می‌دهد، اما اگر بخواهیم فروش و مخاطبان فصل تابستان امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، فروش تابستان سال گذشته ۱۸۵ میلیارد و۴۶۸ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۵۹۵ تومان بود که این میزان فروش در مقایسه با تابستان امسال ۲۱۸ میلیارد و ۶۸۵ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان بیشتر بوده است. همچنین مقدار کل مخاطبان تابستان امسال در مقایسه با فصل تابستان بیش از چهار میلیون و ۱۳۱ هزار تومان بیشتر بوده و دوبرابر شده است. 
   
پرفروش‌های فصل تابستان
پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه فصل تابستان کمدی بودند و همچنان اقبال مخاطبان از فیلم‌های کمدی به نسبت فیلم‌هایی که فضایی جدی دارند، بیشتر است. «تگزاس ۳» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی با فروش بیش از ۱۳۶ میلیارد و ۹۳۷ میلیون تومانی و میزان مخاطبان بیش از دو میلیون و ۵۲۲ هزار نفر در صدر جدول فروش و مخاطبان تابستان قرارداشت. پس از آن فیلم «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی با فروش بیش از ۷۷ میلیارد و ۱۸۱ میلیون تومان و تعداد مخاطبان بیش از یک میلیون و ۴۲۶ هزار نفر در جایگاه دوم جدول فروش و اکران قرار گرفته است. سومین فیلم جدول فروش تابستان امسال «خجالت نکش» به نویسندگی و کارگردانی رضا مقصودی با فروش بیش از ۵۹ میلیارد و ۹۱۳ میلیون تومانی است. علاوه بر این، بیش از یک میلیون و ۱۲۴ هزار نفر نیز بلیت این فیلم را برای تماشا در سینما خریدند؛ بنابراین تا اینجای کار سه فیلم اول جدول فروش تابستان، کمدی بودند و این امر نشان می‌دهد که رغبت مخاطبان همچنان برای تماشای فیلم‌های کمدی و مفرح بالاست. فیلم بعدی که باز هم کمدی است، «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی با فروش بیش از ۱۸ میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان و میزان مخاطب بیش از ۳۰۹ هزار نفر است. فیلم پنجم جدول فروش «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی با فروش بیش از ۱۶ میلیارد و ۹۵ میلیون تومان و مخاطبان ۲۶۷ هزار و ۹۰۷ نفر است. «یادگار جنوب» با فروش بیش از ۱۲ میلیارد و ۲۵۸ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان و مقدار مخاطب بیش از ۱۹۸ هزار نفر نیز فیلم ششم جدول فروش است. این دو فیلم آخر از جمله فیلم‌های جدی فصل بهار و تابستان هستند که فروش‌شان خوب و قابل توجه بوده است. فیلم‌های بعدی جدول فروش تابستان به‌ترتیب فروش و مخاطب «مفت‌بر» به کارگردانی عادل تبریزی، «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی، «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده، «قلب رقه» به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور، «ساعت ۶ صبح» به کارگردانی مهران مدیری، «شهر گربه‌ها» به کارگردانی سیدجواد هاشمی، «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا، «شه‌سوار» به کارگردانی حسین نمازی و... بوده است. 
   
«تگزاس ۳» رکورد فروش و مخاطب تابستان «فسیل» را شکست
مقدار فروش فیلم «تگزاس ۳» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم فصل تابستان با «فسیل» به‌عنوان فیلم پرفروش تابستان سال گذشته که بیش از ۷۳ میلیارد و ۴۷ میلیون تومان بوده، نشان می‌دهد که میزان فروش تگزاس در تابستان امسال نسبت به فسیل که هر دو فیلم هم کمدی هستند از ۶۳ میلیارد تومان بیشتر بوده است؛ بنابراین بالاخره یک فیلم توانست رکورد فروش و مخاطبان فیلم فسیل را در تابستان بشکند، چراکه میزان مخاطبان تگزاس در تابستان نسبت به فسیل در همین بازه زمانی ۷۵۰ هزار نفر بیشتر بوده است. 
   
ناکام‌های گیشه تابستان
در میان فیلم‌هایی که در تابستان اکران شدند، با تعدادی از آثار بخت یار نبود و نتوانستند به فروش لازم در گیشه دست یابند و مخاطبان را با خود همراه کنند؛ یکی از این فیلم‌ها که همچنان در قعر جدول فروش قرار گرفته اکشن رزمی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب است که در فصل تابستان فقط شش میلیون و ۳۶۰ هزار تومان فروش کرده و تنها ۱۳۱ نفر ترجیح دادند که این فیلم را ببینند. فیلم بعدی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده است که فقط ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر از تاوان فروش کرده و ۱۲۲ نفر بلیت این فیلم را خریده‌اند. فیلم بعدی «لختگی» به کارگردانی کاوه دهقانپور است که البته این فیلم از ۲۸ شهریور اکران خود را آغاز کرده و احتمال می‌رود که فروش و مخاطبانش در روزهای آینده بیشتر شود و به رتبه‌های بالای جدول صعود کند. این فیلم فعلا ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروش کرده و ۴۵۳ نفر آن را دیده‌اند. فیلم بعدی هم فیلم کودک «نوروز» است که ۶۴ میلیون تومان فروش داشته و هزار نفر از مخاطبان آن را تماشا کرده‌اند. 
   
مقایسه مقدار فروش و مخاطبان شش‌ماهه نخست ۱۴۰۳ با ۱۴۰۲
فروش و مخاطبان سینما در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌طوری که مقدار فروش شش‌ماهه نخست امسال برابر با ۹۰۲ میلیارد و ۶۹ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۰۰ تومان و تعداد مخاطبانی که دوست داشتند فیلم‌ها را روی پرده سینما ببینند، ۱۶ میلیون و ۱۹ هزار و ۳۲۶ نفر بوده است. این آماردرمقایسه با فروش کل که درشش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ رقم خورد، برابر با ۴۵۸ میلیارد و ۷۱۱میلیون و۳۰۱ هزارو۵۷۰ تومان بوده است. همچنین تعداد مخاطبانی که در کل شش‌ماهه نخست سال گذشته به سینما رفتند، بیش از ۱۰ میلیون و ۶۸۵ میلیون نفر بوده است؛ بنابراین در متر و معیار مقایسه عددی، فروش سینما در مقایسه با پارسال بیش از ۴۴۴ میلیارد و تعداد مخاطبان نزدیک به شش میلیون نفر افزایش یافته است. 

مقایسه فروش و مخاطبان شش ماه نخست ۳۰۴۱ با ۲۰۴۱

میزان فروش کل               میزان کل مخاطبان
 شش ماه نخست ۱۴۰۲     ۴۵۸میلیارد و ۷۱۱میلیون و ۱۰۳هزارو۰۷۵ تومان     ۰۱ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۶۳۴ نفر
شش ماه نخست ۱۴۰۳      ۲۰۹ میلیارد و ۹۰۶ میلیون و ۷۶۹ هزارو۰۰۴ تومان    ۱۶میلیون و ۱۹هزار و ۳۲۶ نفر

مقایسه فروش و مخاطبان بهار و تابستان ۱۴۰۳

میزان فروش کل                                                               میزان کل مخاطبان
بهار   ۴۸۹ میلیارد و ۹۲۴ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان         ۸ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۶۴ نفر
تابستان  ۴۰۴ میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۵۰ تومان     ۷ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۱۸۷ نفر
                                                      
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها