پای لنگ توزیع گوشت تنظیم بازاری

بازار دام و گوشت قرمز طی یک ‌سال اخیر به لحاظ تأمین، وضعیت خوبی را سپری کرده؛ به‌طوری که با توجه به افزایش بارندگی‌ها در کشور نسبت به سالیان گذشته و افزایش قابل توجه واردات نهاده‌های دامی طی ۱۸ماه اخیر شاهد آن هستیم که بازار گوشت قرمز تأمین است.
بازار دام و گوشت قرمز طی یک ‌سال اخیر به لحاظ تأمین، وضعیت خوبی را سپری کرده؛ به‌طوری که با توجه به افزایش بارندگی‌ها در کشور نسبت به سالیان گذشته و افزایش قابل توجه واردات نهاده‌های دامی طی ۱۸ماه اخیر شاهد آن هستیم که بازار گوشت قرمز تأمین است.
کد خبر: ۱۴۷۸۲۸۸
نویسنده محمدحسین کشاورزی - گروه اقتصاد
 
ازطرفی شاهد آن بودیم که جمعیت دام کشور، چه به لحاظ دام سنگین، چه به لحاظ دام سبک افزایش یافته و هم‌اکنون علاوه بر مقادیر زیادی دام آماده کشتار، به فصل زایش دام‌ها نیز نزدیک می‌شویم. مدعای این امر این است که همواره دامداران از دولت خواسته‌اند که اجازه صادرات دام به‌ برخی کشورهای همسایه به آنها داده شود، همچنین آخرین گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد۱۴۰۳نسبت به ماه قبل (تیرماه) حدود ۳ درصد افزایش داشته است. 
درهمین خصوص منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور به جام‌جم گفت: اکنون ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار رأس گوساله پروار آماده کشتار است، همچنین جمعیت دام سبک ۷۰ میلیون رأس است که ۱۱ تا ۱۲میلیون رأس دام سبک آماده کشتار است و از طرفی پیش‌بینی می‌شود که با زایش‌های پاییز هشت میلیون رأس دیگر بر جمعیت دام افزوده شود. 
رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام قیمت کنونی هر کیلوگرم دام سبک را ۲۵۰ هزار تومان و گوساله را ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی در کشتارگاه ۵۵۰ هزار تومان است‌ که با استمرار روند کاهشی قیمت دام پیش‌بینی می‌شود که به نرخ متعادل در بازار دست ‌یابیم.در بحث تأمین گوشت قرمز شاهد افزایش خیره‌کننده واردات گوشت قرمز؛ اعم از گوشت قرمز گرم و منجمد هستیم، به‌طوری که با ادامه این روند فقط یک میلیارد دلار ارز در سال جاری به واردات این کالای پروتئینی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تأمین می‌شود، اختصاص می‌یابد.مدعای این امر نیز آمار گمرک در نیمه نخست سال جاری است، به‌طوری که تاکنون ۱۲۶ هزار و ۸۵۱ تن گوشت قرمز اعم از گاوی و گوسفندی به ارزش ۷۳۹ میلیون و ۹۰۱ هزار دلار وارد کشورمان شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته فقط ۳۲ هزار تن گوشت قرمز به ارزش ۱۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد کشور شده بود.مقایسه واردات گوشت قرمز در شش‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد واردات گوشت قرمز ۳۲۳ درصد به لحاظ وزنی و ۳۵۰ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است. 
از طرف دیگر تا پایان مردادماه نیز ۹۷هزار و۴۶۱ تن گوشت قرمز به ارزش ۵۶۵میلیون و۷۴۲ هزار دلار وارد شده بود که نشان‌دهنده آن است طی یک ماه اخیر ۳۰ هزار تن گوشت قرمز به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار وارد کشور شده تا هیچ‌گونه کمبود یا نوسانی در بازار گوشت قرمز ایجاد نشود.تا اینجا گزارش روند تأمین دام از طریق کشتار داخل و گوشت قرمز از طریق واردات را بررسی کردیم، اما آنچه اخیرا موجب نگرانی برخی مردم شده، روند توزیع گوشت قرمز و قیمت آن در بازار است. 
   
وضعیت توزیع گوشت قرمز در کشور
گزارش‌ها حاکی از آن است که عرضه گوشت گوسفندی در برخی فروشگاه‌های کشور متوقف شده، ولی گوشت گاوی منجمد و گرم در بازار به‌وفور عرضه می‌شود، هرچند گفت‌وگوی خبرنگار جام‌جم با مسئولان سه فروشگاه اینترنتی و برخی واحدهای توزیع‌کننده به این منتج شد که از امروز قرار است گوشت قرمز با قیمت کمتری به بازار عرضه شود و هیچ کمبودی؛ چه در گوشت گوسفندی، چه در گوشت گاوی به لحاظ تأمین آن وجود نخواهد داشت.بد نیست بدانیم توزیع گوشت قرمز همانند مرغ در اختیار برخی نهادهاست که به امید آن‌که گوشت قرمز طی ماه‌های آینده افزایش یابد، از توزیع آنها در فروشگاه‌ها ممانعت کرده‌اند تا چند ماه دیگر ذخایر سردخانه خود را با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کنندگان برسانند. هم‌اکنون قیمت این محصول در بازار به‌شدت افزایش یافته، هرچند گوشت تنظیم بازاری با قیمت تقریبا یک‌سوم گوشت داخلی به فروش می‌رسد. 

قیمت گوشت در بازار
مشاهدات خبرنگار روزنامه جام‌جم از برخی قصابی‌ها نشان‌دهنده آن است که هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی با قیمت ۹۲۵ هزار تومان، کف‌دست گوسفندی با قیمت ۹۲۲ هزار تومان، ماهیچه گوسفندی با قیمت ۹۴۵ هزار تومان، راسته گوسفندی با قیمت ۷۴۵ هزار تومان، دل و جگر و قلوه با قیمت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، گوشت گوساله با قیمت ۵۸۵ هزار تومان، گوساله پاک‌شده با قیمت ۶۶۰ هزار تومان، راسته گوساله با قیمت ۸۰۷ هزار تومان و زبان گوساله با قیمت ۵۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.  ازطرف دیگر اما هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی تنظیم بازاری ۳۱۶ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله تنظیم بازاری ۲۹۹هزارتومان با کیفیت مناسب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ومیادین میوه و تره‌بار دردسترس بود، هرچند گوشت قرمز گوسفندی تنظیم بازاری در بازار کشورمان یافت نمی‌شود و دراین خصوص با کمبود زیادی روبه‌رو هستیم. نکته قابل توجه اینجاست که گوشت به میزان کافی تولید و وارد شده، اما در سیستم توزیع مشکلاتی به وجود آمده که دستگاه‌های متولی و ناظر باید به این موضوع رسیدگی کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها