وضعیت میدانی رژیم صهیونیستی و حماس در یک‌سالگی جنگ غزه

طوفان مقاومت در لانه نفرین‌شدگان

صهیونیست‌ها بعد از عملیات طوفان‌الاقصی دو هدف مهم و راهبردی برای خود تبیین کردند که یکی آزادسازی اسرا و دیگری نابودی حماس بود. باگذشت تقریبا یک‌سال از شروع جنگ صهیونیست‌ها نه‌تنها در نابودی حماس موفق نبودند، بلکه تاکنون تلفات گسترده‌ای نیز در جنگ غزه متحمل شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۷۶۰۶۸
 
بنا‌برگزارش منابع فلسطینی، از ۷ اکتبر تا‌کنون نزدیک به ۱۷۰۰صهیونیست کشته و بیش از ۱۰هزار صهیونیست زخمی و ۲۰۰۰ نظامی دیگر نیز دچار معلولیت جسمی شده‌اند و ده‌ها هزار مورد نیز آسیب روانی دیده‌اند که در این میان ۹۵ درصد کشته‌شدگان را مردان و ۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در‌همین حال، شبکه عبری‌زبان کان اعلام کرد که از آغاز جنگ غزه تیپ گولانی با ۸۳ کشته بیشترین تلفات را در‌میان یگان‌های مختلف ارتش رژیم صهیونیستی داشته است. این در‌حالی است که در جبهه شمالی فلسطین اشغالی و در مرز با لبنان نیز صهیونیست‌ها بنا بر آمارهای مختلف به‌ویژه المیادین تاکنون ده‌ها نفر نظامی کشته و زخمی داده‌اند.صهیونیست‌ها که در ابتدای جنگ تمرکز خود را روی محورهای شمالی غزه قرار داده بودند، با شکست در دست‌یابی به اهداف‌شان، عملیات‌های خود را به مناطق جنوبی همچون خان‌یونس و رفح نیز گسترش دادند. اکنون صهیونیست‌ها در مناطق شمالی غزه و جنوبی این باریکه حضور نظامی دارند و یکی از مفادی که در مذاکرات توسط حماس مطرح می‌شود، پرداختن به این موضوع است که صهیونیست‌ها باید از مناطق مختلف غزه خارج شوند و در‌این میان تمرکز بر روی محورهایی همچون فیلادلفیا و نتزاریم است.  محور فیلادلفیا منطقه بی‎طرف غیرنظامی به‌وسعت ۱۴کیلومتر طول و ۱۰۰ متر عرض است که در‌امتداد کل مرز بین مصر و غزه قرار دارد. این مسیر از دریای مدیترانه تا گذرگاه کرم شالوم-منطقه تلاقی مرزهای غزه، مصر و سرزمین‌های اشغالی - امتداد دارد. این منطقه برای اولین‌بار تحت معاهده ۱۹۷۹ بین مصر و رژیم صهیونیستی ایجاد شد. این محور گذرگاه رفح را هم در‌برمی‌گیرد که تنها نقطه عبور بین مصر و غزه است. این محور به‌دلیل ارتباط جنوب غزه با مدیترانه مهم است و نتانیاهو اخیرا آن را لوله اکسیژن حماس عنوان کرد.  در‌کنار محور فیلادلفیا، محور نتزاریم مهم است که شمال و جنوب غزه را به‌هم وصل می‌کند. گذرگاه نتزاریم محدوده‌ای است به‌عرض شش کیلومتر که غزه را به شمال و جنوب تقسیم می‌کند. این منطقه توسط ارتش رژیم صهیونیستی در‌طول جنگ فعلی ایجاد شد و از مرز سرزمین‌های اشغالی با شهر غزه تا دریای مدیترانه امتداد دارد. گذرگاه نتزاریم شامل پایگاه‎های نظامی رژیم صهیونیستی است و صهیونیست‌ها از این منطقه برای راه‎اندازی عملیات نظامی استفاده کرده است. تحلیلگران معتقدند که کنترل صهیونیست‌ها بر این گذرگاه تازه‌تأسیس، تلاش برای اعمال قدرت دائمی بر زندگی فلسطینیان در غزه پس‌از‌جنگ است، بدون این‌که لزوما کل قلمرو را اشغال کند. اما براساس داده‌های رسانه‌ها و مراکز تحقیقاتی اسرائیل که شبکه الجزیره قطر منتشر کرده است، از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حدود هزار و ۶۷۷ اسرائیلی کشته شده‌اند. ازجمله ۷۲۴ سرباز و ۱۸هزار و ۲۲۵ صهیونیست مجروح شدند. براساس ارزیابی مراکز تحقیقاتی اسرائیل بیش از ۱۹ هزار موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده ازجمله شلیک بیش از ۹ هزار و ۵۳۵ موشک از غزه، شلیک بیش از ۹ هزار موشک از لبنان و سوریه، شلیک ۱۲۰ موشک بالستیک، ۳۰ موشک کروز و ۱۷۰ پهپاد از ایران در عملیات وعده صادق ۱ و شلیک ۲۰۰ موشک ایرانی در عملیات اخیر و شلیک ۲۰۰ موشک از یمن. بر‌اساس گزارش‌ها در این مدت ۱۶ هزار و ۵۹۴ بار آژیر خطر در ۹۳۵ شهرک و شهر صهیونیست‌نشین به صدا درآمده است. 
   
وضعیت حماس در غزه
حماس به‌عنوان یک جنبش مردمی که دارای پشتوانه مردمی است، باوجود گذشت نزدیک به یک‌سال از جنگ هم‌چنان ساختار و انسجام نظامی خود را حفظ کرده و اسحاق بریک در روزنامه هاآرتص اخیرا اعلام کرد که این اسرائیل است که در‌حال فرسایش است نه حماس. حماس به‌عنوان یک جنبش فکری شناخته می‌شود که دارای گرایش‌های فکری نیز هست؛ یعنی حماس بیشتر یک تفکر در میان مردم است که با مقاومت شناخته می‌شود. جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به این گزاره اشاره داشتند که حماس یک تفکر است و نمی‌توان یک تفکر را از بین برد. برحسب نظرسنجی‌های معتبر می‌توان عنوان کرد که وضعیت حماس در داخل غزه و حتی در کرانه باختری یک وضعیت مطلوب است که گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی و نظرسنجی فلسطین PSR مؤید این مسأله است. بر‌اساس نظرسنجی این مرکز که یک ماه گذشته انجام‌شده است، ۶۷ درصد فلسطینی‌ها عقیده دارند تصمیم حماس در انجام عملیات ۷ اکتبر درست بوده است. ۶۳ درصد اسرائیل و ۲۲ درصد آمریکا را مقصر شرایط ناگوار انسانی غزه می‌دانند. ۹۱ درصد می‌گویند حماس هیچ اقدام جنایت‌کارانه‌ای در عملیات روز ۷ اکتبر در قتل شهروندان صهیونیست مرتکب نشده است. ۶۷ درصد معتقدند حماس پیروز جنگ خواهد بود و ۶۱ درصد فلسطینی‌ها می‌گویند ترجیح می‌دهند بعد از جنگ، حماس کنترل غزه را در دست بگیرد. در‌خصوص عملکرد حماس در جنگ، ۷۵ درصد از آن اعلام رضایت کرده‌اند. در‌خصوص مناسبات فلسطین و اسرائیل ۶۵ درصد با راه‌حل دو‌دولت مخالفت کرده‌اند. ۶۳ درصد گفته‌اند راه‌حل دو دولتی اساسا به‌دلیل سیاست‌های گسترش شهرک‌سازی عملی نیست. ۶۳ درصد موافق بازگشت به انتفاضه مسلحانه علیه اسرائیل هستند و ۵۴ درصد باور دارند عمل مسلح و مقاومت در پایان اشغالگری بیشترین تأثیر را دارد.

تلفات صهیونیست‌ها در جنگ غزه
کشته‌ها    ۱۶۷۷ نفر 
زخمی‌ها    ۱۸۲۲۵ نفر
گروگان‌ها ۱۰۱ نفر که گفته می‌شود نیمی از آنها کشته شده‌اند     ۱۰۱ نفر
از ۴۳ شهرک در شمال فلسطین‌اشغالی آواره شدند     ۶۸۵۰۰ نفر
آواره از باریکه‌غزه     ۱۴۳هزار

موشک‌های شلیک‌شده به صهیونیست‌ها
شلیک موشک از غزه       ۹۵۳۵    
شلیک موشک از لبنان و سوریه       ۹۰۰۰                 
شلیک ۱۲۰ موشک ۳۰کروز و ۱۷۰ پهپاد از ایران      وعده‌صادق ۱
شلیک ۲۰۰ موشک ایرانی     وعده‌صادق ۲        
شلیک موشک از یمن      ۲۰۰
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها